dijous, 13 de març del 2014

Sa Marina i el pas des Moro

Camí de Son Olesa
Una impressionant volta circular que parteix de les cases de Son Olesa davalla a la Marina de Valldemossa tornant de pujada pel pas del Moro. Aquest Pas, antigament anomenat del Rafal, passa ser conegut com del Moro arran dels fets esdevinguts en 1552 i el desembarcament de 400 turcs a la zona segons el Cronicó Mayoricensis d'Alvaro Campaner.
Seguim l’itinerari descrit per l’amic Emilio Alonso.
Itinerari: Cases de Son Olesa - mirador des Pi - Marina de Valldemossa - torrent des Lli - pas des Moro – cases de Vistamar - mirador de Vistamar - Son Olesa.
Per localitzar el punt de partida de l’itinerari d’avui, tal com comenta l’amic Emilio, hem d’agafar la carretera de Valldemossa a Esporles, poc abans d'arribar al quilòmetre 73, girem a la dreta i anem cap a les Cases de Son Olesa i de Cas Garriguer. Just després de passades les cases, a la dreta, en un angle que fa la paret, veurem un antic botador de fusta (WP-01).
Doncs bé, a les 8,20 h franquegem la paret pel mencionat botador i prenem el corriol que discorre en sentit nord-nord-est per un olivar. En pocs minuts arribem a una esplanada (fita) per on voltem a la dreta (WP-02). El camí, seguint la mateixa direcció que portàvem, travessa un portell sense barrera i ens condueix, en un tres i no res, al bonic mirador des Pi (WP-03) on fem una breu aturada per gaudir de la impressionant vista.
Des del mirador retrocedim uns metres enrere per voltar tot d’una a la dreta i anar a parar al camí de Son Olesa que ens conduirà al port de Valldemossa. Es tracta d’un antic sender que baixa marcant llargues llaçades, primer per dins un alzinar i, més tard, entre vegetació baixa que oculta el camí. És un descens força entretingut i agradable per les bones vistes cap al port i dels impressionants salts del torrent des Lli.
A les 9,40 h arribem al port pel carrer de Tramuntana (WP-04). Aquí fem una aturada per berenar i recuperar forces.
A les 10,15 h emprenem de nou la marxa per la carretera que puja a Valldemossa.
Transcorreguts uns vint minuts, arribem a una corba tancada (WP-05), punt on hem de deixar la carretera per la dreta per baixar un fort coster que ens mena al fons del torrent des Lli, el qual l'hem de franquejar.
Paret al pas des Moro
Ara toca pujar sense camí, seguint amb molta atenció les fites i algunes petites fletxes vermelles col•locades estratègicament que ens van confirmant que seguim el traçat adequat. L'ascensió (sud-est), per un sota bosc cobert de càrritx, és feixuga i ens obliga a fer breus aturades per recuperar l'alè. Transcorreguts uns trenta minuts del barranc, arribem a un esperó que salvem per la dreta. Darrera d'aquest, l'itinerari volta a l'esquerra (est i nord-est) i segueix en lleuger descens vorera de les altes penyes que ens queden a la nostra dreta fins arribar a una canal per la qual ascendim (sud-sud-est) amb l'ajuda de les mans. Dalt de la canal voltem a la dreta (sud-oest) per enllaçar amb una altra escletxa on es situa el pas des Moro (WP-06). Un primer tram de roques que es guanyen amb una fàcil grimpada pel cantó esquerra. A la roca llisa hi ha uns petits graons picats que ajuden a posar les mans i els peus.
Seguim pujant per l'estreta i dreta canal fins arribar a una paret seca que barra el pas. Busquem el punt més baix i aferrar-nos a les pedres la superem sense cap contra temps.
Un cop superat el marge, acabem de pujar aquest tàlveg entre pins caiguts i secs fins a un collet, a l'esquerra del qual, hi ha les runes d'una barraca. El camí franqueja un portell sense barrera (WP-07) i entra dins una bonica zona de marjades d'oliverar. Més endavant travessa un segon portell i, volta a la dreta per saltar una primera paret amb reixeta (WP-08). L'itinerari segueix en sentit sud-oest sense camí ni fites. Després de botar una segona paret amb reixeta, arribem a les cases abandonades de Vistamar, quan són les 12,30 h (WP-09).
Trobem l'encarregat de la finca que molt amablement ens dona permís per visitar el mirador de Vistamar, amb vistes espectaculars cap a la Marina (WP-10), el qual s'hi accedeix pels jardins situats a la part posterior de l'edificació. Tornem a la part davantera de les cases, voltem a la dreta franquejant unes barreres que es poden obrir. El camí segueix oest, franqueja un portell i un torrentó. Un cop creuat aquest, hem de desviar-nos per un confós corriol en diagonal a la dreta (nord-oest), que seguint les fites ens mena a l'esplanada on hem passat a primera hora del matí (WP-02). Ara sols resta voltar a l'esquerra i pel mateix camí arribem de nou al botador quan són les 13 h tocades.
Ruta circular amb 434 metres de pujada acumulada i 6.6 km de recorregut. Alçada màxima: 378 m
Temps en moviment: 2:45 h. Temps parat: 2:09 h. Temps total: 4:54 h (segons el GPS).
Observacions: des del wp-05 al wp-07, no hi ha camí i la pujada es realitza per una vessant escarpada i plena de vegetació. Per salvar el pas cal estar avesats a realitzar petites grimpades. La superació de la paret que tanca el tàlveg, no és fàcil.
Excursió realitzada el dia 15 de febrer de 2014. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Agustí, Tomeu C. i Josep.

Una pregunta. Cuando en Abril del 2011 hice este paso, la pared que está encima de él, tenía una rejilla, que aumentaba la dificultad para saltar la pared. Ahora en tus fotos, parece como si la rejilla ya no estuviera ¿es así?
Y mil gracias por referirte a mi Blog.
Un fuerte abrazo,

Efectivament la reixeta es troba tota tombada penjant al buit i a la part esquerra de la paret, on aquesta marca el punt més baix i per on passarem nosaltres, no n'hi ha.
Moltes gràcies per comentar.
Salut amic.

Una volta ben guapa, que em vaig perdre quan la feren els meus companys. I que tu has deixat al meu abast amb aquest publicació Josep. Una bona feina aquesta de n'Emilio i en Pep Torrens. Enhorabona per la ruta i per la seva publicaciò. Salut Josep

Molt agraït pels teus mots.
Si algun dia tens ocasió de fer aquesta interessant volta, espero que en gaudeixis tan com ho férem nosaltres.
Una cordial salutació amic.