dimarts, 23 de juliol del 2013

Sa Gúbia i el comellar de Cas Putxer

Puig de sa Gúbia
Excursió breu i d’horabaixa aprofitant que el dia és llarg. Realitzem el següent itinerari: aparcament del restaurant de Can Penasso (Bunyola) – carretera Bunyola Sóller Ma-11 Km 15,800 – s’Alqueria d’Avall – coll de sa Gúbia – cim de sa Gúbia – coll de son Nassi (botador) - comellar de Cas Putxer – Can Penasso.

Iniciem la caminada a l’aparcament del restaurant de Can Penasso (WP-01) quan són les 17,35 h. Avancem per la carretera Ma-11 en direcció a Sóller i, després d’un poc més d’un quilòmetre (Km 15,800 de la carretera Ma-11), voltem a l’esquerra pel camí asfaltat que ens condueix a les cases de s’Alqueria d’Avall. A l’esquerra d’aquestes parteix un camí de carro després de franquejar una primera barrera (WP-02).
Aquest nou camí puja amb suavitat i marca un zig-zag continu entre antics bancals ben arranjats d'oliveres i garrovers. Mentre pugem podem gaudir de boniques vistes al punxegut puig de Son Poc i, més amunt, el puig de son Nassi que ens apareix a la nostre esquerra.
Després de deixar un porxo i un aljub, assolim el coll situat entre sa Gúbia i el cim de sa Plana quan són les 19 h en punt (WP-03).
En aquest punt deixem el camí ample i voltem a l’esquerra per un sender de muntanya en sentit sud. Franquegem un botador metàl·lic i a les 19,15 h assolim el cim de sa Gúbia o des s’Alqueria de 609 m d’altitud coronat per un vèrtex geodèsic (WP-04). També hi ha el refugi i el mirador construïts pel Foment de Turisme l’any 1959 a la memòria d’uns dels seus fundadors, l’excursionista Leandre Ximenis (1864-1938).
Des d’aquí gaudim d’una impressionant vista de Bunyola, la badia de Palma, Puig Major, i fins i tot a ponent la silueta del Puig de Galatzó.
A les 19,45 h davallem del cim pel mateix camí i, uns metres més avall del botador metàl·lic, localitzem dues fites a ma dreta (WP-05). Voltem a la dreta (Est) i, sense camí seguint les fites, baixem per un coster rocós que ens mena a una paret seca de partió amb reixat i un alt botador metàl·lic, a l’esquerra del qual, ens queda el puig de son Nassi (WP-06).
A l’altre cantó de la paret, iniciem un pronunciat descens pel centre del comellar de Cas Putxer. Baixem en sentit sud-est seguint les fites i algunes marques vermelles. És un tram força dret i inhòspit, però a mesura que perdem alçada, el pendent es va suavitzant i localitzem traces de tirany. Al final del comellar, ja per dins d’un tirany marcat, el nostre itinerari volta a l’esquerra a l’alçada d’una barraca en runes. Seguim el camí en sentit nord-est fins arribar un punt que volta cap al sud-est de nou. Franquegem una barrera de ferro que ens mena a un vial asfaltat que, seguint la mateixa direcció que portàvem, ens du a la carretera de Sóller i a l’aparcament de Can Penasso, quan són a prop de les 21 h.
Ruta circular amb 453 metres de pujada acumulada i 8 km de recorregut. El descens des del (WP-05) fins al final del Comellar de Cas Putxer, és força dret per un terreny rocós. La resta transcorre per bons camins marcats.
Excursió realitzada el dia 05 de juny de 2013. El grup ha estat format per: Rafel, Tomeu M. i Josep.

Una bona manera de baixar de sa Gúbia. Sempre he pujat pel comellar d'en Bonjesus, fent diferents itineraris. Molt interessant la procedència d'aquest "topònim", que desconeixia. Salut Josep

Como bien dice Llorenç, también a mí me ha parecido muy interesante la explicación (debida al buen amigo Joan Carles)del topónimo Bonjesus.

Hola amic Llorenç,
A mi també em va semblar interessant l'aportació de l'amic Joan Carles referent al nom d'aquest costerut comellar.
Gràcies pel teu comentari.

Hola Emilo,
A poc a poc anem coneixent més els llocs per on transitem, a mi personalment m'agrada i m'interessa.
Moltes gràcies per comentar.
Salut i bon estiu!

Hola Josep, una bona proposta si hom no vol pujar massa amunt i gaudir de bones vistes. Molt costerut el comellar de can Bonjesús i curiós l'origen del topònim.
Molt maques les fotografies.
Salut.

Hola Joan,
Moltes gràcies per les teves amables paraules.
Sí, és una bona alternativa per gaudir de tranquil·litat i de bones vistes ara a l'estiu.
Una cordial salutació amic.