dijous, 3 d’abril del 2014

Pas de sa Cova - Pla des Cairats - Cova de ses dues Boques - Pas des robust marge

Cova de ses Dues Boques. Panoràmica realitzada per Biel Pomar.
Agradable passejada pels voltants de Valldemossa. A través del pas de sa Cova, ens situarem dalt el Pla des Cairats. Recorrerem un bonic tram del camí que travessa aquest Pla. Visitarem una curiosa i amagada cova enclavada en mig d'un penya-segat, i a través del "pas des robust marge" accedirem al camí de na Torta.
Itinerari: Valldemossa - pista de Son Moragues - pas de sa Cova - altiplà des Cairats (o des Coconar) - camí de ses Basses - Portell al camí des Pla des Pouet - Font de s'Abeurada - cova de ses Dues Boques - pas des robust marge - camí de na Torta - Pla des Pouet - Valldemossa.
Deixem el cotxe a Valldemossa al final del carrer de les Oliveres, on arranca el famós camí des Pla des Pouet, pel qual fem comptes finalitzar aquest itinerari.
A les 8 h iniciem la passa per asfalt. Del carrer de les Oliveres voltem a l'esquerra pel carrer Ametlers, després Hongria i finalment Xesc Forteza, al final del qual surt la pista de Son Moragues i per on continuem.
En uns dotze minuts travessem una segona barrera, i deixem el trencall que surt per la dreta. Més amunt trobem a la dreta la ruïnosa caseta de la font de na Rupit i, a uns metres més endavant, deixem a la dreta una pista de terra.
A les 8,28 h arribem a una corba a la dreta, on hem deixar el camí principal per agafar un altre que segueix recta cap a nord-est (WP-01). Tot d'una arribem a una paret de terme (WP-02), la travessem i comencem la pujada girant a l'esquerra en sentit oest i paral•lels a la paret.
Pugem sense camí per un pronunciat coster entre roques i matolls i, transcorreguts uns quinze minuts des de la paret, assolim la base dels espadats on hi ha una petita enfonsada, és la petita balma què dóna nom al pas.
Uns metres abans d'arribar a la cavitat, voltem a l'esquerra (sud-oest) i salvem una curta xemeneia. Després tot d'una virem a la dreta (nord-oest) fins assolir els peus de les penyes per on hem de voltar novament a la dreta.
Pas de sa Cova
Són les 8,54 h i ens trobem davant el pas de sa Cova (WP-03) el qual ens permet, amb una petita grimpada, assolir un esperó que ens deixa damunt la cavitat.
Un cop superat el pas, continuem la pujada en diagonal a l'esquerra (oest) per un terreny amb força vegetació i bastant incòmode. Seguim amb la mateixa direcció, paral•lels a les roques de la dreta, passem per un rotlle de sitja i, a uns quinze minuts del pas, hem de voltar cap a l'oest-nord-oest. Així, a les 9,15 h arribem al que n'Emilio Alonso anomena el Pla des Cairats (WP-04), un altiplà en aquesta accidentada vessant.
Aquí hem de voltar a l'esquerra (sud-oest) i mantenint l'alçada trobem restes d'un remot camí, petits marges de sosteniment i algun bocí empedrat ens ho confirmen.
Les fites ens ajuden a seguir aquest camí, que a estones es troba desaparegut del tot. Més endavant deriva cap a l'oest, s'endinsa dins un alzinar i travessa un primer xaragall. Ara el camí baixa, franqueja un petit tàlveg, una segona rosseguera i finalitza en el camí de ses Basses (WP-05). Ja ens acostem a les 10 h i decidim fer una aturada per berenar i descansar.
Uns vint minuts més tard, continuem cap a l'esquerra i dirigim la passa per aquest bonic camí que davalla suaument per dins un bell alzinar. A les 10,29 h, franquegem el portell sense barrera de ses Basses. Més endavant, el sender baixa aferrat a les penyes i marca diverses giragonses fins a desembocar al clàssic i transitat camí de pujada al Pla des Pouet (WP-06).
Voltem a la dreta i franquegem una barrera de metall per un botador de fusta. Transcorreguts uns metres, el camí marca un revolt a la dreta, punt on hem d'abandonar l'ample sender i voltar a l'esquerra passant tot d'una pel costat de la font de S'Abeurada.
