diumenge, 5 de gener del 2014

Puig de Bàlitx

Vista de s'Illeta des del cim de Bàlitx
Recorregut: Port de Sóller - coll de s'Illa - portell de Can Bardí - pas d’en Barona - cova des Migdia - puig de Bàlitx - portell Bàlitx d’Amunt - font des Salt - porxo esbucat - cases de sa Coma - Port de Sóller.
Ens guiem amb la informació i el track, dels amics: Llorenç Soler, Andreu Magraner i Joan Ponce.
A les 8,20 h iniciem la caminada al Port de Sóller en el carrer de Bélgica (WP-01). Just abans de la primera corba agafem una desviació del camí que segueix recte. És el camí de s’Illeta, asfaltat en el primer tram i de fort pendent.
Transcorreguts uns 15 minuts del punt de partida arribem al coll de s’Illa. Seguim caminant i aviat ens topem amb l’espectacular penyal Bernat a la dreta. Més amunt, pugem per restes de l’antic camí empedrat que ens deixa al costat de les cases de can Joan de sa Dida.
Continuem pel camí de carro i, després d'uns revolts arribem al portell de Can Bardí, indret on hem de deixar la pista (WP-02). A les 9 h en punt, voltem a la dreta per una nova i cimentada pista que discorre per un olivar.
Després d'unes corbes (nou minuts) hem de deixar la pista que du a les cases de s'illeta de Can Gordo per voltar per un caminet de terra que surt a la nostra dreta (WP-03). Aquest nou camí arriba a un porxo. Després de passar pel seu darrera, enfilem rost amunt creuant diverses marjades. Les poques fites ens condueixen als peus dels penya-segats on localitzem, a les 9,25 h, el començament del pas d'en Barona (WP-04).
Ara toca fer un curt franqueig per damunt la roca banyada per la rosada i vèncer un graó rocós amb una petita grimpada. Cal anar alerta, doncs la timba que tenim als nostres peus és considerable.
Un cop superat el pas, anem voltant progressivament cap al nord per un territori cobert de carritxeres i roques. L'ascensió és feixuga i l'elevada humitat no ajuda gaire. Una mica més amunt ja podem veure les restes del marge d'un camí, al qual hi arribem a les 9,45 h (WP-05). El dia és gris i amb calitja, malgrat tot les vistes són d'escàndol.
Aquí arrecerats del vent del sud, aprofitem per fer una mossegada i agafar forces, doncs encara ens queda una bona pujada fins al cim.
Un cop superat aquest pas, que no presenta cap dificultat, les fites ens condueixen clarament cap a l'est per un sender entre el rocam i les carritxeres. A les 10,30 h arribem a la immensa cova des Migdia (WP-06).
Descendim "per uns graons picats a la roca, i després per damunt un alt marge el qual facilitava l'accés del bestiar per refugiar-se al seu interior. Però també per poder extreure-hi els excrements d'aus, molts útils com a adob al camp (Joan Carles Palos. El puig de Bàlitx)."
Cova des Migdia
Ja ens queda poc per arribar al puig. El corriol, ben fitat, segueix per la dreta de la cova cap a Gregal (nord-est). El darrer tram és aspre i costerut, i en algun moment ens hem d'ajudar amb les mans per seguir progressant. Cal anar alerta en arribar a la carena en no acostar-se massa a la timba.
A les 11 h tocades arribem al cim de Bàlitx coronat pel típic vèrtex geodèsic (WP-07).
Als nostres peus podem contemplar la Illeta i les cases de Can Gordo. Boniques vistes del port de Sòller, el puig Major i del massís central de la Serralada.
A les 11,16 h, iniciem el descens del puig camp a través en direcció est per anar a buscar un camí. Localitzem algunes fites per un terreny agrest, inhòspit de roques, pedres, càrritx, ... però no les sabem seguir. Aquest tram se'ns fa especialment complicat i inacabable. A la fi, a les 12 h en punt assolim el camí que marca el mapa de l'Alpina (WP-08). Aquest nou camí carreter ens condueix ràpidament al portell de les cases de Bàlitx d'Amunt (WP-09).
Seguint la pista de terra cap a la dreta, que davalla marcant diverses llaçades entre olivars abandonats, arribem a les 12,40 h a la font des Salt (WP-10). Desprès de les darreres i abundants precipitacions, la font dur un cabal d'aigua que fa goig.
A partir d'aquí la cosa torna a complicar-se una mica. Es tracta d'anar a cercar l'antic camí que rodeja el cingle de s’Olla i que ens ha de menar a les cases de sa Coma.
Des de la font, continuem cap a la nostra dreta (nord-oest) per damunt una feixa, al final de la qual ja topem amb la primera dificultat. Un reixat amb rètols de Coto privat de caça ens barra el pas. Per franquejar-lo ens enfilem damunt un marge situat a la nostra dreta per baixar-lo més endavant per l'esquerra. Seguim una canalització en desús cap al nord-nord-oest per unes feixes plenes de pins. En aquest tram ens alentim molt ja que constantment hem de mirar el mapa i el GPS i ens veiem obligats a tornar sobre els nostres passos diverses vegades.
Finalment, després d'anades i vingudes, localitzem el camí que passa pel costat d'un porxo esbocat (WP-11).
Ara el camí és mes clar i es converteix en un bonic sender empedrat que davalla marcant diverses voltes i ens mena a les cases de sa Coma. Passades aquestes trobem l'encarregat de la finca amb cara de pocs amics. Després d'intercanviar uns mots i disculpar-nos, continuem el nostre final de ruta passant per davant les cases de ca s'Hereu, el llogaret de sa Figuera i per asfalt arribem al Port de Sóller, donant per finalitza aquest itinerari a les 14,15 h.
Malgrat les dificultats, ens sentim satisfets d'aquesta volta que ens ha dut per indrets espectaculars i desconeguts per nosaltres.
Ruta circular amb 668 metres de pujada acumulada i 10 km de recorregut. Cal estar avesat a petites grimpades per superar el pas d'en Barona. Presenta trams sense camí, cal bon sentit d'orientació en muntanya. Travessa un vedat privat de caça, a partir del WP-10. Es recomana evitar aquest tram i seguir per la carretera que passa per cas Bernats.
Excursió realitzada el dia 14 de desembre de 2013. El grup ha estat format per: Pere, Fernando i Josep.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

