diumenge, 18 de gener del 2009

Pas de s'Escaleta i pas de s'Estaló

Pas de s'Escaleta
Bonica excursió matinal que discorre pel camí d'Alaró a Orient entre frondosos alzinars i dos interessants passos, el de s’Escaleta i el de s'Estaló.
Itinerari: Alaró (barri Los d'Amunt), pas de s'Escaleta, pas de s'Estaló, casa es Rafal, casa Cas Secretari, embotelladora d'aigua sa Bastida, Alaró.
El punt d'inici es troba a la plaça de Cabrit i Bassa del barri de Los d’Amunt d’Alaró (WP-01).
Des de la plaça seguim pel carrer de Son Duran que ens condueix al tram asfaltat del camí vell d’Alaró a Orient. Aviat deixem a l’esquerra el portell de Can Corona. Continuem amb sua pujada i amb el torrent de l’Estret a la dreta que ens acompanya una bona estona. Transcorreguts deu minuts arribem a les cases de ses Artigues on està situada, a l’esquerra del camí, la mina de la font de la Vila o de les Artigues. L'ús de la font es remunta a l'època musulmana i està documentada al 1232.
La cimentada pista segueix en pujada i, a uns deu o dotze minuts, franqueja el torrent. Tot seguit, discorre engorjada per la contrada anomenada l'Estret de Son Mallol. El pendent es va pronunciant i les voltes es succeeixen entre oliveres i, a mesura que guanyem alçada, les vistes es van ampliant.
Així arribem a una bifurcació a l'esquerra per on haurem de seguir. Es tracta d'un sender de ferradura (camí vell d'Alaró a Orient) que en algun tram conserva l'antic empedrat i, en pocs minuts, ens condueix al pas de s'Escaleta (WP-02).
Aquest pas és una paret amb esglaons de pedra amb un forat pel desguàs de l'aigua del torrent. Tenia la funció de presa per retenir l'aigua de la pluja.
Superat el pas, mantenim la mateixa direcció (nord), pugem un pendent amb pedres i assolim el coll de les Tosses. Deixem el camí que es dirigeix cap a la carretera d'Alaró i continuem en tendència a l'esquerra seguint amb atenció les fites.
El camí, ara més ample, ens ofereix bones vistes de la vall d'Orient i, després de franquejar un portell sense barrera, inicia un descens marcant successius revolts. Aviat arribem a un entreforc de camins, el de la dreta, darrera una barrera metàl·lica amb escaleta, ens conduiria a Orient. Seguim pel camí que dúiem fins ara, direcció al pas de s'Estaló.
Anem pujant suaument per un camí carreter per dins un humit alzinar, deixem a la dreta un camí que du a uns rotlos de sitja i a una barraca de carboner. El sender guanya en pendent i marca dues corbes, a la segona de les quals, trobem una cruïlla de camins, on tombem a la dreta.
Una mica més de pujada, arribem al pas de s’Estaló. Aquest pas és una obertura artificial a la penya que encara mostra les restes de les marques dels barrobins. A l'esquerra de la bretxa es pot veure la data gravada en la roca de 1905 (WP-04) (570 m). Des d’aquí podem gaudir d’una bona vista sobre el poble d’Orient i la vall de Comassema.
En creuar el pas, trobem dos camins, el de la dreta es dirigeix a la vall de Coanegra i al Freu pel comellar de la Comuneta. La nostra ruta continua pel sender de l'esquerra.
Als pocs minuts el nostre camí dissenya una desviació a la dreta (sud) i avança entre roques seguint les fites de pedres. Aviat arribem a una paret transversal situada al coll del Coster dels Garrovers, entre la Talaia de Cals Reis a l'esquerra i la mola de Lluc, a la dreta (620 m).
Des del coll descendim per una espessa arbreda, deixem a la dreta la baixada a la vall de Coanegra per la coma dels Bous, i arribem als sementers del Rafal. El camí continua aferrat a una paret a l'esquerra i, després de voltar a la dreta, arribem darrera de les cases del Rafal (WP-05).
Les cases presenten una façana amb dues plantes, un portal forà de pedra i arc rebaixat i brancals d'una peça, i sis finestres amb ampit. La part de la dreta es troba esbaldregada. Alguns contraforts intenten reforçar l'estructura i un empedrat rost se situa davant el portal. Davant la façana hi ha una carrera amb un gran pi. La coberta és de dos aiguavessos. L'aiguavés de darrere es troba en mal estat i, entre les ruïnes, encara es poden veure les restes d'un molí de sang (Gaspar Valero).
Partim del Rafal pel camí d'arribada, però hem d'estar atens, ja que hem de deixar el camí ample i prendre un tirany que franqueja una paret seca per un petit portell metàl·lic. El corriol inicia una pronunciada baixada direcció sud-est per una zona d’antigues marjades envaïdes de pinar. Passa pel costat de la font dels Polls envoltada de grans alzines i deixa, a la dreta separades del camí, les cases de Cas Secretari.
El camí, ara una pista de terra, inicia un descens marcant diverses voltes. Deixem el portell d'entrada a la finca de Cas Secretari i seguim recte pel camí que surt al front. Aquesta pista, ens mena de tornada a Alaró, passant pel coll de s'Era i pel costat de l'embotelladora d'aigua Sa Bastida. Finalment entrem al poble per un carrer darrere de la plaça de Cabrit i Bassa, on finalitzem la passejada.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 42 minuts. (Total: 3 hores i 27 minuts)
Excursió realitzada el dia: 17 de gener de 2009
Components del grup: Pere i Josep
Observacions: El recorregut discorre per camins i per tiranys de muntanya. Una ruta molt maca, però amb dificultats d'orientació en alguns trams que és fàcil despistar-se. És necessari bon sentit d'orientació en muntanya.
Un altre itinerari que volta la talaia de Cals Reis.

Galimestre ha dit...

Hola!! Volia donar-te l'enhorabona pel teu blog!! Amb uns amics hem començat a fer algunes excursions per coneixer la nostra estimada illa. La darrera que ferem va esser a l'Ermita de Betlem. El diumenge 11 anirem, si el temps ens ho permet, al pas de s'escaleta i el pas de s'estaló.

Moltes gràcies per crear aquest espai tan meravellós per donar a coneixer tots aquets fantàstics indrets de la nostra illa.

Hola Galimestre,
Estic content que aquests itineraris siguin del vostre interès. Què en gaudiu tant com nosaltres quan els férem.
Molt agraït per haver visitat el blog. Desitjo que no sigui la darrere vegada.