divendres, 22 d’agost del 2014

El Cor de Jesús i el Castellet

El Cor de Jesús
Avui proposem una curta excursió que es pot fer en un matí o una horabaixa d'estiu ja que discorre tota ella per dins alzinars del municipi d'Esporles. Ens permetrà visitar dues boniques fonts i una cavitat, el refrescador de sa Granja. Les vistes des del monument al Cor de Jesús i des de la roca des Castellet, ofereixen varietat al recorregut.
Itinerari: Esporles, font de Son Tries de Dalt, àrea recreativa de Son Tries, monument al Cor de Jesús, Es Castellet, refrescador de sa Granja, font des Rafal, Esporles.
El nostre punt de sortida i arribada es situa al poble d'Esporles. Així doncs, a les 17,30 h partim de la costa de Sant Pere (WP-01), deixant a la dreta la façana de l'església parroquial, dedicada a aquest sant. Prenem el camí des Correu (GR-221), antiga via de comunicació entre Esporles i Banyalbufar.
El camí mostra graons empedrats i, després d’una forta pujada, es replana i discorre paral·lel a una paret seca. En arribar a un esbaldrec, (uns deu minuts des del punt de partida), podem desviar-nos a l'esquerra per visitar dos safareigs (WP-02) i WP-03). Desfem el corriol i tornem al camí del GR. No tardem gaire en franquejar una barrera de fusta (WP-04) i poc després en arribar a un portell situat a la paret de l’esquerra. En aquest punt, hem de deixar el camí des Correu per l’esquerra (sud-oest).
Franquejat el portell, emprenem una forta pujada per un tirany que supera diverses marjades esbaldregades.
Transcorreguts uns deu minuts, deixem el camí per l’esquerra salvant una paret per un esbaldrec (WP-05).
L’altre cantó, seguim un caminoi en lleuger descens vers xaloc que ens condueix a la font de Son Tries de Dalt on fem una breu aturada (WP-06). Recuperem el camí principal seguint la mateixa direcció que portàvem i, en pocs minuts arribem a l’àrea recreativa de Son Tries (WP- 07). Són les 18,25 h.
Font de Son Tries de Dalt
A la dreta de l’àrea recreativa surt un sender per on cal continuar. Es tracta d’un camí ampla i pedregós que en pujada va marcant diverses voltes per dins el bosc. Més amunt s’estreny, franqueja un portell sense barrera i arriba a una bassa coberta (WP-08).
Ara, el camí, ben marcat i amb margets de sosteniment, continua direcció mestral sempre amb pujada. Més amunt, passa pel costat d’un rotllo de sitja i, després de creuar un nou portell (WP-09), entra en una zona rocosa on es desdibuixa força. El tirany fa unes quantes voltes i desemboca a un corriol. Voltem a l’esquerra i, tot seguint les fites, arribem al monument del Cor de Jesús. Des d'aquest lloc s'obtenen unes bones vistes de la vila d'Esporles (WP-10).
Retrocedim pel mateix camí (nord), deixem a la dreta el camí que hem utilitzat de pujada, fins arribar a un portell sense barrera. Un cop passat el portell, girem a la dreta i descendim per un camí carreter fins a un planiol amb restes de l’activitat dels carboners. Al final de la plana deixem el camí principal i, passats uns rotllos de sitja, girem a l’esquerra fins a la roca del Castellet, on una escala de pedra ens permetrà accedir al cim. Aquí també hi ha unes vistes precioses: Esporles, la mola de Planícia, la Granja, la mola de Son Pacs, ...
Retrocedim per on hem vingut fins arribar de nou a la cruïlla de camins. Seguim el de la dreta. Es tracta del camí del refrescador, un antic camí de ferradura que amb baixada, supera un important desnivell fent un seguit de ziga-zagues direcció a mestral. En finalitzar les voltes, trobarem a ma esquerra la cova del refrescador de sa Granja (cavitat que s'utilitzava per guardar aliments durant l'estiu) (WP-12). Després d'una breu aturada i comprovar l'aire fresc que surt de les esquerdes de l'interior de la cavitat, prosseguim el descens per aquest bonic camí que presenta margets de sosteniment i discorre per dins l'ombrívol alzinar. El camí desemboca a un de més ample en una zona de marjades d'olivar. Voltem a la dreta, cap al nord, amb baixada i , poc després, cap a llevant fins arribar a la font des Rafal (WP-13) on fem una breu parada per visitar aquest bucòlic indret.
Fon des Rafal
El camí continua amb la mateixa direcció que portàvem, és dir cap a llevant, fins a enllaçar amb el tirany que hem emprat de pujada molt a prop del camí des Correu. A les 20,17 h hi arribem després de franquejar el portell. Ara sols ens resta desfer aquest tram del camí del GR per arribar, a les 20,25 h al poble d'Esporles.
Ruta circular amb 418 metres de pujada acumulada i 6 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 502 m.
Temps en moviment: 2,05 h. Temps parat: 0,53 h. Temps total: 2,58 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari bo de fer, discorre tot ell per camins o tiranys marcats. Cal anar alerta per la gran quantitat de camins que hi ha per la zona que ens poden despistar.
Excursió realitzada el dia 16 de juliol de 2014. El grup ha estat format per: Agustí, Fernando i Josep.

