dilluns, 4 d’abril del 2011

Cala Deià i torre de sa Pedrissa.

Cala Deià
El punt de partida d’aquest itinerari és el poble de Deià, el carrer d’Es Clot (waypoint 01). Davallem pel costat del torrent Major. Aquest du les aigües que baixen de la serralada des Teix. Uns metres més avall, a l’esquerra, trobem el refugi de can Boi, després la pica de la Font des Molí i una petita síquia que condueix l’aigua a uns rentadors (o llavadors per als deianencs).
Deixem la darrera casa del poble entre horts i jardins, i entrem dins el camí des Ribassos (marges espadats). Aquest en principi és estret i amb el torrent enfonsat a la dreta. Molt aviat trobem un botador de fusta (waypoint 02) que creuem. Al cap d’uns minuts més, passem per un olivar. Després de creuar el pont de sa Cala que salva el torrent, el camí finalitza a la carretera asfaltada de la Cala (waypoint 03).
Ara seguim per la carretera i, amb menys de dos quilòmetres de recorregut, arribem al primer objectiu de l’excursió, la Cala Deià (waypoint 04). Aquesta cala està situada entre les puntes de Deià i Son Beltran, i serveix de desembocadura del torrent Major.
El següent objectiu és la torre de sa Pedrissa. Retrocedim direcció a Deià i, a uns 350 metres a la dreta,  creuem el torrent per un pont. Seguim la carretera fins arribar a una barrera. Baixem a la dreta per uns graons que ens duen a un botador. Un cop salvat aquest, el tirany transcorre per la vorera del penya-segat fins arribar a la Torre, situada a la punta de Deià i enmig d’un pinar molt bonic.
Retrocedim pel mateix camí direcció a la Cala i, uns metres abans d’arribar-hi, agafem un sender a la dreta que puja a les marjades situades sobre el talús d’aquesta. És l’anomenat camí dels pintors. En l’actualitat es troba molt malmès pels temporals d’aquests darrers anys.
Per pujar de nou a Deià, retrocedim i, abans d’arribar damunt la Cala, agafem un camí escalonat que ens mena al mirador de son Bujosa. Passem per un grup de cases, es Vinyet, i tot dret  arribem al GR 221, al tram anomenat camí de sa Pesta. Uns minuts més de camí i després de salvar un botador, arribem a la carretera al costat del pont de sa Cala (waypoint 03). Continuem per la carretera, i tot d'una a l’esquerra, trobem el camí de sa Vinyeta. El camí és empedrat, en pujada forta fins arribar al poble de Deià a l’alçada de l’hotel “La Residència” on acaba aquest bonic itinerari.
Ruta circular  amb 412 metres de pujada acumulada i 9 km de recorregut. El tram del camí dels pintors cal anar molt alerta pel seu deteriorat estat.
Excursió realitzada el dia 27 de març de 2011 amb l'associació de veïnats de Pòrtol.