dimarts, 28 d’octubre del 2008

Puig de s'Alqueria i el pas de Sa Fesa

Pas de sa Fesa
Punt de partida: Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller. Deixem el vehicle a un aparcament situat a la vorera de la carretera, un poc abans d'arribar al trencall de les cases de l'Alqueria d'Avall.
Itinerari: Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller - cases de l’Alqueria d'Avall - coll de sa Senyora - puig de s'Alqueria o de sa Gúbia - porxo del Pouet - pas de sa Fesa - s'hort de Biniforani Vell - Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller.
(WP-01) Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller - 0,00 Km - 00 minuts - 201 m.
A les 8,10 h iniciem la caminada pel camí asfaltat que du a les cases de l'Alqueria d'Avall, amb una gran façana i un enorme portal forà d’arc rodó adovellat, presidit per l’escut de la família Pizà.
Continuem pel camí carreter que surt a l'esquerra de les cases. Després de creuar dues barreres, el sender va pujant fent moltes giragonses, entre bancals ben arranjats d'oliverar.
En una pronunciada volta, deixem un porxo cobert amb un aljub annex. Un poc més amunt, franquegem el portell que dóna entrada a l'alzinar i a continuació, localitzem un altre porxo d'un aiguavés de teules amb un coll de cisterna a la vorera. Mentre anem pujant, gaudim de bones vistes de Bunyola, el punxegut puig de Son Poc i el puig de son Nassi. Seguim la pujada per dins l'alzinar i, després de deixar un altre porxo de volta i un aljub, assolim el coll de la Senyora, situat entre sa Gúbia i el cim de sa Plana
(WP-02) Coll de la Senyora - 4,723 Km - 1 hora i 20 minuts - 536 m.
En aquest coll, hi ha la fita que recorda que el mirador i el refugi que hi ha dalt del puig de s'Alqueria foren construïts pel Foment de Turisme l’any 1958 a la memòria d’uns dels seus fundadors, l’excursionista Leandre Ximenis (1864-1938).
En aquest punt deixem el camí ample i voltem a l’esquerra (sud) per un camí de ferradura que ascendeix en forta pujada envoltat de pins i d’alzines, amb càrritx, xiprell, estepes, mates i boix (Buxus balearica).
Pocs minuts més endavant, arribem a un botador metàl·lic que traspassa un reixat de filferro.
Franquejat el botador, iniciem la pujada final per la carena de la muntanya, per damunt roques. Prest deixem a l'esquerra el refugi i assolim el puig de s'Alqueria, també dit de sa Gúbia coronat per un vèrtex geodèsic i el mirador abocat sobre l'abisme.
(WP-03) Puig de s'Alqueria - 5,037 Km - 1 hora i 32 minuts - 609 m.
Les vistes són impressionants: La Serra d’Alfàbia, la Comuna de Bunyola, la Badia de Palma, el Penyal d’Honor, el Puig de Gatatzó, el Puig Major, Massanella…
Després d'una breu aturada, davallem del cim pel mateix camí fins arribar de nou al coll de la Senyora, on decidim descansar i fer un mos.
Més tard, continuem pel camí de la Muntanya que es dirigeix casi planer vers a l'oest per voltar, tot d'una cap al nord. Travessem un portell amb barrera i tot seguit passem pel costat d'una bassa per abeurar els animals de planta rectangular. Un poc més endavant, arribem a un cobert de nom el porxo del Pouet.
(WP-04) Desviament - 5,972 Km - 2 hores i 20 minuts - 514 m.
Aquí hem d'estar atents, perquè darrere el porxo, a mà dreta, surt el camí cap a Binifornai Vell pel pas de sa Fesa, per on hem de seguir. Es tracta d'un camí carreter que aviat desapareix dins un camp de conreu. Deixem a l'esquerra el camí que prové de la cometa Vera i prosseguim casi nord fins arribar a l'alzinar, on tombem a l'esquerra i localitzem l'entrada al pas de sa Fesa.
(WP-05) Pas de sa Fesa - 6,422 Km - 2 hores i 30 minuts - 523 m.
Aquest pas és una profunda i estreta escletxa entre roques. Al bell mig hi ha una barrera de fusta amb un rudimentari botador fet de branques que marca el canvi de propietat.
Després del pas, emprenem un pronunciat descens amb tendència a la dreta, envoltat d'alzines espesses.  Al final de la forta baixada, anem a raure a un camí carreter i entrem a l'olivar. Seguint aquesta via arribaríem a una barrera tancada que impedeix el pas. Pocs metres abans d'arribar a l'esmentada barrera, deixem el camí per la dreta i prenem una drecera per dins un torrentó. Un poc més avall, deixem a l'esquerra una segona barrera i , a continuació, arribem a una tercera barrera, l'altre cantó de la qual, surt una pista per on hem de continuar.
(WP-06) Barrera - 7,494 Km - 3 hores i 5 minuts - 335 m.
En aquesta tanca, hem de voltar a l'esquerra i seguir un tirany que discorre aferrat a la reixeta, fins arribar un punt que aquest filat es pot obrir i ens permet agafar la pista de terra.
L'ampla via segueix a peu pla, passa el torrent de n'Angelè, volta cap a la dreta i baixa marcant diverses llaçades fins enllaçar amb el camí de Biniforani Vell on voltem a la dreta (s'Hort). Immediatament, franquegem un portell amb barrera metàl·lica, que ens permet sortir de la finca. Un poc més avall, passem pel costat d'un safareig. Amb el torrent a l'esquerra, caminem entre oliveres fins arribar a la carretera de Sóller, on donem per finalitzat aquest itinerari. Arribem a l'aparcament a les 12 h.
(WP-01) Aparcament Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller - 10,360 Km - 3 hores i 52 minuts - 201 m.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 7 minuts. (Total: 3 hores i 52 minuts)
Excursió realitzada els dies: 26 d'octubre de 2008 i 8 de març de 2016
Components del grup: El primer dia: Associació de veïnats de Pòrtol. El segon dia: Pere, Joan P., Miquel M., Tomeu C., Sebastià, Martí, Guillem, Pau i Josep.
Observacions: Els camins són de carro i tiranys de muntanya. Després del pas, la baixada és molt rosta i amb fullaraca, cal anar alerta a les patinades, també pot presentar dificultats d'orientació, el camí no és clar. El recorregut discorre per finques privades, si trobem els propietaris, no està demés demanar permís per passar i tenir en compte de deixar les barreres tancades.

Una clàssica que val la pena repetir de tant en tant. Gràcies per publicar-la, Josep.
Salutacions!

Des del 2008 que no havia passat per aquest pas, enguany ja fa dues vegades. Primer amb l'itinerari de la carena de la Font de s'Aubi i ara, fent aquesta clàssica volta de sa Gúbia. Molta agraït pel teu cometari.