diumenge, 13 de febrer del 2011

Mola de s’Esclop (927 m)

Mola de s'Esclop
Iniciem l’itinerari en el Mirador d’es Grau (Km 98 de la carretera C-710 entre Estellencs i Andratx) on deixem el cotxe (waypoint 01). Agafem la carretera en direcció a Estellencs i a un quilòmetre aproximadament girem a la dreta pel camí que du a la zona recreativa de Son Fortuny-Ses Serveres. La pujada per aquesta pista presenta un fort desnivell i a uns deu minuts de la carretera, arribem a una cruïlla de camins. El de l’esquerra va a Ses Serveres i al pas des Cossi. Nosaltres seguim pel de la dreta direcció a la Coma d’en Vidal, finca comprada pel Govern de les Illes Balears l’any 2002 per fer-hi un refugi (waypoint 02). Continuem la pujada i a uns vint minuts de les cases, arribem al coll de la Serra des Pinotells (waypoint 03). Des d’aquí es pot gaudir de les vistes a la serra des Pinotells, la moleta Rasa i el puig de Galatzó.
Continuem el nostre camí botant una paret i girant a la dreta en direcció a les cases de s’Esclop. El viarany puja per dins un pinar i passa per una gran era de batre amb la Penya Blanca o es Castellet, a la nostra dreta. Ara enfilem en direcció al cim, que apareix imponent davant nostre. Seguint les fites i superant un pendent molt fort, arribem a la mola d’Esclop de 927 m. (waypoint 04) La vista és esplèndida i recompensa l’esforç realitzat. Uns metres direcció sud, hi ha les runes de la caseta de n’Aragó.
Davallem del puig pel seu vessant est per un tram sense camí definit, en tendència sempre a la dreta, i seguint les poques fites que hi ha, arribem a la font des Quer (waypoint 05), localitzable per uns pollancres i per un gran bloc de roca aïllat (quer). Prenem un caminoi, que uns metres més endavant, gira a la dreta i baixa directament pel comellar. Aquesta davallada cal anar molt alerta, ja que es troba envaïda per una espessa vegetació de càrritx i argelaga i si el terreny és humit, és fàcil llenegar. Travessem al jaç d’una torrentera i seguim pel seu costat dret. Ara el camí cada cop es fa més evident i clar. Abans d’arribar a la finca des Grau, ens trobem el camí tallat per un reixat (waypoint 06) i uns rètols de prohibit el pas. No ens queda més sortida que tirar avall per l’esquerra i anar a cercar la carretera passant per la finca d’una casa particular. Un cop a la carretera hem de caminar dos quilòmetres més fins arribar al mirador d’es Grau.
Ruta circular amb 694 metres de pujada acumulada i 10,5 km de recorregut.
Excursió realitzada el dia 5 de febrer de 2011. El grup ha estat format per: Pere, Biel P, Enric, Tomeu i Josep.
Un altre itinerari per pujar a la Mola de s'Esclop.