diumenge, 15 de juny del 2014

Serra del Cavall Bernat (sud-oest)

La Serra del Cavall Bernat des de la vall de Bòquer. Panoràmica realitzada per Biel Pomar.
La vertiginosa serra del Cavall Bernat és una carena d'entre 300 i 360 m d'altitud que es troba a l'extrem nord-est de la Serra de Tramuntana al terme municipal de Pollença. S'estén des del Coll de Siller fins a la Punta de la Salada, que al límit septentrional, forma la cala de Sant Vicenç. Cap a ponent, una esborronadora timba vertical de 300 metres es precipita dins la mar. A l'altra banda, un pronunciat coster baixa a la vall de Bóquer. Avui ens proposem recórrer el seu sector sud-oest, des de la talaia Vella al coll de la Capellassa.
És una travessia curta però molt exigent, tampoc és de les habituals en senderisme. Les característiques d'un terreny molt dur i esquerp, ens obligarà a fer un intensiu ús de mans i peus, ja que en tota la carena hi trobarem passos força aeris i exposats no aptes per gent amb vertigen. La recompensa a tot l'esforç, és un dels paisatges més bonics que podrem gaudir al llarg de la nostra Serra. En definitiva, una travessa extraordinària i emblemàtica que no ens deixarà indiferents.
Itinerari: Urbanització de Cal Pesso (Port de Pollença), Talaia Vella, Forat Gros, Coll de la Capellassa, Coll des Moro, Bóquer, Cal Peso.
El nostre punt de sortida i arribada es situa a la rodona de "l'hidroavió" de la ronda de circumval·lació del Port de Pollença.
A les 8,10 h comencem a caminar. Després de passar per l'esmentada rodona, cal voltar a l'esquerra pel segon vial. A la primera bifurcació, girar a la dreta i en la segona, a l'esquerra (WP-01). El carrer finalitza vora un xalet de la urbanització de Cal Pesso, a la dreta del qual, comença un caminoi per on hem de prendre.
Aquest carrerany puja entre roques i carritxeres en sentit nord-nord-oest i ens mena, al cap de pocs minuts, a l'entrada de la cova de cal Pesso, una cavitat avenc amb interès espeleològic (WP-02).
Després d'una breu aturada, continuem amb la mateixa direcció que portàvem. No hi ha camí, però tenim clar el nostre primer destí, assolir el coll al costat esquerra de la Talaia Vella que ens queda ben davant nostre. La pujada es rosta i poc a poc es va accentuant. Seguint les fites, arribem a la primera de les muralles defensiva, des d'on es gaudeix una gratificant panoràmica del Port de Pollença i la seva badia (WP-03).
L'itinerari volta cap a l'est i, uns metres més amunt, passa per la segona muralla, encara més llarga i elevada que la primera (WP-04).
A les 9,35 h arribem el coll que flanqueja la Talaia Vella. Aquí fem una aturada per berenar i descansar.
A les 9,57 h reprenem la marxa deixant a la dreta el puig de la Talaia Vella. Avancem direcció nord-est en suau descens per dins un petit tàlveg que ens mena a un primer collet.
A partir d'aquí iniciem la travessa per aquesta afilada serralada. Decidim seguir les fites, que no passen ben per damunt el tall de la carena, sinó per sota d'aquesta cercant els seus punts febles, del contrari pot resultar més perillós. Així, ascendim al primer cim de 286 m sense masses complicacions.
El cim més alt del sector central de la serra.
Continuem seguint les fites pujant i baixant per verticals i aspres rocams. La passa cada vegada és més lenta i sovint ens hem d'enfrontar, amb l'ajuda de les mans, a aèries cornises que exigeixen certa concentració.
A les 11 h arribem a un alt i escarpat ressalt, el segon cim de 274 m d'alçada que les fites l'eviten per la dreta. Després de passar per diversos passos en travessia, arribem als peus del cim més alt del sector central de la serra. Ens enfrontem a un dels bocins delicats de l'excursió, una vertical paret que cal superar amb una aèria i esportiva grimpada per l'abrasiva roca kàrstica (WP-05). Després de l'ascensió, girem a l'esquerra i assolim el cim de 327 m. Les vistes són de somni: cala Bóquer i la resta de sa serra del Cavall Bernat. Cap a l’oest, la cala Sant Vicenç i la Punta de les Coves Blanques.
Baixem del cim, ens atraquem a un dels punts claus del recorregut, el Forat Gran. Aquí s'ens presenten dues opcions per continuar. Si seguim les indicacions de les fites, ens guiaran bastant per sota d'aquest pont de roca i el podrem evitar. Després caldrà flanquejar una delicada timba per assolir el coll de la Capellassa.
Si volem passar per l'esmentat forat, no ho tenim gens fàcil. Hem de seguir sense perdre massa alçada per un boci de cresta bastant complicat i al final salvar un agosarat pas en desgrimpada.
Decidim la segona opció i, a les 12,20 h arribem al famós Forat Gran. Una obertura a la penya que guaita a la cala de Sant Vicenç (WP-06). Aquí aprofitem per fer una breu aturada i assaborir aquest paisatge únic.
El famós Forat Gran.
Després de fer les fotos de rigor, continuem en lleuger ascens evitant el cinquè cim de 316 m passant uns metres per sota fins arribar al tall de la carena (WP-07). Aquesta es precipita vertiginosament cap al següent coll, el coll de la Capellassa.
És una baixada que imposa respecte. Es tracta de descendir per una canal graonada molt vertical que en alguns moments s'acosta a la timba del penya-segat de la cara nord.
Un cop situats al coll de la Capellassa (257 m), iniciem el descens cap a la vall de Bóquer. Seguim un tirany marcat amb fites que baixa per un inclinat coster en direcció est-sud-est, entre roques, carritxeres i algun petit xaragall. A les 13,30 h, arribem sense cap contra temps, al coll del Moro (WP-08).
Tot seguit utilitzem el camí de la cala per dirigir-nos fins a les cases de Bòquer, passant abans per la font del Sementer (WP-09) i un forn de calç.
Des de les cases sortim de nou a la ronda de circumval·lació del Port de Pollença fins al punt on hem deixat el vehicle. Són les 14,30 h. quan donem per finalitzada aquesta excepcional excursió.
Una cerveseta ben fresca a una terrassa del Port de Pollença, és la digna recompensa d'un extraordinari matí de muntanya.
Ruta circular amb 453 metres de pujada acumulada i 7 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 337 m. Temps en moviment: 2,47 h. Temps parat: 3,38 h. Temps total: 6,25 h (segons el GPS).
Observacions. Itinerari amb passos exposats i aeris per un terreny escarpat i dur. S'ha de fer un ús intensiu de les mans per progressar. És un dels itineraris més bells de Mallorca.
Excursió realitzada el dia 17 de maig de 2014. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Tomeu M., Agustí, Enric i Josep.

