dilluns, 29 de juliol del 2013

Moleta de Pastoritx per les fonts de sa Coma i de son Verí.

Itinerari: Valldemossa urbanització de s’Arxiduc – cases de sa Coma – font de sa Coma – Pla des Xots – Porxo de la Cisterneta – primer cim de la Moleta – segon cim de la Moleta – font de son Verí – Valldemossa.
Continuem amb els mini itineraris d’horabaixa d’estiu. Aquest és curt i adequat per aquests dies de calor ja que discorre majoritàriament sota l’ombra dels bells alzinars de la Moleta de Pastoritx..
Seguint les indicacions que em va passar el bon amic i gran muntanyenc Pep Torrens.
Deixem el cotxe al vial d’entrada a la urbanització de s’Arxiduc (carretera Palma Valldemossa Ma-1110, Km 17,200) (WP-01) quan són les 17,30 h i comencem a caminar baixant per la carretera direcció a Palma. A la primera corba, deixem la carretera i voltem a l’esquerra pel camí que ens mena a la les cases de sa Coma (WP-02). Pocs minuts més endavant, a l’alçada d’un pal d’electricitat i un portell, abandonem el camí per voltar a l'esquerra.
Aquest nou camí és ample i puja suau per dins marjades d’oliverar i més amunt passa pel costat de sa font de sa Coma on ens aturem per donar-hi un cop d’ull (WP-03).
Des de la font continuem pujant per aquest ample camí que més amunt ens deixa a un altre de transversal que ve del camí dels Cairats. Continuem a la dreta (E) més amunt arribem a un marge i un poc més endavant pugem per uns escalons per superar-lo. Travessem antics camps de conreu i arribem a una paret seca a la nostra dreta que separa l’alzinar, ens trobem al Pla dels Xots (WP-04).
Creuem la paret i continuem cap a l’est en forta pujada per dins l’alzinar fins arribar a una altre paret que la creuem per un esbaldrec. Seguim a la dreta cap a sud-oest i, a les 18,16 h arribem al Porxo de la Cisterneta (WP-05). Ara tenim dues opcions per pujar a la Moleta, nosaltres optem per agafar un confós tirany que parteix de darrera el porxo i que ens mena, amb l’ajuda de fites al primer cim de la Moleta de Pastoritx de 753 m (WP-06). Des d’aquí seguint la carena assolim el segon cim també de 753 m i amb una gran munt de pedres (WP-07) quan són les 19 h en punt.
Baixem del cim amb l’ajuda de fites, primer uns metres cap a l’oest i tot seguit cap al sud. Després de passar per un petit coll, el tirany es configura com un bonic camí de ferradura que descendeix marcant un zig-zag continu per dins un bonic alzinar i desemboca a un altre camí transversal. A la nostre dreta localitzem una paret amb un botador de fusta què és por on continuem (WP-08). L’altre cantó de la paret el camí segueix per dins el bosc. Minuts més tard a l’alçada d’una corba deixem el camí i agafem el sender que surt a la dreta i arribem a l’enfonsada font de sa Gruta o font de Son Verí (WP-09).
Seguim per un tirany entre grans roques, que discorre paral·lel a un reixat a la dreta. Minuts més endavant franquegem aquest reixat per un petit portell. Avancem per un corriol a l’esquerra que ens mena a un ample camí de terra i, a l'esquerra, arribem al camí asfaltat de Son Verí a sa Coma.
Tanquem el cercle a les cases de sa Coma i desfent el camí del matí, tornem a Valldemossa a les 20 h en punt.

Ruta circular amb 444 metres de pujada acumulada i 6 km de recorregut. Itinerari que discorre per bons camins marcats, menys des del Porxo de la Cisterneta (WP-05) a la Moleta de Pastoritx (WP-07) per un confós tirany de muntanya fitat.
Excursió realitzada el dia 19 de juny de 2013. El grup ha estat format per: Rafel, Tomeu M., Pere, Tomeu C. i Josep.

Bonita, y muy apropiada para estos días de calor, esta ruta por la Moleta de Pstoritx.
Que desastre lo de la Font de Son Verí.

Hola Josep, he gaudit força de veure ses teves fotografies i llegir el text. Hem pujat un grapat de cops a la Moleta, però mai hem fet el cami de baixada com voltros. Com be diu n'Emilio, una llàstima lo de sa font de Son Verí. Ens ho hauríem de fer mirar, no pot ser deixar esbucar el nostre patrimoni d'aquesta manera. Salut per tot el grup.

És una curta ruta molt apropiada per fer a l'estiu discorre sota l'ombra dels alzinars. És una pena veure com el nostre patrimoni es deixa perdre d'aquesta manera.
Adéu-siau.

El camí de descens de la Moleta de Pastoritx és molt maco i agradable.
Una cordial salutació, adéu-siau.