dilluns, 3 de març del 2014

Volta al Massís de Randa

Puig de Randa
Agradable ruta circular pel massís muntanyós de Randa. Es puja pel puig de Son Reus, i el puig de Randa, passant pels monestirs de Gràcia, Sant Honorat i Cura. La baixada es realitza per la cara nord pel camí de Bon Pastor que passa pels polvorins i ens retorna al llogaret de Randa. És una ruta entretinguda i bona de fer que ens permet gaudir d'espectaculars panoràmiques de gran part de l'illa.
El Massís de Randa és una extensió muntanyenca que destaca entre les terres del Pla de Mallorca. Està formada pels puigs de Randa (548 m), de son Reus (501 m), el de la Comuna (488 m), el de Galdent (420 m), en Claret (377 m), de ses Bruixes (358 m), s'Escolà (304 m) i es Socorrat (283 m). Pertany als termes d’Algaida, Llucmajor, Montuïri i Porreres.
Itinerari: Randa - puig de Son Reus - coll a l'entrada al Santuari de Gràcia - Sant Honorat - puig de Randa Santuari de Cura - camí de Bon Pastor - polvorins - Randa.
Deixem els vehicles en l'aparcament situat just a l'entrada del llogaret de Randa (WP-01). A les 9,20 h iniciem la marxa pels carrers de l'Església i de Sa Font. Passem pels ben restaurats rentadors, la font de Randa i la creu de terme. En sortir de nou a la carretera, tot d'una l'abandonem per la dreta pel carrer des Puig. Aviat l'asfalt dóna pas a unes velles escales empedrades que ens menen en pujada de nou a un carrer asfaltat. Seguim sud-oest per agafar una pista que s'endinsa en el bosc, avançarem un centenar de metres fins una barrera de ferro que es pot obrir (WP-02). L'altre cantó, l'ample camí continua en sua pujada i, a uns cinc minuts més de caminar, el deixem per l'esquerra (WP-03). Ara prenem un corriol que puja en fort pendent per dins un espès i humit alzinar direcció sud. Uns deu minuts del trencall, topem amb el primer graó rocós d'uns tres metres d'altura que hem de vèncer aferrar-nos amb les mans (WP-04). Un cop superat, dirigim les passes sud-est, fins a una altra filera de roques, molt semblant a les anteriors, que vencem sense cap dificultat (WP-05). Encara ens queda una rampa de roques més per pujar (WP-06) abans d'assolir el cim del Puig de Son Reus (WP-07), el qual hi arribem a les 10,17 h. Aquest cim és una extensa planura plena de vegetació baixa. A l'esquerra es situa el punt més alt, però no és necessari arribar-hi ja que des d'aquí es gaudeixen àmplies i espectaculars vistes.
Mirador situat dins el recinte de l'ermita de Sant Honorat
El fitat tirany continua direcció sud. Transcorreguts uns vuit minuts, volta cap a l'est, passa per les pedreres de Son Reus (WP-08) i baixa fins al coll que separa les dues muntanyes del massís i que dóna accés al santuari de Nostra Senyora de Gràcia, al qual hi arribem a les 11,25 h (WP-09).
Aquest monestir està situat a la cara sud de la muntanya i als peus d'alts penya-segats recoberts de forts enreixats que protegeixen la caiguda de pedres.
Retrocedim fins a la carretera i la seguim una cinquantena de metres fins a la primera corba on, a ma dreta, arranca un corriol que en deu minuts de pujada ens condueix al següent santuari, l'ermita de Sant Honorat (WP-10). Un altre lloc que impacte per la seva ubicació just damunt del de Gràcia, a 463 metres d'altitud i que és sens dubte un racó de pau i tranquil•litat.
Després d'una llarga visita pels seus patis interiors, capelletes i miradors, a les 12,17 h reprenem la marxa per la carretera dels monestirs. Hem de caminar uns cinc-cents metres aproximadament fins arribar a una corba tancada, a l'esquerra de la qual, arranca una drecera (WP-11) que en forta pujada ens situa de nou a la carretera però més amunt.
Voltem a l'esquerra i, tot d'una trobem la continuació de les dreceres que, travessant la carretera, ens duran en vint minuts més a dalt de la muntanya.
A les 12,50 h arribem al darrer santuari, el de Nostra Sra. de Cura situat en el puig de la muntanya de Randa a 548 m d'alçada (WP-13).
Des d'aquí es pot observar els dies clars, gairebé la totalitat de l’illa de Mallorca, a més de Cabrera.
Visitem el bonic indret, i dinem arrecerats del fort vent de Llebeig que ens ha acompanyat un dia més, mentre el cel es cobreix de núvols alts.
A les 14,15 h iniciem la davallada per la mateixa carretera que ens ha conduït al cim fins a l'alçada del radar que coincideix amb el punt quilomètric 5 (WP-14). Aquí hem de girar a l'esquerra per prendre el camí de Bon Pastor que es dirigeix en sentit oest-nord-oest per sota les Penyes des Colomer, passa pels polvorins (excavats durant els anys de la II Guerra Mundial) i per una balconada natural des d'on es gaudeixen bones panoràmiques de tota la serra de Tramuntana i el Raiguer (WP-15).
Ara el corriol s'endinsa dins el bosc i baixa en fort pendent per una rampa humida fàcil de llenegar. Passat aquest incòmode bocí, el camí continua en suau descens voltant la muntanya fins a desembocar a la carretera de Randa (WP-16).
Baixem uns metres per la carretera fins al primer revolt, on trobem un portell de ferro. L'altre cantó seguim nord-oest per un viarany que discorre per dins un torrentó paral•lel a la carretera i que en pocs minuts ens du al llogaret de Randa, tancat el cercle d'aquest entretingut itinerari. Arribem a l'aparcament a les 15,20 h.
Ruta circular amb 597 metres de pujada acumulada i 9 km  de recorregut. Itinerari en general fàcil de seguir que discorre sempre per camins marcats i fitats. Per pujar al puig de Son Reus cal superar tres ressalts rocallosos que no presenten cap perill. La davallada del cim de Randa, hi ha un curt tram on el pendent és molt pronunciat i cal anar alerta a patinar.
Excursió realitzada el dia 9 de febrer de 2014 amb l'AAVV de Pòrtol
Referències: hem conegut el camí de baixada del cim de Randa gràcies a la publicació a Wikiloc d'una ruta d'en Joan (Pouet685).

