dilluns, 7 d’octubre del 2013

Camí des Barranc. De Son Marroig a Miramar

Sa Foradada
El camí des Barranc és un camí de ferradura que va fer construir l'Arxiduc Lluís Salvador. Parteix de Son Marroig, franqueja dos profunds torrents, el de ses Òlibes i el barranc de son Gallard, passa per diversos miradors i arriba al mirador de sa Ferradura. Discorre paral•lel a la carretera de Valldemossa a Deià.
Seguim la ressenya de l'amic Emilio Alonso i també les indicacions de l'amic Llorenç Soler i les passes - "track" - dels amics Andreu Magraner i Joan Ponce que molt amablement ens han cedit.
Itinerari: ca Madó Pilla - Son Marroig i mirador des Galliner - camí des Barranc - miradors des Pins - mirador des Barranc - mirador de sa Ferradura - mirador des Pi - ca Madó Pilla.
Iniciem la caminada a ca Madó Pilla (WP-01) a les 16,40 h del darrer dia de juliol. L'horabaixa és assolellada i fa bastant de calor, no és estrany ja que ens trobem en plena canícula estival.
Ens dirigim a son Marroig, el nostre primer objectiu, i ho fem per la carretera Ma-10 de Valldemossa a Deià. Són uns 3 Km que ens separen de ca Madó Pilla. La carretera és estreta i hi ha un volum de trànsit considerable que ens fa anar atents i de pressa.
Arribem a Son Marroig a les 17,12 h i el primer que fem és donar un cop d'ull a la Foradada des del mirador des Galliner (WP-02). Retrocedim, deixem les cases a la nostra dreta i botem la barrera que dóna accés al camí que davalla a sa Foradada (WP-03). En el primer revolt a la dreta, en sortim i anem recta per les feixes d'olivar, creuem un petit torrentó i pugem direcció a una paret de partió (WP-04) on localitzem restes de l'antic camí des Barranc. Ara hem de seguir, cap al sud-oest com podem, ja que el camí es troba molt malmès amb trams que han desapareguts envaïts per la vegetació.
Un poc més endavant, canviem a sud-est baixant per una zona d'esbaldrecs direcció als peus de les altes penyes que tenim davant nostre fins arribar a un racó ombrívol amb grans soques d'arbres morts ajaguts en terra. Voregem els arbres i franquegem un portell tancat de reixeta (WP-05). Aviat creuem el torrent de ses Òlibes pel pontet del barranc de son Gallard. Continuem per l'altre costat del torrent. Ara el camí es troba en més bon estat de conservació i és més bo de seguir, puja marcant diverses voltes i planeja després cap al sud-oest.
A les 18,35 h arribem a una barrereta de fusta que dóna accés a una propietat privada, dins la qual es troben els dos miradors dels Pins des Barranc, un de forma quadrada i l’altre circular.
Coves de Ponent
L’itinerari continua per la dreta, vorera la construcció. Tot d’una el camí es torna a perdre per un territori dominat per les lletreres. Seguint les indicacions, el track del GPS i algunes fites, baixem cap al nord-est. Als pocs minuts, assolim un portell sense barrera mig amagat per la vegetació (WP-06). Continuem en sentit sud, no tardem gaire en passar per davall un voluminós pi ajagut al bell mig del camí i a les 19,10 h travessem el torrent de Son Gallard.
Un cop franquejat el barranc recuperem un tram del camí ben marcat i amb alts marges de sosteniment. Ens girem darrera i podem observar els dos miradors damunt els espadats on no fa gaire hem estat. Un poc més endavant, topem amb un pòster "Privado" punt on deixem el camí (WP-07) per voltar a la dreta direcció nord i visitar el mirador des Barranc situat sobre un esperó de roca sever (WP-08).
Retrocedim fins al camí principal i seguim avançant en direcció sud-sud-oest fins arribar a un portell tancat i una alta reixeta que ens barra el pas. Salvem la reixeta per la dreta com podem. Al cap de tres minuts, una nova tanca que superem seguint les indicacions de l'amic Emilio Alonso: "amb alguna contorsió per la dreta d'una olivera ajudant-nos amb les seves branques". No ens ha anat malament del tot.
Travessem un torrentó i seguim oest per un camp de conreu, arribant en poca estona al mirador de sa Ferradura (WP-09).
Continuem amb sua pujada cap a sud-oest, botem una nova reixeta i arribem al mirador des Guix o des Llac (WP-10).
Del mirador seguim sud pels peus dels penya-segats i les balmes anomenades Coves de Ponent amb precioses tonalitats daurades en aquesta hora de la tarda (WP-11).
Seguim la senda ascendent amb la mateixa direcció, deixem el desviament a la Capella de Ramon Llull a la dreta, passem pels Pedrissos de sa Font de s'Ermitanet (WP-12). Després per un tram on l'estret tirany va molt penjat sobre el buit. Als pocs minuts arribem al mirador des Niu des Corb o des Pi i per unes escales en mal estat, arribem novament a Ca Madó Pilla quan són les 20,30 h.
Ruta circular amb 426 metres de pujada acumulada i 8 km de recorregut. El camí des Barranc té trams que no són bons de seguir, cal un bon sentit d'orientació en la muntanya.
Excursió realitzada el dia 30 de juliol de 2013. El grup ha estat format per: Biel Pomar i Josep.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

Preciosa volta per uns indrets espectaculars, encara que aquest recorregut transita per trams molt deteriorats. Com sempre ben exposada al text i a les fotografies. Gràcies per citar-nos, encara que el mèrit és de n'Alonso que va ser qui la va publicar. Salut Josep.

Sí és una llàstima que el llegat de l'Arxiduc estigui tant abandonat.
Gràcies a vosaltres per compartir aquesta excursió i pel track, ja que hi ha trams mals de seguir.
Moltes gràcies pels teus mots.
Salut i sort Llorenç.

Malas de salvar esas dos rejillas del Camí des Barranc ¿no?
Es indignante que el patrimonio de s'Arxiduc, tenga tantos problemas para recorrerlo. Me pregunto que pensaría él, tan partidario de dar las máximas facilidades, para que los demás también pudieran disfrutarlo. En fin.

I tant, si són punyeteres. Botant la segona reixeta em vaig clavar una pua de ferro a la cuixa. Coses de l'ofici.
Estic totalment d'acord amb tu, que hi hagi tantes traves per recórrer les passes i conèixer el llegat de l'Arxiduc. No hi ha dret!
Una aferrada amic Emilio.