El Cor de Jesús, ermita de Maristel·la i el Castellet.
Aquesta volta es pot allargar arribant-nos a l'ermita de Maristel·la. Per això, des del mirador del Cor de Jesús (en aquest nou itinerari correspon el WP-06), desfem les passes fins arribar al camí per on hem pujat i voltem a l'esquerra (sud) pel costat d'un rotllo de sitja. El tirany planer segueix direcció sud i, molt aviat, desemboca al camí ample de pujada a l'ermita (WP-07) (rètol indicatiu). Voltem a la dreta (sud-oest) i transcorreguts tants sols uns cent metres aproximadament, el deixem per l'esquerra i prenem una drecera que ens condueix en pocs minuts a l'ermita de Maristel·la (WP-08), després de deixar un trencall a l'esquerra i un avenc a la dreta.
L'ermita de Maristel·la fou construïda el 1890 i dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel·la), un lloc ideal per fer una aturada i aprofitar per refrescar-nos una mica.
El nostre itinerari continua direcció nord-oest pel sender que surt de l'esplanada al costat d'un porxo. Transcorreguts tants sols uns sis minuts, deixem el camí per la dreta, avancem pocs metres i tot d'una voltem a l'esquerra (fita al costat d'una alzina) cap al nord-est passant pel costat d'un coll de cisterna (WP-10) on es localitza un ranxo de carboners. El camí, ara carreter, continua amb la mateixa direcció, és a dir cap a gregal, i davalla per dins un comellar a través d'un ombrívol l'alzinar fins a desembocar a un corriol que ve del Cor de Jesús. Voltem a l'esquerra i amb un tres i no res arribem a un planiol amb una barraca i un ranxo de carboners. Al final de la plana deixem el camí principal i, passats uns rotllos de sitja, girem a l’esquerra fins a la roca del Castellet (WP-11), on una estreta escala de pedra ens permetrà accedir al cim. Aquí també hi ha unes vistes precioses: Esporles, la mola de Planícia, la Granja, la mola de Son Pacs, ...
La resta de l'itinerari, és el mateix descrit en l'anterior a partir de la roca el Castellet.
Ruta circular amb 593 metres de pujada acumulada i 9 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 614 m.
Temps en moviment: 3,20 h. Temps parat: 2,50 h. Temps total: 6,10 h (segons el GPS).
Excursió realitzada el dia 29 de març de 2015 amb el grup excursionista de l'A VV de Pòrtol.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc

He recorrido estos bonitos caminos algunas veces. Y al transcurrir casi todo el tiempo por encinar, son muy apropiados para hacerlos en esta época, cuando aprieta el calor.
Un fuerte abrazo,

Una volta ben entretinguda, per una zona ben agraida. Fa temps que no voltam per aquesta vessant. Cada any hi solem fer una volta, i aquesta pujada al Cor de Jesús m'ha agradat força. Gràcies per compartirho. Salut Josep.

Hola amic Emilio,
Per mantenir les cames en moviment, cercàrem un recorregut curt, bo de fer i per dins el bosc per protegir-nos del fort sol d'estiu i, mira per on, va sortir aquest itinerari. Ens va agradar força.
Moltes mercès pel teu comentari i salut Emilio.

De res amic Llorenç al contrari molt agraït pel teu comentari i interès.
El camí del refrescador de sa Granja i l'entorn de la font des Rafal és molt maco. No ho coneixíem.