Siempre interesante el Puig de Bàlitx i la Cova des Migdia.
Siempre he hecho esa ruta, en el sentido inverso del que seguisteis vosotros. Pero da lo mismo, de cualquier forma es un itinerario hermoso y divertido.
Un fuerte abrazo,

Estic d'acord, sigui en un sentit o en un altre, és un itinerari agraït i molt recomanable. Ens va agradar molt. Llàstima de les dificultats de pas per la finca de sa Coma.
Molt bon any ple d'excursions.
Una abraçada amic.

Pujar al puig de Bàlitx sempre es gratificant, i aquest itinerari que fereu encara més, per allò de lo poc transitat del la zona del Cingle de s''Olla. Llàstima dels problemes de pas. Record una baixada des del pas d'en Barona cap al est, en que per mor de les reixetes i prohibicions acabarem baixant per dins el torrent fins el Port de Sóller.
Una bona publicació Josep, enhorabona!
I gràcies per citar-nos.

És una pena que no deixin passar per aquest tram del Cingle de s'Olla amb el bonic i empedrat camí que el recorre. És una bona alternativa per baixar del cim.
Moltes mercès, tan amable com sempre.

Bartomeu Pons ha dit...

Una excursió preciosa.El retorn cap el Port de Soller. Un laberint de marjades i l'arribada per enmig de diverses finques i possesions magnífica. gràcies per deixar-nos seguir les teves passes

Tomeu

Hola Bartomeu,
Sí què és un itinerari bonic i entretingut, m'alegra que us hagi agradat.
Agraït pels comentaris. Salutacions.