diumenge, 13 de juliol del 2014

Puig des Castellot

Itinerari: Coll de sa Batalla - Pas d’en Bartomeu - coll de sa Rota - puig des Castellot - portell des Vent - font de sa Rota - pou de neu - coll de sa Rota - pas d’en Bartomeu - coll de sa Batalla.
Itinerari publicat pels amics Llorenç Soler i Joan Ponce. Ells el feren amb la col•laboració del nostre també bon amic Pep Torrens
A les 7,53 h iniciem la caminada en el Coll de sa Batalla (WP-01) pel camí carreter que surt del costat del restaurant en direcció est. Creuem una barrera i, al cap de set minuts, trobem un trencall de camins per on hem de seguir pel sender de l’esquerra que puja lleugerament. La pista acaba a l’alçada d’un coll de tords. Avancem recte (est) per un tirany de muntanya marcat amb fites que ens du al pas d’en Bartomeu, portell obert en una paret seca (WP-02).
L'altre cantó de la paret, seguim avançant cap a la dreta atents a les fites que ens indiquen l'itinerari a seguir. El sender serpenteja per una zona carstificada i baixa fins assolir el coll de sa Rota (paret molt derruïda que separa el puig del Castellot a la dreta, del Puig de ses Covasses a l’esquerra). Tot d’una passat el coll, a ma dreta trobem dues fites que ens indiquen el tirany que puja al cim del Castellot (WP-03).
Es tracte d'un corriol molt tapat per les carritxeres i amb algunes fites i marques de pintura vermella. Puja en fermesa direcció sud-est i ens mena a la base de la paret del cim. Després el rodeja cap a l'est pels peus de les penyes fins localitzar una costeruda canal a ma dreta. Ascendint per aquesta canal direcció sud arribem a la part alta del cim. Continuant oest amb lleugera pujada, a les 8,53 h assolim el puig des Castellot de 694 m (WP-04). El cim esta assenyalat amb una creu de ferro i entre les roques hi ha una placa col•locada pel grup “Els Voltors”.
Després de gaudir de les vistes, desfem el recorregut uns metres deixant la sortida de la canal que hem servit per la pujada a la nostra esquerra i continuem amb la mateixa direcció est-sud-est pel llom de la muntanya. És un descens sense camí, amb fites i algunes fletxetes vermelles. Discorre entre pins, mates i carritxeres per un terreny rocós. Més avall l'itinerari passa pel vessant sud d'un turó (619 m) que deixem a l'esquerra.
Seguim davallant guiats per les fites, fins arribar a un camí de ferradura a l'alçada del Portell des Vent (WP-05) quan són les 9,52 h. Aquí aprofitem per berenar i descansar un poc.
A les 10,12 h reprenem la marxa per aquest nou camí. És un antic senderó molt perdut i de difícil seguiment ja que es troba molt tapat per l'alta vegetació. És un tram un poc incòmode però amb l'ajuda de les fites i alguna fletxeta vermella, a les 10,40 h arribem a la font de sa Rota on enllacem amb el camí de ses Figueroles (WP-06).
Voltem a l'esquerra cap a munt que fa pujada i, transcorreguts uns vint-i-dos minuts aproximadament, deixem el camí per l'esquerra i, camp a través entre una espessa vegetació, arribem en pocs minuts, a la casa de neu des Castellot en un lloc molt humit i ombrívol i a tant sols 592 m damunt el mar. (WP-07). Desfem les passes per on ens sembla millor i tornem al camí principal el seguim i, en un tres i no res, passem de nou pel coll de sa Rota on tanquem el cercle (WP-03). Ara sols resta desfer el camí que hem fet de bon matí que passa una altra vegada pel pas d'en Bartomeu, després de quinze minuts de forta pujada des del coll de sa Rota. Baixem i per la pista arribem novament al punt d'inici, el coll de sa Batalla.
A les 11,50 h donem per finalitzat aquest curt però agraït recorregut.
Ruta circular amb 396 metres de pujada acumulada i 6,5 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 694 m.
Temps en moviment: 2,43 h. Temps parat: 1,20 h. Temps total: 4,03 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari que presenta un tram important sense camí (del WP-04 al WP-06). Hi ha pujades i baixades fortes amb un pendent pronunciat.
Excursió realitzada el dia 21 de juny de 2014. El grup ha estat format per: Fernando i Josep.

Bonita ruta Josep.
Sí que es cierto que el camino de herradura, que pasa por el Portell del Vent, llega un momento en que es malo de seguir.
Un fuerte abrazo,

És mal de seguir i és troba molt tapat per la vegetació, però hi ha alguna fita.
Bon estiu, amic!

Les imatges i el text, perfecte el conjunt, m'han fet recordar clarament aquest itinerari. Aquesta zona sempre m'ha exercit una forta atracció. Fa molts d'anys vaig passar pel Portell des Vent, per baixar cap a sa Coma i sortir al Barracar. Avui tot esta tancat a pany i clau.
Enhorabona per la publicació i gràcies per citarnos.
Salut i bon estiu amic Josep!

Me n'alegra que aquest itinerari t'hagi dut bons records.
És una llàstima que estigui tancat per baixar a sa Coma i sortir al Barrancar, de molt segur què és un indret bonic.
Molt agraït pels teus mots.
Una cordial salutació i bon estiu igualment.