Passada la font, continuem sud-oest per un ampla camí que discorre planer per dins el bosc i, després de creuar dues barreres de fusta, ens situa a una zona de feixes d'oliverar molt ben endreçades de la finca de Son Moragues. Des d'aquí es divisa una bona panoràmica del poble de Valldemossa.
Pas des robust marge.
Continuem direcció a les cases en descens. El camí marca dues corbes tancades i segueix cap a nord-oest tot deixant les cases a ma esquerra bastant en fora de nosaltres. Ara hem de pujar nord en tendència a la dreta per anar a cercar un camí carreter que discorre al costat d'un forn de calç amb una figuera en el seu interior. Un poc més amunt franquegem un portell sense barrera, ens enfilem a una marjada superior de la dreta fins a una reixeta que separa el bosc de la zona de conreu. Progressem en sentit nord-oest vorera de la reixeta fins trobar un punt on ens permet obrir-la i creuar a l'altre cantó (WP-07). Seguim amunt nord-nord-oest sempre vorera del reixat amb forta pujada.
A les 11,14 h localitzem les restes d'una baixa paret (WP-08) que no l'hem de creuar. Voltem a la dreta (est) direcció als penya-segats, superant unes graonades rocalloses. Més amunt ens decantem cap a al dreta (sud-est) en forta pujada per dins una ampla xemeneia i damunt una cornisa dels penya-segats descobrim l'entrada de la cova de ses Dues Boques (WP-09).
Aquesta petita cavitat presenta dues entrades, una en la cornisa per la qual s'accedeix a dins, i l'altre s'obre el penya-segat, des d'on es gaudeixen bones vistes de tot el Pla del Rei.
Tornem enrere fins l'ampla comellar pel qual hem arribat a la cova, i continuem cap a l'esquerra travessant-lo. Si seguíssim recte ens conduiria al pas des Petit Pi. Aviat trobarem una cornisa on hi ha una balma que ens obliga a acotar-nos. Per aquest nou tirany, arribem a una costeruda pendent dins l'alzinar, que pugem cap a la dreta en direcció als penya-segats. En arribar als seus peus, voltem a l'esquerra fins a localitzar una feixa, es tracta del Pas del Robust Marge (WP-10). Superem amb facilitat el marge i, continuem nord serpentejant, grimpem per unes roques llises que ens menen a un collet. Des d'aquí voltem direcció nord-nord-est i, a les 11,57 h arribem al camí de na Torta (WP-11). Aquest bonic camí carreter, direcció est-nord-est, ens mena fins al Pla des Pouet (WP-12). Ara pel famós i transitat camí que puja al Pla, davallem sud. Arribem a les 12,28 h a Valldemossa, al carrer de les Oliveres, on hem deixat el vehicle de bon matí.
Ha estat una volta força agradable i interessant que ens ha permès conèixer i gaudir nous llocs desconeguts fins ara.
Ruta circular amb 605 metres de pujada acumulada i 10 km de recorregut. Alçada màxima: 703 m.
Temps en moviment: 3,06 h. Temps parat: 1,26 h. Temps total: 4,32 h (segons el GPS).
Observacions: Itinerari amb algun tram fora camí. Cal estar acostumats a caminar per terrenys complicats i fer servir les mans per ajudar-se a pujar, especialment en el pas de sa Cova.
La volta al puig de na Torta i el Pla del Pouet, és un itinerari restringit, és convenient demanar reserva de plaça a l'Associació Muntanya del Voltor, al telèfon 619.59.19.85 o per correu electrònic:info@muntanyadelvoltor.com
Excursió realitzada el dia 15 de març de 2014. El grup ha estat format per: Biel Pomar, Fernando, Tomeu C. i Josep.
Referències: He tingut coneixement d'aquest tram del camí per l'altiplà des Cairats i del pas des robust marge, per dues publicacions de l'amic Emilio Alonso.

Veranee en Valldemossa desde los dos años hasta los 26, cuando me casé. Y desde entonces quedé enamorado de su zona, sus antiguos caminos y sus montañas.
Mil gracias por mencionarme.
Un fuerte abrazo,

Una manera ben interessant de pujar a sa Cova de ses Dues Boques, i de fer dos passos ben singulars, per una zona preciosa. Aquest pas del Marge esta pendent. Enhorabona a tot el grup i a tu per la publicació.

De res Emilio,
Gràcies pels comentaris, sempre tan animadors.
Una abraçada!

Són dos passos sense masses complicacions i força interessants donen un toc d'aventura a l'itinerari.
Moltes gràcies pels teus amables comentaris.