dijous, 15 de desembre del 2011

Camí de l’Arxiduc i cingles de son Rul·lan

Camí de s'Arxiduc i al fons el puig Caragolí (945 m)
Iniciem aquest bonic itinerari a ca Madó Pilla (Hotel el Encinar) en el punt quilomètric 68,7 de la carretera de Valldemossa a Deià.
Just davant de l’aparcament de l’hotel surt un camí ample que s’enfila per dins un frondós alzinar. El camí marca una corba a l’esquerra i, ben aviat, trobem el mirador des Tudons (wp 01) en vistes a la Foradada.
Una poc més amunt, deixem a la nostra dreta un camí que va a l’ermita de la Trinitat. Continuem la pujada per dins el bosc i arribem a un segon mirador. Ara el camí puja de valent marcant diverses giragonses fins assolir el coll de Son Gallard (wp 02) de 766 m. Aquí descansem en els bancs construïts pel memorable Arxiduc.
Continuem el nostre itinerari cap a Xaloc (SE), en forta ascensió. Al cap de poc, a la dreta neix un petit camí que ens mena fins la Cova de s’Ermità Guiem (wp 03). Val la pena donar-hi un cop d'ull.
El nostre camí continua per darrera de la cova, en direcció a Gregal (NE).
Després d’uns quinze minuts de pujada, arribem a la part superior de la serra. El camí, anomenat de s’Arxiduc, transcorre per damunt els cingles i és una balconada natural amb vistes espectaculars.
Després d’uns vint minuts arribem al cim des Puig Caragolí de 945 m (wp 04).
Retrocedim uns metres pel mateix camí que hem vingut. Unes grans fites ens indiquen el camí de baixada (wp 05). Girem cap al nord (dreta, segons el sentit de la marxa).
Deixem el camí de l’Arxiduc i baixem per mig de roques seguint les fites. En pocs minuts arribem a unes alzines on comença el camí dels Cingles de Son Rul·lan.
Baixem tot seguint el sender que dibuixa diverses ziga-zagues salvant la verticalitat dels cingles d’una forma increïble. No presenta cap dificultat important.
Més avall arribem a un espès alzinar i a l’alçada d’uns rotlles de sitja, girem a l’esquerra (NW) (wp 06). Hem d’anar alerta amb aquesta cruïlla ja què la tendència del camí més marcat és dur-nos cap a Deià (dreta, segons sentit de la marxa).
Ara entrem dins camps de conreu i ben aviat passem per davant les cases de son Rul·lan. Continuem el camí de carro fins arribar a la carretera a l’alçada de ses Cases Noves.
Ca Madó Pilla ens queda a l’esquerra, per la carretera i a poc més de dos quilòmetre de distància.
Tancam així un recorregut circular amb 693 metres de pujada acumulada i 11 km  de recorregut.
Excursió realitzada el dia 27 de novembre de 2011 amb el grup excursionista de l’associació de veïnats de Pòrtol.