M'ha agradat força aquest itinerari. Allunyat de la Serra, però molt entretingut i canviant. Tota aquesta zona ens és molt desconeguda, i fins i tot oblidada, al manco per jo. És clar, a la vista d'aquesta volta, que ens hi hem de fer qualque tomb. Enhorabona pel reportatge i explicacions i gràcies a tu (i a Pouet) per la publicació.
Salut Josep

Hola Josep, una volta ben interessant, com bé diu l'amic Llorenç. Tot i ser un cim humil, té moltes coses a veure i des d'ell es veuen moltes coses.
Enhorabona i a seguir endavant.
Una aferrada!

Como ya han apuntado los amigos Llorenç y Joan, un itinerario muy bonito, y poco conocido (yo nunca lo he hecho).
Estas pequeñas sierras del Pla de Mallorca, las tenemos muy olvidadas los montañeros. Y es una lástima, pues son unos magníficos miradores sobre gran parte de la isla.
Mil gracias por dárnoslo a conocer.

Molt agraït amic Llorenç pels teus amables mots.
Sí, fora de la Serra també hi ha llocs ben bonics i interessants com aquest massís de Randa, on encara resten racons, camins, passos, ... per explorar i visitar.

Hola Joan,
És una volta sense complicacions, molt agraïda que permet fruir de fantàstiques panoràmiques.
Moltes mercès per comentar.

Coneixia gran part d'aquest itinerari menys el camí de baixada(el camí de Bon Pastor) que permet fer una volta circular.
Dos dies abans hi vaig anar per veure com era aquest bocí(amb les indicacions de l'amic Joan Pouet) ja que havia de conduir un grup de gent bastant nombrós.
La veritat és que tothom va quedar molt satisfet i va resultar una volta ben maca i fàcil de fer.
Aquesta humil serralada situada al mig de l'illa, és una balconada perfecta.
Mil gràcies pel teu agradable comentari.

Anònim ha dit...

Hola. Sempre molt agraïdes les rutes de Randa. Moltes gràcies per les indicacions i el track. Jo afegeria anar a la cova de Ramon LLull que és molt aprop de Cura.
Miguel Clamor.

De res Miguel,
Es una per a mi una satisfacció que aquestes indicacions i el track us hagin estat d'utilitat.
Sí, tens raó es una passejada arribar-se fins a la cova de Ramon Llull.