dimecres, 9 d’abril del 2014

Pas d'en Príam o de sa Regata

Fa estona que l'amic i company de cordada Biel m'havia parlat de pujar al puig de Sant Pere (851 m), situat a l'est del coll de Pastoritx dins el terme municipal de Bunyola. Ell ja fa un grapat d'anys hi va estar i té ganes de tornar-hi. A més a més volem fer l'aproximació pel pas d'en Príam, tant en Biel com n'Agustí no el coneixen. Avui era el dia, les previsions meteorològiques eren de pluges febles a partir de l'horabaixa, per tant volem intentar fer cim durant aquest matí de dissabte. No ha estat possible, la boira baixa i la brusca ens han obligat a deixar-ho anar.
A les 7,40 h iniciem la caminada en el poble de Valldemossa (urbanització de s'Arxiduc) pel famós camí dels Cairats, ruta tradicional d'ascensió al Teix (WP-01). En uns dotze minuts travessem una segona barrera, i deixem el trencall que surt per la dreta. Més amunt trobem a la dreta la ruïnosa caseta de la font de na Rupit i a uns cinquanta metres, deixem aquest camí i ens desviem a la dreta per una pista de terra (WP-02). Un quart d'hora més tard, trobem una nova cruïlla de camins (WP-03), agafem el de l’esquerra (est), superem un marge per uns escalons i a les 8,20 h arribem al Pla des Xots (WP-04) on hi ha una paret seca a la dreta que separa l’alzinar. Des d’aquí progressem recte (est-nord-est) paral·lel a la paret. Transcorreguts cinc minuts, hem d'ignorar un tirany que surt a la dreta (WP-05) i seguir amb la mateixa direcció per un de més confós que ens mena a una paret transversal amb graons (WP-06). Després de creuar una sitja, enfilem coster amunt seguint un tirany fitat per dins l’alzinar que ens condueix als peus dels penya-segats. Per superar aquests, pugem per la segona canal que trobem, és el pas d’en Príam (WP-07). Una canal plena de fullaraca d'alzina molt rosta que supera un important desnivell. A la part final s'estreny i cal ajudar-se amb les mans per pujar. Hi arribem a les 8,42 h.
Pas d'en Príam
Un cop superat el pas ens endinsem dins una espesa boira i notem algunes gotetes. Les fites ens condueixen amb forta pujada per dins l'alzinar. A les 9,15 h, desemboquem a un camí carreter per on voltem a l'esquerra (nord-nord-est) (WP-08). Després de set minuts arribem el camí des Caragol que ve de la font dels Polls (WP-09). Aquí comença a plovisquejar, decidim fer una aturada per berenar i veure com evoluciona el temps. S'atura de ploure i decidim continuar voltant cap a la dreta.
Aquest camí ascendeix fent revolts i mor a una sitja. A partir d’aquí pugem en tendència a la dreta per un comellar fins arribar a una paret seca (WP-10).
Arribats en aquest punt, arranca novament a ploure (ara sembla que va de veres), i la boira baixa cada vegada és més densa. Amb aquest panorama, decidim desistir i tirar cap avall pel camí des Caragol.
Arribem a les 11 h a la pista dels Cairats, a l'alçada de la font dels Polls. Ara baixem, tranquil·lament sota una fina brusca, per aquest ample sender que ens condueix novament a Valldemossa. Hi arribem a les 11,49 h.
Al final ha estat una bona manera d'estirar les cames un dissabte al matí sota la pluja.
Ruta circular amb  metres de pujada acumulada i 9 km de recorregut. Alçada màxima: 916 m.
Temps en moviment: 2,46 h. Temps parat: 1,23 h. Temps total: 4,9 h (segons el GPS).
Observacions: Ruta que pot presentar algun problema d'orientació. El pas d'en Príam és fàcil.
Excursió realitzada el dia 22 de març de 2014. El grup ha estat format per: Biel Pomar, Agustí i Josep.

Lástima de la niebla y la lluvia. Pero hacer el Pas d'en Priam, es una buena manera de estirar las piernas.

Hola Emilio
No tots els dissabtes podem gaudir de bon temps, allò important és sortir i trescar per les nostres estimades muntanyes. Senyal que estem bé!
Salut Emilio, per trescar per la muntanya.

Els fenòmens atmosfèrics també formen par de la nostra activitat, encara que es millor no haver de canviar els plans. Serà una bona excusa per tornar-hi. Era una bona ruta la prevista, esperaré la seva publicació. Queda la compensació del pas d'en Priam, una ruta no massa coneguda. Una bona publicació Josep. Salut!

Hola amic Llorenç,
Correcte, queda pendent de tornar-hi i realitzar la ruta sencera.
També té el seu encant la boira baixa i la pluja, malgrat ens pugui fer desistir dels nostres objectius.
Molt agraït pels teus mots.