dimecres, 3 de juliol del 2013

Sa Talaia Moreia pel pas dels Torrers

Pas dels Torrers
Ruta que discorre per les esquerpes muntanyes del Parc Natural de la Península de Llevant al terme municipal d'Artà. El nostre objectiu d'avui és ascendir al puig de sa Talaia Moreia de 434 m pel pas dels Torrers i davallar pel pas des Porcs o des Barracar, dos passos de muntanya bons de fer i que amenitzen l'itinerari.
Itinerari realitzat: Urbanització de Betlem - Es Caló - Coll des Vent - Pas des Torrers - Sa Talaia Moreia - Coll de sa Vauma - Pas des Porcs o des Barracar - Urbanització de Betlem.
Seguim la ressenya de l'amic Arnau publicada en els seu blog: Tresques per Tramuntana.
Deixem el cotxe a la sortida de la urbanització de Betlem (WP-01). Són prop de les 8,30 h quan iniciem la marxa en sentit nord-est, pel camí de carro que du al Caló.
El bonic camí fa una mica de pujada, franqueja una paret de partió i continua en suau descens resseguint la costa. A la dreta s'alcen els penya-segats del puig Morei (561 m) el punt més alt de les serres de Llevant. Més endavant ens desviem del camí per donar un cop d'ull a les restes de la Barraca des Carabiners situada a la dreta del camí (WP-02) i, a les 9,15 h, arribem a la desembocadura del torrent de sa Partió  (El topònim fa referencia al limit que separa les possessions de Betlem i es Verger. A la part alta d’una de ses dues branques d’aquest torrent hi ha sa font des Rossillers).
Franquegem el torrent i, després d'un curt tram més o menys planer, enfilem sense cap traça de camí i amb l'ajuda de fites, un fort i rost tàlveg cobert de càrritx. La pujada és feixuga i, en més d'una ocasió ens hem d'aferrar a les roques per seguir progressant, sobre tot a la part alta on el pendent és considerable fins arribar a la cresta de "s'Esquena des Mul" (Divisòria d'aigües que va des de la cala de na Picarandau fins casi el coll des Vent).
Després de berenar, passades les 10 h, continuem cap a Gregal (NE) seguint la cresta fins arribar al coll des Vent quan són a prop de les 12,30 h (WP-03).
Des del coll albirem, un inaccessible esperó del puig de sa Talaia el qual hem de vorejar per l'esquerra per anar a trobar el pas dels Torrers. És un tram inhòspit, amb esporàdiques i amagades fites que discorre entre altes carritxeres. Ascendim en diagonal cap a Llevant pels peus dels penya-segats fins assolir el pas dels Torrers (WP-04). Es tracte d'una escletxa a la paret de la roca. Amb l'ajuda de les mans el superem sense dificultat, voltem a la dreta per una mena de rosseguera i per una ampla canal assolim el Pla de sa Torre. Ara ens dirigim, en sentit Xaloc (SE), cap a l’antiga torre de defensa arribant a sa Talaia Moreia a les 11,10 h. (WP-05).
Talaia Moreia
Després del merescut descans, continuem en sentit sud-sud-oest seguint la carena. Sense camí i seguint les fites, arribem al coll Paret on enllacem amb el camí dels Presos a les 12 h (WP-06).
Ara continuem per l'ample pista de terra, deixem el Camí d'en Mondoi a l'esquerra, més endavant la pista que puja al puig de sa Tudosa a la dreta i el camí de l'Esquena Llarga a l'esquerra fins arribar al coll de sa Vauma on deixem la pista i voltem a la dreta cap a l'oest per a anar a cercar el pas des Porcs o des Barracar. Una fita i un tub de ferro ens indiquen l'inici d'aquest pas (WP-07). Es tracte de baixar en zig-zag per diverses cornises esglaonades realitzant petites desgrimpades. És un poc aeri i està ben indicat amb fites.
Superat el pas tenim per davant un pronunciat i inhòspit descens per dins el circ muntanyós que forma els puigs de sa Talaia Freda i el de sa Tudosa. Descendim entre esponeroses carritxers per anar a cercar el torrent des Barracar. Superat un petit salt del torrent (WP-08), arribem a un ample camí (WP-10). Ens desviem momentàniament cap a al adreta i, pel jaç del torrentó,  ascendim uns metres per anar a cercar l'amagada font des Barracar situada dins el mateix torrent (WP-09). Retornem al sender que en baixada ens condueix al camí des Caló (WP-11), després de deixar les runes de la casa des Barracar. Voltem a l'esquerra i, desfent les passes que hem fet el matí, arribem de nou a la urbanització de Betlem a les 14,10 h donant per finalitzat aquest interessant i dur recorregut.
Ruta circular amb  593 metres de pujada acumulada i  12 km de recorregut. Itinerari amb trams sense camí i amb fort desnivell que pot presentar problemes d'orientació. És aconsellable dur calçons llargs.
Excursió realitzada el dia 25 de maig de 2013. El grup ha estat format per: Enric, Tomeu M, Fernando, Agustí i Josep.
L'amic Llorenç Soler m'informà de diversos topònims que figuren en aquesta ressenya, tots ells recollits en el llibre: la Toponímia de la Costa d'Artà, de Cosme Aguiló.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

arni ha dit...

Hola Josep.
Gràcies per la referència. Tinc bon record d'aquesta ruta que al final va resultar més pesada del que al principi pensàvem, però gratificant per les bones vistes entre altres coses.
salut Arnau.

Amb la teva descripció, i amb les fotos, m'has fet reviure aquesta preciosa volta. Encara que record dures la pujada i la baixada. Aixì i tot el paisatge de la península de Llevant compensa l'esforç. Gràcies per pensar-ho i salut Josep.

Hola Arnau,
De res home, faltaria més!
Tant la pujada com la davallada són fortes i el càrritx ho tapa tot, però l'esforç es veu recompensat per la bellesa del paisatge i la satisfacció de superar aquest dur itinerari.
Salutacions cordials.

Molt agraït pels teus mots i estic content que t'hagi dut bons records.
Bon estiu.
Salutacions cordials.

Molt agraït pels teus mots i estic content que t'hagi dut bons records.
Bon estiu.
Salutacions cordials.

Hace años fui mucho por esa zona de la Talaia Moreia, haciendo esos dos pasos en diversas ocasiones.
Un Power Point de Llorenç Soler, y la publicación en la Web de Socay, me habían abierto el apetito, y pensaba regresar a esa zona este verano. Pero las circunstancia mandan, y tendré que aplazar esos planes para más adelante. En fin.
Un fuerte abrazo,

Estic convençut que prest estaràs recuperat i hi podràs anar, ets fort.
Ànims i bona recuperació amic.