divendres, 9 de desembre del 2011

Coma dels Bini

Iniciem aquest itinerari a la plataforma del Funicular a l’alçada del Km 2,1 de la carretera MA-2141 direcció a Sa Calobra (wp 01).
Al costat de la plataforma surt un camí de ferradura que puja (NW) marcant diverses giragonses fins assolir el Porxo Esbucat (wp 02).
Iniciem ara el camí dels Cingles. A uns deu minuts del porxo Esbucat arribem a un portell amb barrera de fusta, a la nostra dreta ens queden les runes de les cases dels Colls.
Un poc més endavant, a l'esquerra, apareix la coma del Ribell o coma Fosca que ascendeix entre la serra de na Rius i el morro d'en Pelut.
Seguim el camí sense dificultats. Passem primer per l’alzina Fumadora, després pel jaç del torrent del Gorg dels Diners i finalment per la font Subauma (wp 03).
Poc abans d’arribar a la cruïlla del camí de les cases de Bini i la continuació del camí dels Cingles (esquerra), abandonem aquest camí per la dreta (wp 04).
Seguim un tirany poc marcat amb l’ajuda d’algunes fites. Aviat les fites ens guien pel costat d’un reixat que delimita el pla d’en Gumbau. Passat aquest pla, l’itinerari fa un gir cap a la dreta (Nord-Est).
Després de 25 minuts d’avançar sense camí, entre mig d’afilades roques i exuberant vegetació, arribem a una barrera que ens indica l’inici del pas de n’Argentó (wp 05). No presenta cap dificultat és un tirany que baixa en diagonal pel mig del penya-segat.
La baixada, incòmode i en direcció Nord-Oest, ens condueix fins a un pla de pins, prop del torrent del Gorg dels Diners.
Després d’un merescut descans, progressem per l’esquerra (Oest) per un terreny pla, obrint-nos pas entre altes carritxeres i argelagues. Passats uns 30 minuts, assolim la casa des Moro (wp 06). Curiosa construcció que aprofita una gran roca.
Continuem la ruta, sempre en direcció oest. Decidim no fer cas de les fites i progressar sense perdre altura fins a la paret amb portell anomenada s’Arreplegada. Aquest tram encara es troba més espès de vegetació dificultant enormement la progressió. Després d’una esgotadora travessia, per fi assolim la paret de s’Arreplegada (wp 07). (Aconsellem l’itinerari que transcorre pel mig de la vall, travessar el torrent de s’Al·lot Mort i pujar fins a la paret).
Ara tornem emprendre camí que ascendeix per l’esquerra (Sud) seguint les fites. Aquest tram és més clar, amb restes del camí antic (petits trams empedrats i marges de sosteniment). Amb poc menys de 30 minuts, arribem a l’alçada de les cases de Bini Petit (wp 08).
Encara ens queda un bon tros de trajecte per concloure l’itinerari (més de 4 Km), però ara el camí ja no presenta cap dificultat de trànsit ni d’orientació.
Esgotats i contents, emprenem aquest darrer tram passant per l’alçada de les cases de Bini Gran, el pla d’en Gumbau, la font Subauma el porxo Esbucat i arribant de nou a la plataforma del Funicular, tancant així el circuit d’aquest dur i intens itinerari.
Ruta circular amb 532 metres de pujada acumulada i  11 km de recorregut.
Itinerari per excursionistes amb un bon sentit de l’orientació. Des del (wp 04) al (wp 08) transcorre sense sender definit i per un terreny rocós, escarpat i amb exuberant vegetació que dificulta el pas.
Excursió realitzada el dia 26 de novembre de 2011. El grup ha estat format per: Pere, Enric i Josep.