dijous, 9 de gener del 2014

Un Betlem a la Cuculla de Fartàritx

La Cuculla de Fartàritx
He pujat diverses vegades al cim de la Cuculla i per diversos indrets, avui hi tornem pel pas de la Moleta amb el grup excursionista de l’AAVV de Pòrtol per col·locar-hi un Betlemet de figures tipus siurell.
Recorregut: Can Huguet, cases de Fartàritx Gran, font de Fartàritx, pas de la Moleta, puig Cuculla, i retornada pel mateix camí.
Aproximació: Carretera Pollença – Lluc, a l’altura del km 2,900. En aquest punt, girem a l’esquerra i anem a parar al camí vell de Lluc. Prenem, novament, a l’esquerra en direcció a Pollença. Aviat l’abandonem i girem a la dreta per camí asfaltat. Just després travessem el torrent per un pont. Després del pont el camí vira a la dreta, seguim endavant amb el torrent a la nostra dreta fins arribar a l’alçada d’un tancat amb animals on just davant i davall unes alzines deixem el cotxe (WP-01).
Iniciem la passa pel camí asfaltat de can Romí. Després de passar per davant les cases de Can Huguet, s'inicia la pujada per un bonic camí de ferradura ben fressat i amb curts trams on es conserva l'empedrat. Aquest primer bocí discorre per dins un ombrívol alzinar, marca diverses llaçades i surt del bosc per entrar en un espai més obert de carritxeres i vegetació baixa.
Més amunt franquegem un portell amb barrera metàl·lica. Passada aquest, ja contemplem per primera vegada el cim de la Cuculla i a la dreta una bonica vista de la vall d'en Marc, els molins de Llinars i el bell salt del mateix nom que arran de les darreres pluges du aigua.
El camí marca una llarga recta, al final de la qual, gira a l'esquerra direcció a una paret amb un portell sense barrera que ens permet creuar-la.
Seguim el nostre camí que ara puja en més pendent i ens fa guanyar alçada ràpidament. Més endavant marca diverses voltes per un tram empedrat i ben conservat que ens condueix a una paret que voreja les velles cases de Fartàritx Gran (WP-02).
La masia es troba situada als peus de la penya de la muntanya i damunt un altiplà des d'on es guaita una bella vista. Darrera seu hi ha un extens prat verd amb algunes figueres sembrades i una era de batre.
Aquí aprofitem per berenar i descansar una mica davall uns grans ullastres.
En continuar la marxa, seguim oest-sud-oest fins que la paret acaba i ens permet accedir al prat. Ara hem de creuar aquest, que el trobem tot negat d'aigua, seguint la mateixa direcció fins arribar a una altra paret que dóna accés a l'alzinar. Ja dins aquest i sota la paret, recentment restaurada, localitzem la font del Poll de Fartàritx que aboca l'aigua a un aljub (WP-03).
El betlem
Des de la font franquegem el bosc amb bells i enormes exemplars d'alzines en direcció sud. Podem comprovar que alguna cosa es mou en aquest entorn, les parets que limiten el bosc es troben arranjades i en aquest s'hi fan tasques de neteja i poda.
En sortir del boscam ens dirigim per la falda de la muntanya cap al pas de la Moleta, l'únic accés possible des d'aquesta vessant. Avancem entre carritxeres i roques per una inclinada pendent en direcció al penya-segat seguint les marques de pintura i algunes fites.
Aviat ja veiem una gran rampa de roca molt inclinada que es dirigeix a una petita paret de pedres a la part alta de la penya, és el pas de la Moleta (WP-04). No ens estranya trobar la roca banyada per la rosada i les abundants pluges del dia anterior. Això complica encara més travessar aquesta ampla placa, però amb seny i cercant les esquerdes de terra, la superem sense cap contratemps.
Un cop vençut el pas, cal girar a mà dreta i ascendir entre carritxeres direcció nord-oest. En uns vint minuts arribem al cim de la Cuculla de Fartàritx de 711 m d'altura, des d'on es pot contemplar una espectacular vista si el dia és clar (WP-05). Cerquem un bon lloc per col·locar el betlem i després d'aferrar-lo i cantar una Nadala, emprenem el descens pel mateix camí que hem fet per la pujada.
En arribar a les cases de Fartàritx dinem. El dia ha empitjorat, les boires i el fred ens fan davallar ràpidament un altre pic pel mateix camí fins arribar de nou al punt que hem partit aquest matí.
Ruta no circular, d'anada i tornada pel mateix camí, amb 693 metres de pujada acumulada i 9,5 km  de recorregut. Itinerari moderat, cal anar alerta en creuar el pas de la Moleta i més si la roca és banyada llaneja molt. El tram des de la font (WP-03) fins dalt el cim (WP-05), pot resultar una mica complicat, no hi ha sender definit i està poc marcat.
Excursió realitzada el dia 22 de desembre de 2013 amb l'AAVV de Pòrtol.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

Siempre interesante y hermosa, esta tradicional subida a la Cuculla.
Y muy bonito detalle ese del betlem de siurells. Enhorabuena.

Moltes gràcies amic, amb l'AAVV de Pòrtol ja fa tres anys seguits que col·loquem un betlem dalt d'un cim de la Serra.