divendres, 28 de març del 2014

Els Clots Carbons, pels passos de n'Argentó i de s'Estaca

Pas de n'Argentó
Dura travessa que es desenvolupa per un territori molt càrstic i ple de esponeroses carritxeres, el que unit a l'absència de camí, bona part del recorregut, fan un itinerari complicat que ens posarà a prova el sentit d'orientació i la resistència de les nostres cames.
Com a gratificació, el recorregut discorre per uns paratges solitaris, amb panoràmiques espectaculars de la zona de sa Calobra, cala Tuent i el puig Major. Hi ha l'atractiu d’un sensacional camí de ferradura (a trams empedrat i a estones desaparegut) entre el pas d’en Termes i els Clots Carbons.
Itinerari: Plataforma Funicular - Coll des Porxo Esbucat - Font Subauma - Pas de n'Argentó - Torrent des Gorg des Diners - Pas de s’Estaca - Coll de ses Mamelles - Clots Carbons - Camí des Binis - Coll des Porxo Esbucat -  Plataforma Funicular.
A les 8,30 h tocades, iniciem la caminada a la plataforma del Funicular al punt quilomètric 2,1 de la carretera MA-2141 direcció a Sa Calobra (WP-01).
El dia s’ha aixecat molt ennuvolat i la visibilitat no és gaire bona, a més a més ens acompanya un molest vent que augmenta la sensació de fred, que ja de per sí és bastant acusat. Ens espera un dur matí que no tenim gens clar com acabarà (meteorològicament parlant).
Al costat de la plataforma surt un camí de ferradura que puja marcant diverses giragonses fins assolir el coll des Porxo Esbucat (WP-02).
Iniciem ara el camí dels Cingles. A uns deu minuts del porxo arribem a un portell amb barrera que ens anuncia la finca de Bini Gran, a la nostra dreta ens queden les runes de les Cases Velles des Colls. Passat el portell el camí continua en sentit descendent. Un poc més endavant, a l'esquerra, apareix la coma del Ribell o coma Fosca que ascendeix entre la serra de na Rius i el morro d'en Pelut, avui completament tapat per la boira.
Seguim el camí sense dificultats. Passem primer per l’alzina Fumadora, després pel jaç del torrent del Gorg dels Diners i finalment per la font Subauma (WP-03).
Poc abans d’arribar a la cruïlla del camí de les cases de Bini i la continuació del camí dels Cingles (esquerra), abandonem aquest camí per la dreta (WP-04).
Seguim un tirany poc marcat amb l’ajuda d’algunes fites. Aviat les fites ens guien pel costat d’un reixat que delimita el pla d’en Gumbau. Passat aquest pla, l’itinerari fa un gir cap a la dreta (nord-est).
Després de vint-i-cinc minuts d’avançar sense camí, entre mig d’afilades roques i exuberant vegetació, a les 10,10 h arribem a una barrera que ens indica l’inici del pas de n’Argentó (WP-05). No presenta cap dificultat tècnica és un tirany que baixa en diagonal pel mig del penya-segat.
Continua una baixada, incòmode amb acusat pendent i en direcció nord-nord-oest, que ens condueix fins a un pla de pins, prop del torrent del Gorg dels Diners. Són les 10,30 h, hora de berenar i recuperar forces.
A les 10,52 h reprenem la passa cap a Tramuntana. Tot d'una entrem al torrent dels Gorg des Diners (WP-06), pel jaç del qual, descendim botant de roca en roca. Al cap de pocs minuts, arribem a un salt que barra el pas als caminants. Just a mà dreta hi ha una estreta cornisa plena de carritxeres, és el Pas de s'Estaca (WP-07). Per ella hem deixar el barranc i ascendir amb una petita grimpada sense complicacions.
A partir d'aquí ens enfrontem a un territori sense corriol evident, aspre, desbaratat, ple de roques i carritxeres. Dirigim la passa en sentit nord, seguint amb atenció l'enfilall de fites que en un principi, ens allunyen del torrent, i ens menen al coll de ses Mamelles, al qual hi arribem a les 12 h tocades.
Des d'aquest coll, seguim avançant a Tramuntana durant uns quinze minuts aproximadament, fins que a l'esquerra advertim una paret mitgera amb un portell (Pas d'en Termes), i en la vessant de la dreta un gran pi, al costat del qual, les fites ens indiquen la direcció a seguir. Aviat trobem restes d'un remot i espectacular sender de bístia, el Camí des Clots Carbons.
Els Clots Carbons
Aquest camí, al principi molt perdut, avança cap al sud amb forta pujada per l'esquerra de la serralada amb vistes espectaculars de la serpentejant carretera de sa Calobra.
Algunes ullades de sol ens fan suar i llevar la roba d'abric.
Seguim aquest camí, que a estones es troba desaparegut i envaït per la vegetació, sempre en direcció sud-est. Més endavant, creuem pel seu centre, una plana de carritxeres, a la dreta de la qual, a la part alta d'una roca, hi ha una creu.
A les 13,15 h , assolim la zona dels Clots Carbons (Dolines).
Un cop envoltades aquestes dolines, ascendim per un preciós tram del camí de sa Barra (que enllaçava els Binis amb les cases del Bosc i el camí de sa Calobra passant pels Clots Carbons). Deixem a l'esquerra un camí que davalla a la carretera i, amb forta pujada creuem una paret per un portell sense barrera. Tornem a trobar trams empedrats i marges de sosteniment d'aquest bonic camí de ferradura. A les 14,18 h enllacem de nou amb el Camí des Cingles. Des d'aquí ja només ens queda desfer el sender que hem fet de bon matí i tornar a passar pel coll des Porxo Esbocat (WP-02) i davallar fins la plataforma del funicular. Satisfets i amb les cames destrossades, a les 14,43 h donem per finalitzada aquesta travessia d'avui.
Ruta circular amb 578 metres de pujada acumulada i 9 km de recorregut. Alçada màxima: 808 m.
Temps en moviment: 4,15 h. Temps parat: 1:56 h. Temps total: 6,11 h (segons el GPS).
Observacions: Itinerari majoritàriament fora camí per un territori abrupte, escarpat i inhòspit. Cal estar acostumats a caminar per terrenys complicats i fer servir les mans per ajudar-se a pujar, especialment en el pas de s’Estaca i el tram entre aquest i el coll de ses Mamelles, un glever molt dificultós ple de vegetació i roques. Per tant hi calen molta experiència, sentit de l'orientació i bones cames.
Excursió realitzada el dia 1 de març de 2014. El grup ha estat format per: Agustí, Fernando i Josep.

Que tremenda casualidad. Ayer estuve hablando con mi compañero de cordada Javier, de hacer exactamente esta ruta la semana que viene, si encontramos un día apropiado.
Y ahora tu Track, Fotos y Texto, nos servirán de ayuda. Mil gracias.

Passada de volta, i passada de lloc. Tota aquest zona ès increïblement preciosa... i dura. I quina casualitat, sempre que he fet els Clots, heu he fet des de devora les cases des Bosc, pujant pel camí de sa Barra, i després baixant al torrent del Gorg des Diners.
Enhorabona pel recorregut i per la seva perfecte publicació Josep.
Salut

Me n'alegro molt que vulgueu compartir aquest espectacular i salvatge ruta. Espero que en gaudiu tant com ho férem nosaltres. Us desitjo una bona travessia.
Una abraçada amic.

Desconec aquest tram de camí que parteix de prop de les cases del Bosc, per tant ja és un bon motiu per tornar per aquests bells i escarpats paratges.
Molt agraït pels teus mots.