diumenge, 18 de maig del 2014

Morro d'Almallutx i puig dels Tossals Verds

Morro d'Almallutx W
El Morro d'Almallutx està compost per tres cims de més de 1000 m: el Oest (1046 m), el Central (1055 m) i el Est (1055 m) i pertany al municipi d'Escorca. Rep el nom de la possessió d'Almallutx, situada a la seva falda i a la vora del Gorg Blau.
Avui presentem un recorregut que ascendeix al Morro d'Almallutx pel seu vessant nord, des de la canal de transvasament d'aigua entre els dos embassaments. També ascendirem al puig dels Tossals Verds per la via clàssica des del Pla des Clot de sa Neu. La baixada la realitzarem pel comellar de l'avenc des Benavenguts fins al sender de GR.
Itinerari: font des Noguer - tercer pont de ciment - coll oest - cim del Morro d'Almallutx Central - Morro d'Almallutx Est - Pla des Clot de sa Neu - Puig dels Tossals Verds - Camí del GR - Coll dels Coloms - font des Noguer..
A les 8,30 h iniciem la nostra excursió a la font des Noguer situada en el Km. 33,8 de la carretera MA-10 de Lluc a Sóller (WP-01). Al costat de la carretera parteix, en sentit nord-est, el camí del GR 221 que discorre paral•lel a la canal de transvasament del Gorg Blau a Cúber i que ens acompanyarà durant el primer tram d'aquest itinerari. Transcorreguts uns vint minuts, arribem al tercer pont de ciment que travessa la canal (uns 90 m després d'una gran roca coronada per una alzina), punt on hem de deixar el camí per la dreta (WP-02). No disposem informació d'aquest tram que estem a punt d'iniciar, però tenim clar el nostre objectiu, assolir el coll oest, al costat de la muntanya que tenim davant nostre, el Morro d'Almallutx W. Després de creuar la canal, enfilem coster amunt pel vessant esquerra del tàlveg, enmig d'un mar d'esponeroses carritxeres. Dirigim la passa, per on ens sembla millor, cap un grup de pins (sud-sud-est). Hi arribem passats deu minuts des que hem deixat el camí. Un poc més amunt, trobem una grossa fletxa vermella pintada a una aïllada roca (WP-03). És una fita clara que ens confirma el recorregut adequat. Passada la fita, seguim la mateixa direcció, és a dir sud-sud-est. La pujada és rosta i ens obliga a fer petites aturades per recuperar l'alè. Més amunt travessem un petit xaragall, i seguim, en tendència a la dreta, cap a un petit esperó rocós guiats per algunes marques de pintura vermella. Continuem directa a les altes penyes del Morro d'Almalllutx W (1046 m) que tenim ben davant nostre, arribant-hi poc després. Seguim per sota de les amenaçadores penyes cap a la dreta (sud) direcció a una paret mitgera que franquegem just pel seu extrem (cota 925 m) (WP-04). Uns poc més endavant trobem fites que ens condueixen, fent un gir cap a l'esquerra, als peus dels penya-segats (WP-05). Remuntem el cingle, en tendència cap a l'esquerra, per una cornisa que discorre per graons rocosos amb l'ajuda de les mans (fàcil). Després del pas, continuem cap a la dreta en pujada per una canal que ens mena al coll oest del Morro (cota 976 m) on fem una breu aturada per contemplar la vista (WP-06). Són les 9,47 h. Des d'aquí, seguim les fites direcció est, passem per sota del Morro d'Almallutx W i, fent diverses ziga-zagues per un terreny càrstic i esquerdat, a les 10 h tocades coronem el cim del Morro d'Almallutx Central de 1055 m (WP-07). Després d'una breu aturada, baixem del cim uns pocs metres cap al sud, i seguint la carena cap a l'est. A les 10,10 h assolim el Morro d'Almallutx E de 1064 m (WP-08) que ofereix una panoràmica fascinadora, amb vistes del Puig dels Tossals Verds, el massís del Puig Major, l'embassament del Gorg Blau, el Puig de Massanella, el Puig de Ses Bassetes i la Serra dels Teixos. Aquí aprofitem per descansar i berenar. A les 10,45 h iniciem de nou la marxa baixant del puig direcció, primer sud-est i després sud, per un fort pendent rocós marcat amb fites. És un descens sense camí i lent per la dificultat d'un terreny molt fragmentat i càrstic. D'aquesta manera, passats quinze minuts des del cim, arribem a la casa de neu dels Tossals situada al pla des Clot de sa Neu a 955 m d'altitud i, en l'actualitat, en procés de restauració (WP-09).
