dimarts, 25 de març del 2014

Es Cingle de s’Obi pels passos d'en Capet i de sa Mula

Ruta desconeguda i meravellosa que discorre per remots tiranys del vessant nord de la Serra d’Alfàbia. Un paisatge generós, amb espectaculars panoràmiques i amagats racons què val la pena perdre's hi una bona estona.
Seguim el mateix recorregut realitzat pels nostres amics Llorenç Soler i Andreu Magraner. També ens guiem amb una part del track del bon amic Manuel Barranco i la acurada descripció del bon amic Emilio Alonso.
Itinerari: Sóller – barrera metàl·lica (cul de sac) – pas d’en Capet – coll de s’Ullastre – forn de calç – Cingle de s’Obi – barranc de la coma Carnissera – na Mamalluda (desviament) – camí dels Alous – Sóller.
Panoràmica del Cingle de s'Obi, realitzada per Biel Pomar a partir de quatre fotografies.
Doncs bé, iniciem la passa a les 8,18 h en el cementiri de Sóller. Només tres minuts més amunt toca desviar-nos a l'esquerra pel camí de sa Coma. Quatre passes més, a una nova cruïlla, també cal prendre el camí de l'esquerra. Tot d'una ens topem amb el primer entrebanc de la jornada, una barrera tancada. Però uns metres abans, hi ha una petita barrera de reixeta (WP-01) que ens permet, creuant per davant d'un porxo i pujant per uns bancals, recuperar de nou el camí. Es tracta d'una pista, en principi cimentada i més amunt de terra, que puja marcant diverses llaçades i guanya alçada ràpidament. A les 9 h arribem al final d'aquest camí on localitzem una segona barrera també tancada (WP-02) ("Cul de sac"). Aquí ens topem, primer amb en Salvador i més tard amb en Toni, propietaris d'aquestes finques. A les 9,27 h el senyor Toni obre les barreres i molt amablement ens cedeix el pas. Continuem la passa amb la companyia d'en Toni que ens ensenya el vertader camí de pujada al pas d'en Capet. Un cop franquejada la barrera, el camí segueix la mateixa orientació que portàvem, és a dir est, deixa unes escaletes a la dreta i, abans d'arribar a un petit porxo, volta a la dreta. Segueix un primer tram escalonat i ben conservat entre marjades d'oliverar. El sender marca diverses llaçades i arriba a una cruïlla per on hem de voltar a la dreta (sud-oest) (WP-03). Això sí, abans acceptem el convit d'aquest amable senyor que ens mostra el seu porxo ubicat en un estret comellar darrera unes altes penyes. Retrocedim fins a la cruïlla de camins (WP-03), i a les 9,55 h seguim aquest antic camí en sentit sud-oest. Ara el sender es troba força deteriorat i tapat per altes carritxeres. Més amunt, puja amb fermesa per dins un bell alzinar i marca diverses ziga-zagues tot superant unes marjades. A trams es perd, però les fites i alguna petita fletxa vermella ens ajuden a seguir-lo. Així a les 10,20 h. arribem a la base dels penya-segats on una petita fletxa ens indica cap a la dreta per pujar per unes grans roques amb una fàcil grimpada. Ens trobem a l'inici del pas d'en Capet (WP-04). Un cop dalt, la panoràmica és espectacular. Després d'una breu aturada, seguim a la dreta baixant una paret que ens condueix al porxo d'en Mametes. Deixem aquest porxo a l'esquerra i pugem sud-oest per un camí que ens mena a una pista. A les 10,55 h, després de berenar, ascendim per la pista en sentit sud fins arribar al coll de s'Ullastre (WP-05). Deixem el camí que puja a S'Arrom i voltem a la dreta tot franquejant un portell amb la barrera oberta. Seguim per aquest ample camí que baixa realitzant diverses llaçades i, transcorreguts uns deu minuts del coll, localitzem a la dreta un forn de calç (WP-06). Aquí hem d'abandonar la pista per l'esquerra i pujar per un confós tirany fitat que discorre per un petit comellar. Aviat passem un rotlle de sitja i creuem una primera rosseguera. Ara la pujada s'accentua (oest-sud-oest), amb fort pendent i travessa una segona rosseguera. El tirany manté l'alçada per dins un bonic alzinar, franqueja una estreta cornisa per damunt un tàlveg (pas de sa Mula ?) (WP-07), i continua per una àmplia cornisa amb boniques vistes sobre la vall de Sóller. Prosseguim sud-sud-oest seguint les fites i sense perdre altitud, creuem un altre xaragall i, després d'ascendir una mica amb tendència a l'esquerra, a les 11,53 h arribem al Cingle de s'Obi (WP-08).
Aquí hi fem un descans per contemplar tots els elements que configuren aquest bonic racó. Un s'hi podria passar hores gaudint la natura d'aquests solituds paratges.
Na Mamalluda
A les 12,05 h, seguim en descens cap a Mestral (nord-oest) per un terreny difícil i sense camí. Perdem momentàniament les fites i, transcorreguts uns deu minuts, voltem cap a l'oest, retrobant de nou les fites i les fletxetes vermelles. Sense allunyar-nos massa de les parets dels penya-segats, a les 12,37 h franquegem una paret mitgera (WP-09). L'altra cantó, el camí davalla cap a la llera del torrent de sa Coma Carnissera (WP-10), el qual hi arribem després de passar per dues balmes i una sitja. Creuem el torrent, i dirigim la passa en pujada per un sender en una cornisa. Passant per una malmesa barrereta de fusta, baixem al racó de na Mamalluda, una immensa balma, tancada amb una alta paret.
Als peus d'aquest balma (WP-11) deixem, a la dreta, el camí de sa Coma, seguim recta (nord) i, després de creuar un collet, enllacem amb el camí dels Alous a l'alçada d'un portell sense barrera (WP-12). Ara tot serà baixada per un camí ben marcat, empedrat i bo de seguir.
En quaranta set minuts, després de múltiples llaçades, connectem amb la pista que puja a Sa Coma, punt on tanquem el cercle d'aquest recorregut. Finalment a les 14 h arribem a Sóller.
Ruta circular amb 635 metres de pujada acumulada i 7,8 km de recorregut. Alçada màxima: 524 m.
Temps en moviment: 3:24 h. Temps parat: 2:20 h. Temps total: 5:44 h (segons el GPS).
Observacions: La major part d'aquest recorregut és sense camí definit i hi ha trams on l'orientació és complicada i el desnivell és important. Cal estar acostumat a realitzar petites grimpades per superar el pas d'en Capet, no és difícil tècnicament.
Excursió realitzada el dia 22 de febrer de 2014. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Marta, Tomeu C. i Josep.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

