diumenge, 3 de febrer del 2013

Possessió de Galatzó

Cases de Galatzó
Agradable passejada per la finca pública de Galatzó comprada i oberta al públic per l'ajuntament de Calvià el 2006. Realitzem part de tres recorreguts senyalitzats que es troben a l'interior de l'esmentada possessió.
Per accedir a la finca ens hem d’arribar fins a la població d’es Capdellà i agafar el desviament cap a la carretera de Galilea (Ma-1032) fins a prop del punt quilomètric 2,300. Aquí parteix un camí de terra situat a l’esquerra de la carretera i que ens condueix a la portalada de la possessió, un gran arc de pedra amb una barrera de fusta. El camí de carro continua fins arribar a Ca l’Amo en Biel, senzilles cases de pagès d’una sola planta, on es pot estacionar el cotxe al pàrquing habilitat al costat de la casa (WP-01).
Sortim de la casa cap al NW pel mateix camí de carro que hem arribat amb cotxe. Tot d’una travessem una barrera de fusta per la seva dreta. El camí planeja entre sementers d’ametllers i garrovers i, passats uns deu minuts aproximadament, ens trobem amb el torrent de Galatzó. A la dreta, senyalitzat amb un cartell indicador, s’inicia el camí que puja a Ses Planes (NE) el nostre primer objectiu d’avui. És un ample i deteriorat camí que ens fa guanyar altura ràpidament. Deu minuts més amunt ens trobem a la dreta la sèquia des Ratxo que du l’aigua de la font del mateix nom, situada a uns dos km, a un gran safareig situat a l’esquerra del camí. Des d’aquí s’observa una bonica vista de les cases, edificis auxiliars i els dos molins fariners.
La Mola de s'Esclop
Uns vint minuts més amunt i a uns metres separat a l’esquerra del camí hi ha una era que val la pena fer una aturada per contemplar la bona vista (WP-02). Continuem el nostre camí i amb deu minuts més arribem a Ses Planes antiga zona de rotes i carboners (WP-03) on encara s’entreveuen restes de margades i una ruïnosa barraca de roter. Des d’aquí es gaudeix una esplèndida vista: la vall de Galatzó, destacant els cims de la Mola de s'Esclop i del Puig de Galatzó.
Davallem pel mateix camí fins retornar novament a la cruïlla de camins, girem a la dreta i tot d'una deixem a l’esquerra el camí que es dirigeix a es Capdellà. Un metres més amunt tornem a deixar un camí a l’esquerra. Seguim en direcció a les cases i trobem a mà esquerra el graner del Delme de Galatzó, petita construcció que servia per guardar el gra que havia de fer la possessió als senyors feudals a l'edat mitjana i l'Estat fins al segle XIX.
Continuem i a la dreta observem els molins d’aigua. Passats aquests, arribem a les cases de Galatzó les qual trobem tancades i sols podem observar la imponent façana de tres plantes d’alçat, amb portal forà d’arc rodó, i la capella a la dreta, amb portal de llinda coronat per l’escut del Comte Mal, de 1688 (WP-04).
Retornem pel mateix camí i, després de passar el graner del Delme, a pocs metres hi ha una cruïlla a la dreta amb senyalització que indica el desviament a la zona de Sa Vinya. Prenem aquest camí, i transcorreguts uns vint-i-cinc minuts, arribem a la zona de s’Argolla on es destaca un jaciment de l’època talaiòtica situat sobre un turó i la pedra de s’Argolla (WP-05) que s’utilitzava per realitzar els ajusticiaments que el comte Mal impartia als seus enemics.
Davallem pel mateix camí fins arribar-nos a la caseta des Tramuntanal situada a un petit turó (WP-06).
Després de dinar, retornem pel mateix camí fins arribar de nou a ca l’Amo en Biel donant per finalitzada aquesta ruta d’avui.
Ruta semi circular amb 489 metres de pujada acumulada i 11 km de recorregut. Itinerari senzill, transcorre tot ell per camins amples i ben senyalitzats.
Excursió realitzada el dia 13 de gener de 2013 amb l’AAVV de Pòrtol.

Una magnífica idea, para un paseo por esos bonitos caminos.
A Ses Planes bajé un día desde el Coll de sa Moleta Rasa. Tengo la idea de hacer un día la ruta, desde Ses Planes hasta el Galatzó. Ya veremos.

De ses Planes al puig des Galatzó, pot ser un interessant i bonic itinerari.
Moltes gràcies pels teus amables mots.
Una aferrada.

Una volta molt agradable per dins una finca ben interessant.
I com sempre, una ajustada descripció per part teva. Salut

Moltes gràcies per les teves paraules.
Sí, és una passejada bona de fer i molt maca.