dissabte, 22 de febrer del 2014

Volta a la mola de sa Comuna de Valldemossa

Fesa
Bonica matinal que dóna tota la volta a la mola de sa Comuna. El primer tram discorre pel vessant nord i puja a la carena d'aquesta mola per una dreta canal i per un estret pas entre altes penyes. Tenia coneixement d'aquest pas per la publicació a Wikiloc de l'amic Joan (Pouet685), el track del qual ens ajuda a localitzar-lo.
Recorregut: Valldemossa (WP-01) – font de na Llambies (WP-02) – deixar GR (WP-03) – Fesa de Son Bauzá - Camí GR (WP-09) – coll de Sant Jordi (WP-10) - casa de neu des Cartoixos (WP-16) - Valldemossa.
Són les 8,08 h quan iniciem la passa al poble de Valldemossa (WP-01). El dia s’ha aixecat força tapat de núvols baixos i el vent augmenta la sensació de fred.
Hem d’anar a buscar la porta dels jardins de la Cartoixa i partir en direcció a una casa de nom “es Molinet”, passada la qual, agafem el camí de la dreta que s'enfila per uns graons de pedra (sud-oest). Més amunt deixem dues desviacions a l’esquerra i prest arribem a la font de na Llambíes on fem una breu aturada (WP-02).
Reprenem la pujada pel camí del GR-221 que discorre empedrat i entre parets a cada costat. Atenció transcorreguts uns cinc minuts des de la font, hem d’abandonar el camí per la dreta (WP-03), no es troba indicat, hem de cercar el millor lloc (un ensorrament) sense reixeta d’espines per botar la paret. A l’altra banda, localitzem una pista que baixa marcant dues corbes i pren direcció oest per damunt una marjada d’olivar. Aquest camí descendeix nord a les cases de Son Bauzà, però nosaltres l’hem de deixar i continuar amb la mateixa direcció que portem, és a dir, oest. Ara el sender no és massa clar, discorre planer pel mig de marjades i s’interna dins el bosc, deixa una antiga barraca a l’esquerra i arriba a una baixa paret amb filferro que salvem sense dificultats (WP-04). L’altre cantó, el confós tirany arranca direcció sud-oest, desemboca a una ampla pista forestal per on prenem a la dreta en baixada. Deixem un coll de caça a la dreta i sortim a una zona més oberta amb alzines aïllades fins topar amb una paret esbaldregada que ens permet entrar dins un fosc alzinar. Seguim paral·lels a la paret, que ens queda a la nostra dreta, fins arribar una nova paret transversal que mitjançant un botador ens permet franquejar-la (WP-05).
L’altre banda, el confós tirany continua sud-oest, passa per un forn de calç (WP-06), un rotlle de sitja i arriba a una nova paret amb un gros esbaldrec (WP-07).
Atenció aquí hem de deixar el tirany i voltar cap a l’esquerra, per iniciar una dura muntada per dins l’espès alzinar, primer est-sud-est per voltar més endavant cap al sud, sense cap traça de camí ni fites que ens puguin guiar. Més amunt deixem una gran roca a la nostra dreta i, a les 9,30 h arribem a un rotlle de sitja (WP-08). Ara ve el tram més dret de tots, es tracte de pujar en sentit est-sud-est pel costat d'un petit xaragall fins entrar a una estreta i rosta canal plena de fullaraca, a l'esquerra de la qual i als peus de les parets rocoses, es localitza una estreta cornisa graonada que puja en diagonal dreta. Després de salvar aquesta cornisa amb l'ajuda de les mans, assolim la fesa de Son Bauçà, es tracta d'una estreta i alta clivella que en pujada ens condueix a la carena de la Mola de sa Comuna, a la cota 670 m per on passa el camí del GR221 tram Esporles a Valldemossa (WP-09).
Després del berenar, iniciem la marxa pel camí del GR en baixada i sense cap dificultat de seguiment ja que es troba força senyalitzat amb fites i marques de pintura. A les 10,45 arribem al coll de Sant Jordi on es localitza una barrera de ferro (WP-10). L'altre cantó voltem a l'esquerra i creuem per un petit portell de fusta espanyat. El nou camí discorre planer per dins un bonic bosc mixt de pins i alzines, creua un rotlle de sitja i desemboca  a una ampla pista, a la dreta de la qual, hi ha un forn de calç molt gros i ben conservat (WP-11).
Prenem aquesta pista cap a l'esquerra per la contrada anomenada sa Garriga Plana i, al cap de set minuts del forn de calç, creuem una baixa paret mitgera (WP-12). L'altre cantó avancem per un confós tirany que enllaça a una nova pista. Per la dreta ens duria a les cases de Sa Baduia, però el nostre itinerari continua cap a l'esquerra per aquests nou camí carreter, amb pujada, marca algunes corbes, deixa un camí a la dreta (WP-13), i després d'una marcada corba a la dreta, mor a una petita esplanada.
Ara tenim per en davant un curt tram on el camí ha desaparegut degut a un esllavissada. Hem d'avançar per damunt les pedres pel costat de la penya fins retrobar de nou el tirany que, més endavant, passa pel bell mig d'unes penyes, creua un rotlle de sitja i arriba una cruïlla de camins des d'on es gaudeix una bonica vista de Valldemossa (WP-14). El camí de l'esquerra ens duria a la zona anomenada en Penyalot, antiga estada de carboners que feinejaven a sa Comuna. Nosaltres seguim cap a la dreta per un bonic camí carreter que baixa marcant diverses voltes, passa pel costat d'una rosseguera i, atenció al cap de vuit minuts, arriba a un trencall per on hem de voltar a la dreta (WP-15). Ara el sender continua en descens per dins l’alzinar i passa pel costat del pou de neu des Cartoixos (WP-16). Dotze minuts més tard, desemboca a una pista cimentada que ens condueix de nou al poble de Valldemossa, tancant el cercla d'aquest itinerari. Arribem dins al poble on tenim el vehicle a les 12,20 h.
Ruta circular amb 254 metres de pujada acumulada i 8 km  de recorregut. Atenció des del WP-03 al WP-07 el camí no és molt definit i des del WP-07 fins al WP-09 no hi ha camí ni fites i cal superar un fort desnivell.
Excursió realitzada el dia 1 de febrer de 2014. El grup ha estat format per: Pere, Agustí i Josep.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

