diumenge, 1 de febrer del 2015

Sa Comuna de Bunyola. Pas d'en Content, pas de s'Arboç i pas des Fraguel

pas de s'Arboç
Dues curtes passejades pels boscos, comellars i passos de la Comuna de Bunyola que es poden combinar en una sola excursió fent-la més completa.
Recorregut del primer itinerari: Km. 5 carretera de sa Comuna - pas d'en Content - camí de la Coma Gran - desviament al pas de s'Arboç - pas de s'Arboç - cisterna en el Planietjar - Cas Garriguer - camí de sa Coma Gran - desviament al pas del Fraguel - pas del Fraguel - Km 5 carretera de sa Comuna.
A les 10,35 h, partim del punt quilomètric 5 de la carretera que puja de Bunyola a l'àrea recreativa de Cas Garriguer. En aquest punt, parteix un caminet (dreta) que ens ha de baixar a la coma Gran, passant molt a prop del pas des Fraguel (via ferrada), pel qual fem comptes passar de tornada en acabar la passejada.
Aquest corriol pren direcció est i, transcorreguts uns tres minuts aproximadament, hem de desviar-nos a l'esquerra (hi ha unes fites que ho indiquen) direcció nord-est i creuar per un rotlo de sitja. Mentrestant continuem baixant seguint les fites, doncs el viarany a estones no es troba massa fressat. Així, passats uns cinc minuts del darrer trencall, arribem a una graonada de roca que hem de baixar amb l'ajuda de les mans, és el pas d'en Content. Un cop superat, franquegem una paret seca per un esbaldrec (WP-01) l'altra cantó de la qual, voltem est/sud-est baixant per un fort coster que ens mena al camí de sa coma Gran, després de franquejar la llera del torrent (WP-02).
Voltem a l'esquerra i ascendim pel camí carreter que discorre per dins aquest bonic comellar. Més amunt, passem per devora una bassa d'aigua situada a la dreta i, a continuació, una barraca de carboner a la nostra esquerra. Aquí hem d'estar molt atents, perquè una trentena de metres més amunt, (uns onze minuts del darrer trencall WP-02) a la dreta del camí hi ha una fita de pedres que ens indica el desviament cap al pas de s'Arboç (WP-03).
És un tram que desconeixem, per això, seguim les indicacions dels amics Joan Riera i Toni Sureda.
Prenem direcció sud, avancem amb lleugera tendència cap a l’esquerra, i aviat trobem fites que ens condueixen coster amunt fins arribar als peus dels espadats. Aquí hem de girar a l'esquerra i seguir nord/nord-est aferrats a les penyes on es localitzen diverses balmes. Així, a les 11,23 h accedim a l'inici del pas de s'Arboç (WP-04). Un graó natural que cal sobremuntar amb una curta grimpada. Ens ajudaran, uns diminuts graons picats a la roca, i també les bones preses per les mans que caldrà cercar.
Un cop passat el pas, localitzem les fites que ens menen direcció sud fins al Planietjar (cruïlla de camins) on hi ha un coll de cisterna (WP-05). Són les 11,34 h.
Després d'una breu aturada, agafem el camí de l'esquerra (nord-est). A uns dos-cents metres, deixem un camí a la dreta i continuem nord per la falda del puig Gros fins arribar a l'àrea recreativa de Cas Garriguer (WP-06).
Girem a l'esquerra i recuperem el bon camí de la coma Gran. Passem per un portell, i traçant suaus corbes baixem sud-oest per l'alzinar fins arribar de bell nou al punt on unes hores abans havíem desembocat en aquest camí (WP-02).
Travessem la torrentera i ens enfilem per l'altre vessant per un fort coster que ens mena a la base de la cinglera. Avancem pocs metres cap a la dreta, fins ensopegar amb l'inici del pas, el qual puja per la part baixa de la paret des puig des Vent (WP-07). És un pas equipat amb una vella corda amb nusos i grapes d'acer clavades a la roca que faciliten la grimpada per la paret. No és tècnic i és bo de superar. Després del pas desemboquem de nou al camí que hem fet servir per la baixada. Desfem les passes cap a l'oest, passem pel rotlo de sitja (WP-08), i finalment arribem a la carretera de sa Comuna, a prop del punt quilomètric 5 (WP-00), tancant el cercle d'aquest curt itinerari. Són les 12,30 h.
De tornada cap a Bunyola, ens aturem a la desena corba que marca la carretera. L'amic i company Tomeu em vol ensenyar una enorme balma que la gent de Bunyola l'anomena "Sa Cuina", fa estona que no hi ha estat i té ganes de trobar-la.
Per això, en la mencionada corba, parteix un camí de carro direcció sud-est (WP-09). Aquest camí baixa i, després de passar per una petita plataforma de ciment on es practica tir al plat, desemboca al fons d'una coma on finalitza (cinc minuts des de la carretera). A partir d'aquí, camp a través, pugem per dins el torrentó i, transcorreguts tant sols tres minuts, voltem a l'esquerra coster amunt direcció nord-oest fins arribar, tot d'una, a la mencionada balma. No es veu fins que hi ets ben damunt, l'espessa vegetació i les alzines tapen l'obertura. (WP-10). Les dimensions de la cavitat són considerables. Després de visitar aquest curiós indret, retornem pel mateix camí fins a la carretera.
Ruta circular amb 357 metres de pujada acumulada i 6 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 621 m.
Temps en moviment: 1,50 h. Temps parat: 0,46 h. Temps total: 2,36 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari que presenta trams sense camí: del (WP-03) al (WP-05), tiranys fitats i camí bo d'amplària de carro. Per superar els dos passos, cal no patir vertigen i estar avesats a realitzar curtes grimpades. No són difícils tècnicament, però cal anar en molt de compte.
Excursió realitzada el dia 2 de gener de 2015. El grup ha estat format per: Tomeu C. i Josep.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

