dimecres, 19 de setembre del 2012

Punta del Cavall i la cova de na Bernada

Cova de na Bernada
Iniciem la temporada d’excursions amb una ruta curta què tal com diu Tomàs Vibot, combina a la perfecció la muntanya lleugera amb la mar. Transcorre bona part sota l’ombra dels pins.
Punt de partida: Iniciem la caminada a la volta del General, situada a la carretera C-710 d'Esporles a Banyalbufar (Km 85,3).
Des d’aquí agafem el camí dit de Baix en direcció el port des Canonge a través del pinar de Baix.
En un tres i no res, el camí travessa la barrera que dóna entrada a la finca de son Bunyola.
Seguim caminant i passem per un trencall que ens queda a la nostra esquerra segons el sentit de la marxa. Nosaltres seguim recte, pel camí superior. Pel camí inferior, es per on tornarem més tard.
Transcorreguts aproximadament uns cinc minuts, trobem les runes d’una caseta de roter, i al costat una sitja i una curiosa barraca de carboner (WP-01).
El camí, ample i bastant planer transcorre sense cap entrebanc. Ara presenta marges de sosteniment i llargues fileres d’escopidors.
Seguim avançant i després d’un quilòmetre de la sitja, arribem a un forn de calç i al pi de la Consulta. Antic lloc de trobada dels carrabiners d’Esporles i Banyalbufar durant les guàrdies.
Ara retrocedim uns metres enrere i localitzem un tirany que davalla a la mar. A una gran roca al costat del camí hi ha un petita fletxa mig despintada que ens indica el lloc per on hem de desviar-nos (WP-02).
Emprenem la baixada per un desdibuixat corriol fitat mig amagat per la vegetació i per dins un ombrívol pinar.
En sortir de la pineda, ens trobem amb un terreny amb pendent i un poc inestable que ens fa transitar amb molta cura. Amb l’ajuda de fites de pedra seguim la línia de la costa en direcció sud-est saltant de roca en roca, fins assolir el nostre objectiu d’avui la curiosa cova de na Bernada (WP-03). Hem trigat uns 40 minuts des que hem abandonat el camí de Baix.
El topònim de na Bernada és molt antic, documentat moltes vegades des del XIV i encara viu a Banyalbufar en la forma més genuïna "Bernada" (vora el cavall Bernat).(Tomàs Vibot. Son Bunyola, una mar de noms).
Després de gaudir del racó, refem el camí fet i pugem sud-oest per un tiranyó empinat que ens mena sense cap dificultat a una zona planera coneguda amb el nom del pla del Cavall (WP-04). Seguim un camí de carro paral·lel al camí de Baix, fins que s'uneixen els dos. Ara sols ens queda seguir el camí fins arribar de nou a la volta des General, tancat el cercle d'aquesta curta i bonica excursió.

Temps efectiu sense parades: 1 hores i 34 minuts. (Total: 2 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada el dia: 15 de setembre de 2012
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Enric, Fernando i Josep.
Observacions:  Itinerari que discorre per camins de carro i per tiranys de muntanya. Hi ha un tram de baixada, del (WP-02) al (WP-03), molt forta amb pedres soltes, quan arriba a la línia de la costa el terreny és inestable i descompost. Caldrà anar molt alerta a patinar. Per arribar a la cova és sense camí botant de roca en roca i no és gens aconsellable si hi ha mala mar.
Referències: Camí de Baix i punta del Cavall de Tomàs Vibot.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Una agradable i refrescant passejada fins a una curiosa cova. Bon començament de temporada, Josep i bones fotos. El tema de les birres en acabar és molt important.
Gràcies per citar el meu blog.

Moltes gràcies Joan pel teu comentari. Hem iniciat la temporada amb una passejada curteta i bona de fer, després d'un mes d'agost que pràcticament no he fet res de muntanya.

Preciosa ruta que he hecho un par de veces. El senderillo que baja a la Cova desde el Pi de sa Consulta, es un poco puñetero, pero vele la pena.
Y lo de las cervezas, importantísimo. Si al final de una buena ruta, no me tomo una gran jarra de cerveza, me parece que no la he terminado felizmente.

Hola Emilio.
Moltes gràcies pel teu divertit comentari, m'ha fet riure. És una excursió per iniciar la nova temporada, a veure si el temps refresca una mica més i podem seguir gaudint de la muntanya, tenim moltes rutes per fer en cartera.
Una cordial salutació.

IAN ha dit...

Hola, moltes gracies per sa ruta. Volia demanar si aquesta ruta es pot fer amb nins? ho dic per es darrer tram .

Gracies

Hola IAN,
Depen de l'edat dels nins i nines i de si estan acostumats a caminar. La baixada des del Pi de la Consulta és un poc dreta. Les dificultats principals de trànsit es troben per davallar i accedir a la cova, el terreny és dret, descompost i cal fer us de les mans en dues ocasions. Cal cercar l'itinerari més còmode malgrat l'existència de fites que ens poden ajudar.