divendres, 23 de gener del 2015

Cingle dels Cairats i es Coconar

Els Cingles dels Cairats des de l'altiplà des Coconar
Presentem dos itineraris pels cingles de la coma dels Cairats, dins la finca pública de Son Moragues, una miranda espectacular sobre les muntanyes de Valldemossa. Dues propostes agosarades per a gent avesada a anar per la muntanya, amb un bon sentit de l’orientació i sense por (J C Palos).
El primer itinerari discorre per les dues vessants de la Coma dels Cairats. A través del pas de sa Regata de sa Coma (pas d'en Príam) accedim al penjat caminet que discorre pel bosquet dels cingles dels Cairats. Després del pas de sa Creu, recorrem l'altre vessant del comellar pel camí des Coconar. Finalment pel camí carreter de ses Basses retornem a Valldemossa.
Itinerari: Valldemossa - Pla dels Xots - Pas de sa Regata de sa Coma (Pas d'en Príam) - Rotlo de sitja - cingles dels Cairats - camí des Caragol - Font dels Polls - Pas de sa Creu - Rotlo de sitja - camí des Coconar - Camí de ses Basses - Valldemossa.
A les 8,15 h iniciem la marxa en el poble de Valldemossa (urbanització de s'Arxiduc) pel famós camí de la coma dels Cairats, ruta tradicional d'ascensió al Teix (WP-00). En uns dotze minuts travessem una segona barrera, i deixem el trencall que surt per la dreta. Més amunt deixem a la dreta la ruïnosa caseta de la font de na Rupit i a uns cinquanta metres, ens desviem a la dreta per una pista de terra. Un quart d'hora més tard, trobem una nova cruïlla de camins, agafem el de l’esquerra (est), superem un marge per uns escalons i a les 8,50 h arribem al Pla des Xots on hi ha una paret seca a la dreta que separa l’alzinar de les marjades i fa partió entre sa Coma i Pastoritx. Des d’aquí progressem recte (est/nord-est) paral·lel a la paret. Transcorreguts cinc minuts, hem d'ignorar un tirany que surt a la dreta i seguir, amb la mateixa direcció, per un viarany poc marcat que ens mena a una paret transversal amb uns esglaons que ens ajuden a franquejar-la. Després de creuar una sitja i barraca, enfilem coster amunt seguint un tirany fitat per dins l’alzinar que ens condueix als peus dels penya-segats. Per superar aquests, pugem per la segona canal que trobem, és el pas de la Regata de la Coma (també conegut com el pas d'en Príam) (WP-01). Una canal plena de fullaraca d'alzina molt rosta que supera un important desnivell. A la part final s'estreny i cal ajudar-se amb les mans per superar un petit esglaó de roca. Hi arribem a les 8,42 h.
Un cop superat el pas, les fites ens condueixen en sentit nord-est amb forta pujada i, transcorreguts uns deu minuts, arribem a un rotlo de sitja i una barraca (WP-02).
A partir d'aquí i fins al camí des Caragol (WP-07), flanquejarem per dins el bosquet dels Cingles dels Cairats. És un tram que desconeixem, per això, seguim les indicacions de l'amic Joan Carles Palos publicades a la premsa.
Des del rotlo de sitja (WP-02), deixem el camí que surt cap a l'est i seguim direcció nord-est per un difús viarany que, després d'un curt i suau descens, discorre per la vorera de l'escarpada paret. El tirany travessa diverses arestes, pels seus respectius collets i va fent lleugeres pujades i davallades mantenint més o menys la cota dels 700 m, sempre a prop dels penya-segats de la dreta. Seguim flanquejant per dins l'alzinar, sempre nord-est i, passats uns disset minuts aproximadament del rotlo de sitja, arribem a un nou esperó amb un pas per una cornisa aèria sense dificultat tècnica, prenen les oportunes precaucions (WP-03).
Superat el pas, seguim flanquejant per l'alzinar mantenint més o menys l'alçada. Tornem a ascendir una mica fins a un esperó, amb boniques vistes sobre els voltants de la Coma des Cairats i el poble de Valldemossa. Les fites ens condueixen a un obertura a la roca, amb un passet fàcil a la seva sortida (WP-04) i tot seguit arribem a una curiosa escletxa  que ens indica el final d'aquest tram pels cingles dels Cairats (WP-05). En sortir de la fesa, travessem una petita rosseguera i voltem a la dreta en pujada per dins un incòmode tàlveg fins arribar a un rotlo de sitja (WP-06). Pugem nord-est i tot d'una nord a un ample llom i seguint recte arribem al camí des Caragol al costat d'una petita bassa a la vora del mateix (WP-07). Són les 10,18 h. Aquí aprofitem per berenar. El dia és fred i força ennigulat. Després de vint minuts de descans, decidim seguir la nostra ruta davallant pel camí des Caragol que, en un tres i no res, ens mena al camí de la coma dels Cairats al costat de la font dels Polls (WP-08). Continuem per la dreta en forta pujada, i a la tercera corba, l'abandonem per l'esquerra (WP-09) per prendre un nou camí carreter força deteriorat pel pas del temps i que ens mena, transcorreguts uns deu minuts del darrer trencall, al pas de sa Creu, una petita bretxa excavada a la roca (WP10).
