dimecres, 22 de gener del 2014

Puig de ses Bruixes (Llucmajor)

Puig de ses Bruixes
Comencem l'any amb un passejada curta i  bona de fer, l'ascensió al modest puig de ses Bruixes de 355 m d'alçada situat al terme municipal de Llucmajor.
Aquest cim es troba a l'extrem oriental de la serra de Galdent i és el més baix dels tres que la formen, juntament amb els de Son Roig (420 m) i d'en Claret (378 m). És rocallós i té un forma de formiguer.
La llegenda popular conta que el nom d'aquesta muntanya prové de les bruixes que habitaven en unes coves properes. Els habitants de Llucmajor i Algaida patien les seves bromes i atacs continus de camí al poble veí. El rei Jaume I va decidir expulsar-les en companyia de dos capellans i un escolà. Es va enfilar al cim i hi va plantar una creu. L'escolà, atemorit, va pujar al cim veí, i d'aquí el nom de Puig de s'Escolà. Des d'aleshores les bruixes van desaparèixer.
A les 10,15 h comencem la ruta al costat del cementiri de Llucmajor (WP-01) en direcció nord per l'asfaltat camí de Galdent. Devers uns tretze minuts, arribem al camí de Ferrutxelles on girem a la dreta (WP-02). Es tracta d'una pista rural que discorre cap a Gregal en suau ascens.
No tardem gaire en franquejar el camí del Puig (WP-03) (per on fem comptes davallar més tard) per continuar recta pel mateix camí, ara de terra. Des d'aquí tenim una bona vista del Puig de ses Bruixes, el nostre destí d'avui.
A les 10,40 h arribem a una altre cruïlla de camins on hem de voltar a la dreta (sud-est) en suau descens (WP-04) per anar a desembocar a un ampla camí de terra, el camí de Son Saleta, per on prenem cap a l'esquerra. Cal fixar-se amb l'antiga séquia a la dreta d'aquest camí, que duia aigua de la font de Randa cap al poble de Llucmajor. Un poc més endavant, obviarem una pista a la dreta, on es troba les runes d'una fàbrica de ciment (WP-05).
La pista continua direcció a Tramuntana, deixa les cases de Son Saleta situades al peu de la muntanya i passa entre un molí i unes cases. Entretant, gaudim de les vistes dels puigs de Son Reus i el de Randa a la nostra dreta.
Uns cinc minuts des del molí, localitzem a l'esquerra una fita que indica la pujada cap al puig. Nosaltres fem cas omís i seguim una mica més endavant fins arribar a un gros safareig situat a la dreta del camí (WP-06).
Aquí sí, deixem la pista i voltem a l'esquerra per un marcat tirany. Després de marcar una ziga-zaga, el sender franqueja un portell sense barrera (WP-07).
Ara pugem seguint un viarany marcat amb fites per dins la garriga. Després d'una curta però forta pujada arribem a un collet (WP-08), seguim cap a l'esquerra i aviat arribem a una gran fita de pedres que ens indica el camí que hem de seguir per la baixada (WP-09). Seguim per damunt la carena, anant molt alerta ja que la roca és banyada de la forta rosada, fins assolir al cim de ses Bruixes quan són les 11,45 h. Aquest darrer tram és força aeri, no és difícil però cal anar alerta i sense presses.
Les vistes del Migjorn de Mallorca són espectaculars: el massís de Randa, Llucmajor, ...
Retornem per la carena fins el gran curull de pedres que hem passat abans i voltem a l'esquerra per un camí de pedres soltes que baixa en fort pendent i ens mena al camí des Puig. Voltem a l'esquerra (sud-oest) i per asfalt arribem de nou a la intersecció amb el camí de Ferrutxelles (WP-03) on voltem a la dreta per agafar el camí de tornada fins al punt de partida. A les 12,50 h arribem a l'aparcament del cementiri.
Ruta circular amb 223 metres de pujada acumulada i 7 km  de recorregut.
Excursió realitzada el dia 2 de gener de 2014. El grup ha estat format per: Cesca i Josep.

Interesante y bonita ruta, que desconozco.
Y efectivamente, las vistas desde el Puig de ses Bruixes, son muy hermosas.

És una fàcil i agradable ruta per estirar les cames.
Molt amable pel teu comentari.
Una aferrada amic.

M'ha semblat una ruta ben agradable per uns llocs totalment desconeguts per jo. Serà qüestió de fer-hi un tomb. Bones fotos i una acurada informació. Salut Josep

Sí, és un fàcil recorregut per estirar les cames i conèixer altres racons de la nostra geografia.
Moltes mercès per comentar.