Hermosa ruta.
Hace muchos años, con el GEM, y dirigidos por Joan Carles Palos, subimos a la Comuna por el Norte, y por una espectacular "fesa". No estoy seguro si era esa por la que pasasteis vosotros, y no recuerdo por donde llegamos a ella. Claro que ahora con tu track, y con tus indicaciones, podría volver un día.
Mil gracias por tu ayuda.
Un fuerte abrazo,

Hola amic Emilio,
Moltes gràcies pel teu amable comentari.
És una ruta curta i bastant bona de fer. Coneixia l'existència d'aquesta fesa per la publicació a Wikiloc de l'amic Joan (Pouet) amb el seu track i indicacions va ser bona de trobar. És una bona alternativa per pujar a la mola de sa Comuna.

Només conec la Comuna, a traves de la GR221, i aquest itinerari m'he sembla ben interessant per ampliar els nostres recorreguts. He pres bona nota.
Enhorabona per la seva publicació, tan acurada com sempre Josep.
Salut amic

Estic content el teu interès per aquest itinerari.
Aquesta pujada a la carena d'aquesta mola feia temps que la teniu ullada. Avui havíem de fer una matinal curta, i ha vingut bé fer-la.
Molt agraït pel teu amable comentari.
Salut amic.

Hola Josep, és curiós aquest pas, una espècie de fesa com el pas de na Lluisa. Les que hi deu haver a la Serra!
Algun dia intentaré fer-la.
Gràcies per publicar-ho.

Hola amic Joan,
A mi també em va recordar molt el Pas de na Lluïsa. Estic content que t'interessi aquest itinerari.
Molt agraït per aquest comentari.