Panoràmica oest des del puig dels Tossals Verds
Per ascendir al puig dels Tossals Verds, el nostre següent objectiu, prenem el tirany que, en sentit sud-oest, puja pel pendent del cim entre carritxeres. Passats uns tretze minuts arribem a un collet on el tirany volta cap al nord-est remuntant la pedregosa vessant. A les 11,27 h aconseguim el cim dels Tossals Verds de 1118 m (WP-10). Gaudim d'un matí esplèndid i clar. Les vistes són de somni. Per baixar del cim escollim un recorregut que no coneixem, el comellar de l'avenc des Benavenguts. Per tant dirigim la passa en sentit sud-est tot seguint les fites i marques antigues de pintura vermella. Tampoc hi ha camí i el terreny que trepitgem és força inhòspit. Transcorreguts quinze minuts, travessem una zona esquerpa de roques. Pocs minuts més avall, tornem a desgrimpar per un nou i rost coster de roques pelades i esquerdades amb l'ajuda de les mans.
Continuem el nostre recorregut que baixa de valent per dins la coma seguint les fites i, a estones un antic camí de ferradura. No tardem gaire en deixar a la dreta les runes d'una caseta. Caminem ara direcció sud-est i, finalment est, fins desembocar al camí del GR on voltem a l'esquerra (WP-11). Són les 12,50 h. Ara es tracta de seguir aquest sender ben fressat i sense complicacions. Més amunt, creua una barrera, travessa el torrent des Prat per sobre unes pedres, el torna a creuar, en sentit contrari, per un pontet de fusta, deixa a la dreta el desviament a la font des Prat i s'enfila, marcant algunes voltes, fins al coll dels Coloms (WP-12). Continuem de front en descens per dins un alzinar. Ara, el camí, presenta alguns trams empedrat i creua un portell de pedra fins arribar a la canal de transvasament d'aigua, després de franquejar un portell de fusta i el quart pont de ciment. Seguim a l'esquerra paral•lels a la canonada fins arribar al final del nostre itinerari, la font des Noguer. Ja són les 14 h en punt en arribar al vehicle.
Ruta circular amb 625 metres de pujada acumulada i 10 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 118 m. Temps en moviment: 3,35 h. Temps parat: 2 h. Temps total: 5,35 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari amb pujades i baixades fortes per terreny rocós i molt escarpat. Hi ha trams sense camí. Si el dia acompanya, les panoràmiques des dels cims, són extraordinàries.
 Excursió realitzada el dia 3 de maig de 2014. El grup ha estat format per: Pere, Fernando, Agustí, Tomeu C. i Josep.

Bonita ruta. Me gusta mucho la zona des Tossals. Y el Camí de s'Avenc des Benavenguts, aunque muy perdido, es muy interesante.
El 20 de Septiembre de 1987, me fui solo a subir a ese collado al Oeste del Morro d'Almalluts, por el mismo itinerario que vosotros. Y en mi ficha tengo catalogada esa subida como "dura".

Hola amic Emilio,
Sí, aquest coster és molt dret però és molt bonic i una bona alternativa per pujar al Morro d'Almallutx.
Molt amable pel teu comentari.
Salut amic!

Una bona variant per pujar al Morro Josep, i la baixada dels Tossals també, aquesta segona part la ferem de pujada fa temps, i ho record tot molt brut de vegetació. Vos estau superant a cada itinerari. Enhorabona a tots i a tu per la publicació. Salut

Hola amic Llorenç,
El company Pere feia estona que m'havia comentat que per aquesta vessant nord hi havia un itinerari, ell hi va veure pujar gent, però no disposàvem de cap informació al respecte. Completàrem la ruta baixant dels Tossals pel comellar de l'avenc que tampoc coneixíem. Finalment va resultar un itinerari que ens va complaure molt.
Molt agraït pels teus amables comentaris.