Hola Josep.
Impressionant la serra del Cavall Bernat, he amic Josep? No tens temps d'avorrir-te. Les vistes són molt maques. Bon reportatge!

arni ha dit...

Bona ruta i millor reportatge, enhorabona a tots.
Arnau

Fantàstica ruta Josep! Un bon lloc per passar la ITV. Enhorabona al grup i especialment a tu per la publicació.
Salut Josep

Fantástica pero exigente ruta Josep.
Recuerdo bien ese paso en desgrimpada antes del Forat Gran. Y también la aérea y vertical canal de bajada, después del mismo.
Enhorabuena a todos.

Hola Arnau,
Sí, és un itinerari que et deixa ben satisfet.
Molt agraït pel teu amable comentari.
Salut i sort!

Moltes gràcies amic Llorenç, faré arribar, la teva enhorabona, a la resta del grup.
Sí, és una ruta molt exigent que cal posar-hi els cinc sentits, però molt gratificant.
Una aferrada amic!

Sí aquests dos passos no són bromes. Especialment la desgrimpada anterior al pont de roca, a mi em va costar un poc.
Una aferrada i saltu, amic.

Sí amic Joan,
És un dels recorreguts més bells que recordi haver fet amb unes vistes molt gratificants.
Moltes gràcies pel teu amable comentari.