Cova de s'Aigo
Recorregut del segon itinerari: Cas Garriguer - Km. 5 carretera de sa Comuna - paret seca - camí de la Coma Gran - Cas Garriguer - cova de s'Aigo - mirador (dipòsit) - Cas Garriguer.
A les 9,43 h, iniciem el recorregut a l’aparcament de l'àrea recreativa de Cas Garriguer (WP-01). Prenem la carretera, per la qual hem accedit amb cotxe, direcció a Bunyola fins el punt quilomètric 5 (WP-02). Després de berenar, baixem per un tirany fitat que ens mena a la Coma Gran (WP-03), després de salvar una graonada de roca i un fort pendent entre alzines. Enfilem pel camí carreter que transita per dins aquest comellar, obac i frondós entre ranxos de carboner. A les 11,37 som de nou a l'àrea de Cas Garriguer.
A continuació, prenem el camí de carro que surt en direcció sud/sud-est i, al cap de d'uns cinc minuts, voltem a l'esquerra (est) per un caminet que puja pel vessant nord del puig Gros i que desemboca a un camí més ample. Seguim tot dret (est) per aquest còmode camí carreter i, en el primer trencall a la dreta, ens desviem per guaitar la cova de s'Aigo (WP-04), a la qual hi arribem a les 12,03 h. Després de visitar aquesta cavitat, retrocedim fins arribar de nou al camí ample, el qual, pren direcció nor/nord-est en suau descens. Més endavant obviem un trencall en direcció est (és el camí que davalla a la vall de Coanegra) i, al cap de uns vuit minuts més, tornem a deixar un trencall a la dreta i prenem el camí que puja fins a un mirador on hi ha una bassa moderna (WP-05). Des d’aquest punt, a 618 m d’altitud, gaudim d’unes vistes privilegiades de la Serra.
Després d'una breu aturada, continuem el nostre itinerari pel camí de l'esquerra, el qual després d'una breu però forta pujada, ens situa a una nova cruïlla de camins a 690 m d'alçada (WP-06). Aquí deixem el camí de la dreta que ens duria als Penyals d'Honor. Aleshores, girem a l’esquerra per prendre un camí de carro que davalla suaument cap a mestral (nord-oest), dibuixa una ziga-zaga i desemboca a un altre camí, el qual en pocs minuts i, després de voltar a l'esquerra, ens condueix de bell nou a l'àrea recreativa de Cas Garriguer, donant per finalitzada aquesta agradable volta. Són les 13,15 quan hi arribem i ja trobem caliu fet per gaudir d'una bona torrada de germanor.
Ruta circular amb 338 metres de pujada acumulada i 7,5 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 690 m.
Temps en moviment: 2,06 h. Temps parat: 1,24 h. Temps total: 3,30 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari que presenta un tram de tirany fitat on s'ha de salvar un graó de roca amb l'ajuda de les mans del (WP-02) al (WP-03), la resta transcorre per bons camins de carro.
Excursió realitzada el dia 18 de gener de 2015 amb el grup excursionista de l'associació de veïnats de Pòrtol.

La primera ruta amb els dos passos, és una ruta per fer. M'han parescut molt interessants, i sempre es pot allargar un poc el itinerari. La comuna sempre és interessant, sigui quin sigui el recorregut. Molt bona publicació Josep.
Salut

Tens raó amic Llorenç,
La Comuna dóna molt de joc. Són dos passos macos i no massa complicats que amenitzen qualsevol itinerari que es pugui realitzar per aquestes contrades.