dimarts, 15 de gener del 2013

Volta al puig d’en Farineta

Mirador al puig d'en Farineta.
El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de Mallorca, dedicat a Gabriel Font Martorell (1897-1965), autor del llibre “50 excursions per l’illa de Mallorca”.
La vista arriba a sa Dragonera, al Pantaleu, a Sant Elm i a la vall de la Palomera, cap a ponent, mentre que a llevant es veu la vall de s'Arracó.
Iniciem la passa pel camí asfaltat de son Verí situat al costat esquerra del cementiri de s’Arracó (Km 5 de la carretera Ma-1030 d’Andratx a Sant Elm) (WP-01). Tot d’una trobem un trencant de camins, agafem el de l’esquerra (NO). El camí es dirigeix a un xalet i, transcorreguts cinc minuts, cerquem a la dreta un tirany mig amagat i difícil de veure.
Avancem pel sender que, després de vorejar el xalet, continua en la direcció (NO). Pugem per un fort coster rocós tot seguint les fites i les descolorides taques de pintura ja que el camí s’ha desdibuixat força. Transcorreguts uns quaranta minuts des que hem agafat el tiranyó assolim el cim d’en Farineta (WP-02) on hi ha un mirador al qual s'accedeix per uns graons de pedra, a la part posterior hi ha una petita paret que protegeix el desnivell del vessant sud-oest. A la dreta del cim trobem el ruïnós refugi de forma cúbica situat entre pins. Hi ha una placa amb una inscripció que diu: «S'Arracó, el Ayuntamiento de Andratx y el Fomento del Turismo de Mallorca a Gabriel Font Martorell. 1968».
Davallem del cim seguint la carena (NE) amb un impressionant espadat a l’esquerra i pel tirany que parteix de davant el refugi. Transcorreguts uns cinc minuts, les fites ens dirigeixen (NE) al comellar de més a l’esquerra. Baixem per restes de margades, ara seguint un poc cap a l’Est, fins creuar el torrent (WP-03). El tirany es converteix amb un bonic camí de ferradura que davalla per sota la serra d’en Torres fins assolir una cruïlla de camins dins el torrent (WP-04). En aquest punt voltem a l’esquerra (NO). Pocs minuts més amunt deixem a la dreta una barraca sense teulada. El nostre camí continua paral·lel al torrentó, travessa una petita gorja amb abundant vegetació i pins caiguts i més amunt s’enfila per dins el jaç del torrent. Transcorreguts uns vint minuts des de la cruïlla, trobem a l’esquerra una solitària fita damunt un petit marge (WP-05).
En aquest punt deixem el torrent i girem a l’esquerra per un empinat coster en direcció al coll dels Coloms (SO), al qual hi arribem transcorreguts uns vint-i-cinc minuts aproximadament. Aquest tram puja per una antiga zona de rotes on encara s'entreveuen restes de marjades i una ruïnosa barraca de roter (WP-06), no abunden les fites (WP-07) i, abans d'arribar al coll dels Coloms (WP-08), l’espessa vegetació d’argelagues, càrritx i pins joves dificulten la passa.
Penya-segats del puig d'en Farineta des del coll dels Coloms
Des del coll podem gaudir d’una bonica vista, davant nostre s’entreveu l’illa de sa Dragonera, a la dreta el puig de ses Fel·les i a l’esquerra la paret nord del puig d’en Farineta.
Seguim en direcció (O) per un fressat sender que baixa per dins un bonic comellar. Més avall marca diverses corbes, arriba a un bosquet de pins i passa per davant una casa (WP-09). Aquest ample camí desemboca a una pista (WP-10) a la dreta de la qual, aniríem a la Trapa i a can Tomeví, però nosaltres voltem a l’esquerra (SE) rodejant el puig d’en Farineta que ara s’alça imponent a la nostra esquerra. Avancem per aquesta pista de terra, més endavant deixem a la dreta el camí dit de Son Bolei que du a sant Elm i transcorreguts uns vint minuts, arribem a la carretera en el coll de sa Palomera. Ara per una drecera baixem al cementiri de s’Arracó, tancant el circuit d’aquesta entretinguda ruta.
Ruta circular amb 386 metres de pujada acumulada i 6 km de recorregut. Presenta trams sense camí (la pujada i davallada del cim) i trams bruts de vegetació que dificulta avançar (ascensió al coll dels Coloms), la resta discorre per camins ben marcats.
Excursió realitzada el dia 29 de desembre de 2012. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Miquel i Josep.

Hace mucho tiempo que no subo al Puig d'en Farineta. Y, además, nunca lo he hecho por este bonito itinerario. Así que cualquier día me pego un salto, ayudado por tus precisas indicaciones.

Sí, és un curt itinerari no gaire complicat de recórrer que es pot fer en un matí.
Si algun dia el fas, espero que t'agradí i en gaudeixis.

Hola Josep, no cal pujar elevats cims per gaudir de la muntanya i de bones vistes. Aquesta en té de molt maques. La Dragonera és molt fotogènica.
Perfectes les teves indicacions.
Tinc aquest curiós llibre que cites d'en Gabriel Font.
Salut i endavant.

Hola Joan,
Gràcies pel teu amable comentari.
Aquest llibre d'en Gabriel Font deu ser molt antic, tinc entès que fou de nou editat pel Foment del Turisme sols pels seus afiliats.
Una cordial salutació.

Hola Josep. Era el que mancava, aquesta informació. Havia vist la ruta d'en Tomàs al teu bloc, sense mapa. Amb les imatges i la teva informació, ara cap problema. Gràcies per la teva aportació. Ah! si, el llibre d'en Gabriel Font fou reeditat pel Foment pels seus afiliats, me'n donaren un. Salut

Sí, aquest itinerari forme part d'una ruta d'en Tomàs Vibot publicada en el diari dB: "Els puigs d'en Farineta i de Fel·les". Nosaltres teníem la intenció de fer-la tota, però en arribar al coll dels Coloms, desistirem per manca de temps. El següent dissabte (05/01/13) férem el tram de l'ascensió al puig de ses Fel·les i la completarem. És la següent ruta que he de publicar al blog Viaranys.
Una aferrada.

Josep, la primera edició de '50 Excursiones a pie por la isla de Mallorca' és de 1964. La foto de la portada és molt entranyable.

Hola de nuevo Josep:
Ese libro del Foment, "el libro rojo", es casi un incunable.
Miquel Cirer me consiguio un ejemplar de la reedición, y lo guardo como oro en paño.

Hola Joan,
D'acord moltes gràcies per la informació.

Aquest llibre, que no tinc la sort de tenir, deu constituir una eina útil per conèixer com era l'excursionisme a la Mallorca de mitjans del segle XX.
De molt segur molts dels itineraris que es descriuen ara no es deuen poder fer.
Moltes gràcies pel comentari.
Una aferrada.

Efectivamente ese libro hoy, sólo tiene un valor histórico, lo que no deja de ser algo muy valioso para algunos de nosotros. Pero desgraciadamente, la mayoría de sus itinerarios actualmente, están cerrados por construcciones y/o urbanizaciones. En fin.