Me encanta esa ruta, con ese maravilloso rincón de s'Obi.
Fantástica la gentileza de los señores Salvador y Toni. También el propietario del Porxo d'en Mametes es muy amable. Un día nos lo encontramos y nos invitó a entrar. Ojalá todos los propietarios de la Serra fueran iguales a estos. Con cuanta tranquilidad recorreríamos nuestras montañas.
Mil gracias por citarme. Y, como siempre, un afectuoso abrazo.

Manuel Barranco ha dit...

Hola Josep,
Efectivamente es una interesante ruta por unos rincones de ensueño. Me alegra que te haya gustado. A mi me encantó.
Gracias por mencionarme.
Saludos.

arni ha dit...

Totes els vessants de la vall de Soller, amaguen meravellosos racons, és un gust poder veure'ls i mes encara visitar-los.
bon reportatge.
fins a una altra.

Hola Josep, preciós aquest recorregut pels encontorns de Sóller. Una meravella!

És una ruta molt agraïda, en quant a vistes, i el racó de s'Obi excepcional.
El sr. Toni molt amable no ens va posar pegues per passar, i ens va convidar a entrar en el se porxo.
Molt agraït pel comentari.

Hola Manuel,
Encantat de saludar-te i molt agraït per aquest comentari.
Una aferrada Manuel.

Hola Arnau,
Tens tota la raó, un gaudeix de visitar aquests amagats racons.
Gràcies per comentar.
Salut i sort, amic.

Hola Joan,
És recorregut què feia estona li tenia l'ull ficat, per fi l'hem pogut gaudir. Tinguérem sort amb els propietaris què ens van deixar passar i ens van ajudar a trobar el vertader camí que puja al pas d'en Capet.
Un dia rodó!.
Molt amable pel teu comentari.

Uep Josep i companys!
Gràcies per la cita i per compartir aquest itinerari, i més amb aquesta "veritable" pujada al pas d'en Capet. Llàstima que aquesta barrera al cul de sac no tengui un botador, ja que normalment esta tancada amb pany. Sa veritat és que hi racons increïbles, aquest ès un d'ells. I el pou? Està excavat dins la roca, que podien cercar? Minerals? Damunt el cingle de s'Obi, pujant al pas Llis hi ha una petita mina també.
Veig que hi ha una nova incorporació. Enhorabona a tots i especialment a tu ler la publicació. Salut

Hola amic Llorenç,
Era la meva obligació citar-vos ja què vàrem seguir, fil per randa, el vostre itinerari, que per cert, és un recorregut que no et deixa indiferent.
Sí tinguérem sort de trobar gent d'aquesta contrada, que no ens va posar pegues per passar i que ens va donar senyes sobre el camí de pujada al pas d'en Capet. És l'antic camí que feien servir per pujar a s'Arrom des de Sóller.
Moltes gràcies pel teus amables mots.