divendres, 6 de març del 2015

Puig de Ca de Míner

Impressionant paret nord del puig de Ca de Míner
Bonica excursió matinal al puig de Ca de Miner pel camí de Fartàritx del Racó i per la casa de neu de Fartàritx.
Itinerari: Barrera a les Cases des Pujol (GR-221) - el Ninot - Fartàritx del Racó - font del Puig de Ca - Casa de neu de Fartàritx- coll de Fartàritx - Puig de Ca de Míner - Coll de Míner - Fartàritx del Racó - barrera (GR-221).
El nostre itinerari comença en la barrera d'accés a la possessió el Pujol. Per arribar-hi, en el Km 5,3 de la carretera de Pollença a Lluc, cal desviar-nos a l'esquerra pel camí Vell de Lluc (GR 221). Passats 1,5 km aproximadament, localitzarem la mencionada barrera a l'esquerra del camí (WP-01).
Així doncs, a les 8,35 h botem la barrera i iniciem la caminada per l'ample camí de terra que es dirigeix a les cases. Al cap d'uns tretze minuts, unes fletxes damunt una paret seca, ens avisen que hem de voltar a la dreta. Tot d'una, prenem un nou sender a l'esquerra, senyalitzat amb una nova fletxa i una fita. A partir d'aquí, comencem a pujar per un costerut tirany senyalitzat amb fites i marques de pintura que discorre per un ombrívol alzinar.
Després de travessar un portell, l'antic camí de bístia inicia una forta pujada cap al sud dibuixant diverses llaçades, passa per sobre la punxent roca anomenada el Ninot, travessa una barrera de ferro, fins assolir el magnífic altiplà de Fartàritx. Són les 9,50 h en arribar-hi.
En l'altiplà, als peus del puig de Ca de Míner, ens dirigim a la dreta (sud-oest) cap a les cases de Fartàritx del Racó (WP-02) a les quals hi arribem a les 10 h. Fem una breu aturada per visitar aquest bonic indret.
A continuació, prenem un ample camí que parteix de les cases en sentit sud-oest i que ens mena, transcorreguts uns disset minuts aproximadament, a la font del Puig de Ca de Míner situada als peus de l'impressionant puig homònim (WP-03). Una vell carretó i restes de canonades de plàstic desentonen i degraden l'entorn d'aquest racó.
De la font cap al coll de Fartàritx, retrocedim unes passes i prenem un confós tirany (oest/nord-oest) que transcorre per un terreny rocallós i brut de vegetació. Una mica més amunt i als peus dels penya-segats del puig, decidim fer una aturada per berenar. Tot seguit reprenem la marxa en direcció sud-oest. El viarany continua poc marcat i presenta un fort pendent. A les 11,35 h, arribem a la casa de neu de Fartàritx situada a 750 m d'alçada (WP-04). És l'únic dipòsit de neu que conserva la teulada feta en part de teules i la resta de morter en forma de volta de canó. Després d'una breu aturada, continuem ascendint en tendència sud fins arribar al coll de Fartàritx, després de franquejar un alt reixat per un botador de fusta (WP-05). El coll està situat a 800 m d'altitud i format pel vessant nord-est del puig Tomir i pel vesant sud-oest del puig de Ca. Són les 12 h.
Des del coll baixem cap al sud per una pista de terra i, transcorreguts tant sols cinc minuts, l'abandonem per l'esquerra cap a l'est (WP-06). Entrem dins una ampla i rosta coma coberta de càrritx. No tardem massa en saltar una alta reixeta sense botador, després de la qual, continuem ascendit el fort pendent per on ens sembla més adient, doncs tenim clar el nostre objectiu, assolir el peu dels penya-segats, al costat de la muntanya que tenim davant nostre. Hi arribem a les 12,20 h. Ara remuntem el cingle amb l'ajuda de les mans (fàcil) per una cornisa en diagonal cap a l'esquerra i ens situa a la plana superior del puig de Ca.
Vistes des del cim
El nostre itinerari continua direcció est/nord-est per un tram caòtic i planer, d'uns quinze minuts aproximadament, de pedres foradades i esquerdades entremig de càrritxeres i aritges com a vegetació més predominant. A la fi, a les 12,45 h assolim el puig de Ca de Míner de 876 m d'alçada (WP-07). La panoràmica és espectacular i el dia radiant amb sol i fred, acompanya a gaudir-la plenament.
Després de gaudir d'aquest moment màgic que produeix la satisfacció d'assolir un cim, descendim resseguint el tall de la cresta en direcció est fins arribar al coll de Míner tancat per una alta i fermada barrera de ferro (WP-08), la qual ens hem estalviat passant a l'altre cantó de la paret bastants metres abans d'arribar-hi.
A partir d'aquí s'han acabat les penúries, es tracta de baixar per una còmoda pista de terra que ens mena, en vint minuts escassos, al magnífic altiplà de Fartàritx molt a prop de les cases de Fartàritx del Racó, voltem a la dreta i desfem el mateix camí que hem fet servir per la pujada. A les 14,40 h arribem sense cap novetat al punt on hem iniciat aquest itinerari.
Ruta circular amb 816 metres de pujada acumulada i 11 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 876 m. el puig de Ca de Míner.
Temps en moviment: 4,13 h. Temps parat: 1,53 h. Temps total: 6,06 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari dur amb un considerable desnivell a superar. Presenta trams sense camí per un terreny abrupte i incòmode, tiranys fitats i camí bo d'amplada de carro.
Excursió realitzada el dia 10 de gener de 2015. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Fernando, Tomeu C. i Josep.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

Passada de volta i passada de publicació Josep. I a damunt dius una matinal. L'he trobada ben completa i si no és gent preparada en pot passar un fum. No conec el tram del Ninot, si la resta del recorregut, i no ho consider senzill. M'ha agradat molt aquesta volta i n'he pres nota.
Enhorabona a tots i especialment a tu per la publicació.
Una aferrada i salut Josep

Comparteixo la teva opinió, no és un itinerari senzill, pel gran desnivell acumulat i per la dificultat del terreny. Però recompensa per les bones vistes del paisatge, i pels bonics i interessant llocs que recorre.
Moltes gràcies pel teu comentari.

arni ha dit...

magnifica cim amb unes vistes espectaculars.
bona ruta, salut.

Hola Arnau,
Efectivament, des d'aquest cim si el dia acompanya, es gaudeixen d'unes vistes increïbles.