Del pas, abandonem el camí per l'esquerra (fita) i baixem a una clotada. Descendim sud-oest per dins un tàlveg, tot seguint les esporàdiques fites i les marques de pintura vermella. Creuem una petita torrentera i arribem a un rotlo de sitja i una barraca (WP-11). En aquest punt, també desemboca un camí carreter que ve de la pista dels Cairats i que hem d'ignorar. Aquí hem d'estar molt atents, perquè uns metres després i sobre el tronc d’una alzina hi ha una fita de pedres que ens indica l'inici del viarany del Coconar. Prenem el caminet que puja suaument en sentit sud-oest fins a una collada i travessa una paret per un portell (WP-12). L'altre costat, el caminoi es converteix en un bonic camí de ferradura, passa per un estret tàlveg i deixa a l'esquerra un rotllo de sitja i una barraca.
Pla des Coconar
Seguim el nostre camí, a estones no massa clar, però les fites ens ajuden a avançar, sempre en direcció sud-oest. Un poc més endavant, deixem a la dreta un camí (indicat amb fites) que ens duria al Pla des Aritges i arribem a l'altiplà des Coconar, un terreny pla i esplèndid mirador sobre la Coma dels Cairats.
El nostre itinerari continua franquejant aquest altiplà passem per un grup de pins i per dues enclotades de carritxeres. Deixem a l'esquerra el trencall que ens duria al pas de sa Cova i, més endavant, el del pas des Coconar, els quals davallen per l'accidentada vessant fins al camí del comellar dels Cairats i mantenint l'alçada trobem restes d'un remot camí. Petits marges de sosteniment i algun bocí empedrat ens ho confirmen.
Les fites ens ajuden a seguir aquest camí, que a estones es troba desaparegut del tot. Més endavant deriva cap a l'oest, s'endinsa dins un alzinar i travessa un primer xaragall. Ara el camí baixa, franqueja un petit tàlveg, una segona rosseguera i finalitza en el camí de ses Basses (WP-13).
Voltem cap a l'esquerra i dirigim la passa per aquest bonic camí que davalla suaument per dins un bell alzinar, creuant diversos tàlvegs i travessant el portell sense barrera de ses Basses. Més endavant, el sender baixa aferrat a les penyes i marca diverses giragonses fins a desembocar al clàssic i transitat camí de pujada al Pla des Pouet i per aquest camí baixem còmodament fins Valldemossa al carrer de les Oliveres, donant per finalitzada aquesta bonica excursió matinal. Són les 13,27 h quan arribem al vehicle.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 30 minuts. (Total: 5,15 hores)
Excursió realitzada el dia:17 de gener de 2015
Components del grup: Pere, Tomeu C., Fernando i Josep.
Observacions: itinerari que pot presentar dificultats de seguiment, cal un bon sentit de l'orientació en muntanya. Sobre tot el tram comprés entre el (WP-01) al (WP-07), i el tram comprés entre els (WP-10) i (WP-13), el camí no es troba suficientment marcat i es a estones es perd.
No s'ha de patir vertigen per avançar pel tram dels cingles dels Cairats , no és difícil tècnicament, però hi ha un parell de passos aeris.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Cingle dels Cairats i coma dels Cairats
El segon itinerari és una variant més curta: des de la font dels Polls, baixem  per la pista de la coma dels Cairats fins a la barrera, on acaba el domini públic de Son Moragues; i seguir després, fins a la urbanització de l’Arxiduc, punt on hem iniciat l’itinerari.
Itinerari: Valldemossa - Pla dels Xots de baix - Pas de sa Regata de sa Coma (Pas d'en Príam) - Rotlo de sitja - cingles dels Cairats - camí des Caragol - Font dels Polls - pista Coma dels Cairats - Valldemossa.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 20 minuts. (Total: 3,12 hores)
Excursió realitzada el dia: 27 d'agost de 2015
Components del grup: Juan Manera (Pouet685), Pere, Agustí, Miquel i Josep.
Observacions: itinerari que pot presentar dificultats de seguiment, cal un bon sentit de l'orientació en muntanya, sobre tot el tram que recorre el cingle dels Cairats. No s'ha de patir vertigen per avançar pel tram dels cingles dels Cairats, no és difícil tècnicament, però hi ha un parell de passos aeris. És una llarga i exposada travessia flanquejant un coster molt inclinat, on al final del qual, pengen els penya-segats.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Hola Josep.
Curiosa aquesta volta per les parets que formen el comellar dels Cairats.
Tanta sort que no acabam les opcions per la nostra Serra.
Salutacions i enhorabona per la publicació.
Una abraçada!

Hola Joan,
D'aquesta ruta, nosaltres desconeixíem el recorregut pels Cingles des Cairats. És molt maco, val la pena!
Moltes mercès pels teus mots.
Una aferrada!

Hola Joaep
Molt interessant aquest itinerari. I m'ha agradat força aquest tram pels Cingles dels Cairats, que desconec.
Enhorabona a tots i a tu ler la publicaciò. Salut

Quan vaig llegir la publicació de l'amic Joan Carles Palos pel Cingle dels Cairats, em va cridar força l'atenció, un tirany per aquí? caldrà anar-hi i conèixer-lo, el resultat ha estat aquesta bonica volta.
Molt agraït pels teus mots, amic Llorenç.