dimecres, 2 de juliol del 2014

Cresta de na Ferrandell

L'illot des Colomer
Recorregut carener amb pujada a na Ferrandell, cim modest de 309 m però molt panoràmic i eclipsat per la presència del proper i escarpat puig Pal.
A les 8 h en punt emprenem l'itinerari en el punt quilomètric 9 de la carretera MA-2210 de Port de Pollença al far de Formentor (WP-01). Retrocedim per la carretera deixant l'aparcament de la platja de Formentor a l'esquerra. Al cap de deu minuts, abandonem l'asfalt i prenem un trencall a la dreta. Aquest sender discorre paral·lel a la carretera i ens mena molt a prop d'una corba en el Km 8 (WP-02). Aquí voltem a la dreta i tot d'una deixem un petit forn de calç i una cabana de pedres. Continuem cap al nord, en suau ascens, pel camí de la Coma d'en Pere que travessant una pineda ens porta a la vora del penya-segat (WP-03). Hi arribem a les 8,25 h. Ens trobem a sa Cuina des Moro, un mirador natural que permet contemplar, cap a la dreta l'illot des Colomer. A l'esquerra els impressionants cingles de la serra del Cavall Bernat i la serra de Cornavaques.
A partir d'aquí hem de seguir la carena dels espadats vers al nord-est. És una pujada forta sense camí per un vessant amb rossegueres i trams rocosos.
Així, entre pins i mates, a les 8,50 h assolim la cota de 191 m (WP-04). El nostre camp de visió s'amplia: cap al sud-oest podem observar la Talaia d'Albercutx i el puig de la Pinoa.
Seguint la carena baixem a un primer collet i tot seguit pugem al següent cim de 181 m (WP-05). Des d'aquí ja podem contemplar l'illot des Colomer als nostres peus.
Baixem i travessem el següent collet per emprendre una nova pujada. Seguint les indicacions de les fites, l'itinerari es desvia una mica cap a llevant i grimpa entre les roques i les pedres soltes. Poc abans d'arribar al següent cim, ens aturem davall l'ombra d'una gran mata per berenar gaudint d'espectaculars vistes per tots els cantons. Després de recuperar forces, a les 9,56 h assolim el cim de 269 m (WP-06). Baixem cap a l'est per un passet rocallós fins al següent collet, a la dreta del qual, davalla un important tàlveg per un fem comptes baixar més tard. Ara seguint novament la carena i, a les 10,16 h, assolim el cim de na Farrandell de 309 m d'alçada (WP-07). Després de contemplar les amples i gratificats vistes, retrocedim pel mateix camí fins al coll. En direcció sud se'ns obre l'ampla coma per on hem de baixar. Primer caldrà creuar un xaragall de pedres grosses que presenta un pendent força pronunciat, per tant tirem avall cap al sud-sud-oest sense camí ni fites per on ens sembla millor. Transcorreguts vint-i-tres minuts del collet arribem a un camí carreter (WP-08). Ara es tracte de seguir aquest nou camí que davalla suaument per dins la pineda. Passa pel costat d'algun rotlle de sitja i, més avall, pel costat d'uns enormes dipòsits d'aigua construïts aprofitant unes canteres de marès (Cal Garriguer). Finalment desemboca a la carretera asfaltada, després de salvar un baix filat sense complicacions. Voltem a la dreta i en pocs minuts tornem a ser al punt d'inici. Són les 11,05 h quan arribem al vehicle.
El puig Pal vist des de na Ferrandell
Finalment ha resultat una volta molt gratificant, ens ha sorprès!
Ruta circular amb 371 metres de pujada acumulada i 5 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 309 m.
Temps en moviment: 1,59 h. Temps parat: 1,10 h. Temps total: 3,09 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari que presenta un tram important sense camí (del WP-03 al WP-08) per un terreny rocós i abrupte. Hi ha pujades i baixades fortes amb un pendent molt pronunciat. En alguns moments ens hem d'ajudar amb les mans per seguir progressant.
Excursió realitzada el dia 14 de juny de 2014. El grup ha estat format per: Pere i Josep.

Hola Josep, molt maca aquesta ruta i original. Molt bones fotografies. L'he posada a fer cua per quan afluixi la calor.
Salutacions!

Preciosa "carena" que desconozco. E increíbles panorámicas.
Frecuentemente nos da pereza llegarnos hasta la península de Formentor, porque nos parece que está muy lejos. Pero es un error, porque las rutas de montaña por ella son muy hermosas.

Hola Joan,
S´és un itinerari molt bonic amb espectaculars vistes, ara bé, és mol curt. Una opció per fer-la més llarga seria des de na Ferrandel baixar fins al coll de les Fontanelles i pujar al puig Pal, però no se si es pot, es veu molt escarpat.
Salutacions

Tens tota la raó, tots els itineraris que he fet per la península de Formentor són agraïts en panoràmiques, com aquest.
Moltes gràcies pels teus mots, tan amables com sempre.
Una aferrada, amic.

Passada de volta Josep! Sempre que camines a prop de la mar el itinerari millora molt, encara que tota aquesta península és una meravella. Es Colomer, Cuina des Moro, na Ferrandell... ses Orelles de s'Ase. La primera vegada que vaig pujar al Pal ho vaig fer seguint aquest itinerari vostro Josep. I tu m'ho has fet recordar agradablement. Enhorabona Josep!

Tens tota la raó amic Llorenç,
Qualsevol trescada per la península de Formentor es una passada i es gaudeixen d'espectaculars vistes. Aquesta era una suggerència del company Pere per veure si es podia pujar al Pal. En veure-ho tan complicat, no tenir referències i la calor que ja feia, li vaig suggerir baixar per aquest comellar per no fer-ho pel mateix camí. Ha resultat una ruta curta però mot gratificant.
Una cordial salutació.

Miquel ha dit...

Bones Josep, Nosaltres ahir varem fer aquesta excursió, molt agraïda per les panoràmiques. Moltes gràcies per compartirla, amb el teu permis també la publicaré al meu blog fent fent resenya!

miquel

Hola Miquel,
M'alegra que aquest itinerari us hagi complagut. Tens tota la raó, es gaudeixen d'espectaculars panoràmiques. Qualsevol recorregut per la vorera de la mar, és una passada.
Perfecte difondre i donar a conèixer aquest racons que tenim a la nostra illa.