dissabte, 14 de març del 2015

Sa Rateta pel pas dels Picarols

Cim de sa Rateta
El juny de 2012 ja ascendirem al puig de sa Rateta però per la ruta clàssica passant pel coll des Bosc i el camí dels nevaters. Avui optem per una pujada més directe des de l'embassament de Cúber, pel pas des Picarols. El descens el realitzem pel coll des Planet i per un tirany que discorre pel vessant nord-oest del cim de na Franquesa fins al camí del GR.
Recorregut: Portell de Cúber - Presa de l'embassament - Desviament - Pas des Picarols - Sa Rateta - Coll des Planet - Font de s'Aritja - camí del GR 221 - Portell de Cúber.
Iniciem aquesta bonica ruta a prop del punt quilomètric 34 de la carretera Ma-10 de Sóller a Pollença (WP-01). A les 8,45 h, creuem el portell de Cúber i agafem el camí asfaltat que voreja l’embassament direcció a la presa, on hi arribem en quinze minuts escassos, la travessem i, a un centenar de metres més endavant, deixem la pista per l'esquerra (WP-02). Prenem un subtil tirany cap a sud-oest fins arribar a una alzina solitària que la deixem a la nostra esquerra. Des d'aquí, les fites es dirigeixen cap al sud per baixar al fons d'un tàlveg. En arribar al seu jaç, continuem en tendència a l'esquerra direcció a un grup d'alzines. Un cop passades aquestes, les fites ens menen cap al sud-est, franquegem una ensorrada paret, ascendim per un rost xaragall fins arribar als peus d'una vertical canal. Ens trobem a l'inici del pas des Picarols. Ara es tracta de pujar amb l'ajuda de les mans i cercant la millor passa. Les fites ens menen primer a la dreta i seguidament a l'esquerra fins arribar a la part alta on hi ha un solitari pi. Són les 9,40 h.
Un cop superat el pas, les fites ens condueixen en fort ascens (sud-oest) pel costat dret d'un nou tàlveg. En aconseguir la seva part superior, continuem ascendint seguint les fites cap a l'oest fins al cim de sa Rateta de 1113 m d'alçada (WP-03), al qual hi arribem a les 10,30 h.
Després de fer les fotos de rigor i de gaudir de les impressionants vistes, continuem la nostra ruta cap a sud-oest. L’itinerari, marcat per fites, descendeix vorera els espadats de la dreta. Seguidament, el terreny s'inclina notablement. Aleshores, amb l'ajuda de les fites, davallem pel traçat més idoni fins al coll des Planet o coll des Gats tancat per una paret lateral (WP-04).
Reprenem la marxa travessant la mencionada paret i prenem un tirany fitat en direcció nord. Al cap de pocs minuts de forta baixada, el tirany volta cap a l'oest i baixa amb suavitat fins enllaçar amb un camí carreter provinent del coll des Cards, entre el cim de na Franquesa i el cim de Lofra. Descendim per aquest ample camí i en cinc minuts ens plantem a la font de s'Aritja (WP-05). Continuem uns cent metres amb la mateixa direcció que portàvem i voltem a la dreta direcció nord/nord-oest fins enllaçar amb el camí del GR-221, molt a prop de les cases de Binimorat. Voltem a la dreta i seguint l'ampla sender, passem per damunt la presa fins arribar de nou a la barrera de Cúber. Són les 13,25 h quan donem per finalitzat aquest itinerari.

Alçada mínima - màxima: 739 - 1.113 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 54 minuts. (Total: 4 hores i 41 minuts)
Excursió realitzada el dia: 24 de gener de 2015
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Fernando i Josep.
Observacions: itinerari amb un fort desnivell a superar. Presenta trams sense camí però amb fites. La pujada per la canal del pas des Picarols és necessari ajudar-se amb les mans però no presenta cap dificultat tècnica.

Trtack de la ruta a Wikiloc.

Una bona volta Josep, ben interessant. El pas des Picarols, tan a ma i tan poc transitat. Quan hi pujarem vaig trobar, a part la seva duresa, que era una manera molt ràpida per arribar al cim. La baixada m'ha agradat molt, i és desconeguda per jo. Sembla que feia un bon fred.
Enhorabona per la publicació... i salut Josep

No coneixia aquesta pujada al cim, i la vaig trobar molt interessant. Com bé dius, un accés molt ràpid al puig.
La intenció de la baixada era passar pels dos pous de neu situats davall els espadats de na Franquesa però no ensopegàrem l'itinerari.