dimecres, 31 de juliol del 2013

Serra d’Alfàbia

Puig d’Alfàbia
Itinerari: carretera Ma-2100 d’Orient a Bunyola Km 7 – coll de Ses Comes – antenes – puig d’Alfàbia – coll des Jou - bosc de Son Palou – Orient.
En aquest itinerari necessitem la combinació de vehicles si no volem caminar uns dos quilòmetres i mig per carretera.
Primer deixem un cotxe a la sortida d’Orient, a l'esplanada al costat del torrent de Coma-sema que serà per on finalitzarem. L’altre cotxe el deixem a l’alçada del quilòmetre 7 de la carretera d’Orient a Bunyola, punt on iniciem la caminada. (WP-01).
Encara no són les 8 h del matí del darrer dissabte del mes de juny, quan iniciem la passa per la carretera direcció a Orient. Tot d’una voltem a la dreta per un ample camí de carro que s’endinsa dins l’alzinar. Només hem de seguir aquest còmode camí que més amunt franqueja una paret seca i una ampla esplanada. El sender continua en forta pujada marcant diverses voltes fins assolir el coll de Ses Comes a les 8,30 h (WP-02).
En aquest collet, ens desviem a la dreta (nord-oest) per un tirany de muntanya (fita i fletxa vermella). Aquest nou camí, estones poc definit, puja en fort rost per dins el bosc fins que arriba a un punt que s’esvaeix (WP-03). Des d’aquí podem gaudir de les primeres vistes del dia: la vall d’Orient, els penya-segats de sa Comuna de Bunyola i el Penyal d’Honor.
Seguim pujant cap al nord entre roques i algunes alzines (seguint les fites) per arribar, en uns trenta minuts, a un ample camí transversal molt a prop de les antenes. Decidim arribar-hi per guaitar a l'altre cantó l’espectacular panoràmica de la vall de Sóller i el port (WP-04).
De nou a la pista, avancem en sentit nord-est. Més endavant el camí es converteix en un tirany. Seguim les fites que ens menen per un rost coster cobert de càrritx i ens desviem del camí cap a l'esquerra, per assolir, a les 10,50 h, el puig d’Alfàbia de 1067 m (WP-06).
Mentre estem fent les fotos de rigor arriben els amics Manuel, Oscar, Juan, Luisa, Mati i Ana que ja ens havíem trobat mentre berenàvem a prop de les antenes. Ells estan fent la travessa del coll de Sóller fins l’embassament de Cúber. Acordem caminar junts fins al Coll des Jou.
Baixem del cim i reprenem el tirany mantenint la mateixa direcció, cap a gregal. Aviat deixem a l'esquerra la Penya de s'Anyell. Continuem baixant pel camí que gradualment volta cap a Xaloc (SE) i, seguint les fites arribem al Coll des Jou, punt on ens acomiadem dels nostres amics per portar destinacions diferents.
Són les 11,50 h quan franquegem un portell (WP-07) on prenem, en descens, un camí que discorre per dins un ombrívol alzinar, el Bosc de Son Palou. Es tracta d'un camí de ferradura que baixa en fort pendent i que desemboca a un camí de carro. Més avall passa per un porxo al costat d'una bassa i un rotlle de sitja fins que surt de l'alzinar i entra dins una zona de marjades d'oliverar. Ara ens toca suportar un bon sol que ens fa suar de valent. Per fi a les 13 h arribem a la carretera (barrera) just al costat del torrent de Coma-sema on hem deixat el cotxe aquest matí (WP-09) donant per enllestit aquest bonic itinerari.
Ruta no circular amb 699 metres de pujada acumulada i 11 km de recorregut. Itinerari amb algun tram sense camí que pot presentar algunes dificultats d'orientació.
Excursió realitzada el dia 29 de juny de 2013. El grup ha estat format per: Fernando, Enric i Josep.

Hola Josep, una maca excursió inoblidable per jo. La vaig fer el 16 de febrer de l'any passat amb una gran nevada que en alguns punts ens arribava pels genolls. En aquesta ocasió baixàrem pel pas de na Maria (camí). Tres dies després la vaig repetir, però a causa de l'espesa boira varem haver de baixar pel pas del coll des Jou, ajudat pel GPS, ja que no es veia més enllà de cinc metres.
Veig que vosaltres tinguéreu un dia magnífic.
Bona ruta.

Hola Joan,
Ho crec que trobareu neu fins el genoll, Les fortes nevades del febrer del 2012, passaran a l'historia.
En casos de boira el GPS és un bon aliat.
Sí gaudirem d'un dia clar però calorós.
Moltes gràcies per les teves afables paraules.
Una cordial salutació.

arni ha dit...

Bones Josep.
Bonica ruta amb vistas espectaculars sobre les dues valls per cada vessant.
Per si t'interessa, el tram final de la pujada es denomina Pas des Mart.
bon estiu, Arnau.
* per cert la ruta de sa Gunia no es pot veure *

Me encanta la Serra d'Alfabia, con su cantidad de rutas hermosas.

Un altre volta ben guapa Josep, desconec la baixada fins a Orient, i quina casualitat trobar-te en Manolo. Pel que publiques no descanseu mai. Enhorabona a tot el grup Josep

Hola Arnau,
Moltes gràcies per la informació, m'agrada conèixer el nom dels llocs per on passo.
Moltes gràcies pel teu comentari.
Bon estiu.

No hi havia estat mai a la serra d'Alfàbia i la veritat és que es gaudeixen d'unes espectaculars vistes.
Moltes gràcies per comentar i bon estiu.

La baixada des del coll des Jou fins Orient és molt maca, primer per dins un frondós alzinar (Bosc de Son Palou)i després entre boniques i ben arranjades marjades d'oliverar.
És una agradable sorpresa coincidir amb bons amics muntanyencs.
A l'estiu mirem d'aprofitar els dies en què la calor afluixa una mica per sortir i mantenir l'activitat física.
Moltes gràcies pels teus afables mots.