dimecres, 15 d’abril del 2015

Na Torta, Corral dels Bous i Pas d'en Miquel

Mirador de na Torta
Agradable caminada per la coneguda muntanya de Son Moragues i els seus voltants. Sempre ens queden camins i racons per descobrir, com el tram que uneix el comellar del Corral dels Bous amb el camí de ses Fontanelles passant per l'original pas d'en Miquel.
Itinerari: Valldemossa, font de s'Abeurada, portell Pla del Pouet, mirador de na Torta, Pla del Pouet, Comellar del Corral dels Bous, cova ermità Guiem, pas d'en Miquel, mirador de ses Basses, camí de ses Basses, Valldemossa.
El punt de partida es situa al final del carrer de les Oliveres, on a l’esquerra del portell de Son Gual Petit, arranca el transitat camí de pujada al Pla del Pouet (WP-01).
Comencem l'itinerari a les 9,20 h amb un dia esplèndid, amb fresca i sense vent que convida a caminar.
En principi el sender puja amb suau pendent per dins l’alzinar. Transcorreguts uns deu minuts franqueja la partió de Son Gual i Son Moragues per un portell sense barrera, deixant a la dreta el camí de ses Basses per on fem comptes baixar en finalitzar aquesta ruta.
Un cop passat el portell, a la primera corba, ens desviem a l'esquerra per arribar-nos a la font de s'Abeurada (WP-02) que raja ben ufanosa.
L'ample camí de carro, comença enfilar-se en forta pujada (nord) enmig de l'alzinar fins arribar al portell d'entrada al Pla del Pouet (WP-03). Són les 10 h i hem superat uns dos-cents metres de desnivell.
Un cop traspassat el portell, deixem el camí principal i agafem el camí carreter de l'esquerra, que en lleugera i constant pujada discorre per dins l'alzinar. Passem per un coll de caçador , situat al bell mig del sender, iniciem un suau descens fins arribar a una marcada corba del camí, a l'esquerra de la qual, trobem el bonic mirador de na Torta, dit així a causa “d’una vella alzina que un temps allà hi havia i que diuen era torta”, restaurat recentment (WP-04). Són les 10,15 h.
Després d'una pausa per admirar la panoràmica, continuem el nostre itinerari direcció nord pel camí que hem deixat. Tant sols transcorreguts uns cinc minuts, el camí finalitza en un rotllo de sitja (WP-05), a l'esquerra de la qual, un poc separat del camí, trobem un forn de calç força deteriorat.
Continuem per un confós tirany que surt de l'esquerra del rotllo de sitja, passem pel costat d'un coll de caçador i girem cap al nord travessant una zona de roques enmig d'un ombrívol alzinar. Les fites i les marques de pintura, ens menen paral·lels als penya-segats fins arribar a un ranxo de carboners (WP-06). A partir d'aquí, el camí es torna més ample i passa pel costat d'un coll de caçador i, en suau descens ens condueix al Pla del Pouet (WP-07). Hi arribem a les 11 h.
Pas d'en Miquel
Al costat del pou que dóna nom a aquest lloc, girem a la dreta, travessem tot el pla direcció sud i, abans d'arribar al portell d'entrada, just al costat d'una bassa d'aigua (WP-08), deixem el camí principal i prenem el tirany de l'esquerra. El confós viarany continua planer vers al nord-est pel comellar conegut com a Corral des Bous. Transcorreguts només cinc minuts, franqueja una baixa paret per un portell (WP-09), a la dreta de la qual, surt un camí que hem d'ignorar. Seguim recte. Ara el camí és més clar i bo de seguir, es troba fitat. Aviat, uns cinc minuts més de caminar, arribem a una nova paret transversal amb uns graons que ajuden a travessar-la. L'altre cantó es localitza un rotllo de sitja. Atenció, aquí hem d'abandonar el camí i prendre el desdibuixat tirany de l'esquerra (nord/nord-oest). Al principi el sender és molt poc visible, però a mesura que pugem es troba més marcat i fitat. És una pujada directa i molt rosta que travessa un petit xaragall i ens mena a la cova de s'ermità Guiem (WP-10), a la qual hi arribem a les 11,38 h.
Després de fer un descans per berenar i gaudir d'aquest especial indret, retornem un bocí per on hem pujat i, abans d'arribar a la rosseguera, voltem a l'esquerra per un tirany de factura recent, el qual voreja els espadats direcció est, volta cap al sud i baixa fins al final del comellar del Corral des Bous, on s'hi localitza un altre rotllo de sitja (WP-11). Aquí hem de deixar el camí que davalla per dins el comellar i voltar a l'esquerra. És el tram d'itinerari que ens ha de menar al camí de ses Fontanelles a l'alçada del mirador de ses Basses passant pel original pas d'en Miquel. Aquest tram no es troba marcat ni fitat (de moment) i pren direcció sud/sud-oest. El camí és poc evident i cal guiar-nos per la nostra intuïció. Avancem per la base dels espadats que ens queden a la nostra esquerra i a la dreta tenim un fort desnivell. Aviat superem una baixa paret de pedres i tot seguit passem pel pas d'en Miquel, una ampla cornisa que puja en diagonal esquerra enmig d'alzines. No presenta cap tipus de dificultat tècnica. Franquejat el pas, arribem a un ranxo de carboners amb rotllo de sitja, barraca i forn (WP-12). A partir d'aquí, el tirany poc marcat continua direcció sud i desemboca al camí de ses Fontanelles, just davant ens queda el bonic mirador de ses Basses (WP-13). Després d'una breu aturada en el mirador, tornem al camí principal i voltem a l'esquerra direcció al Pla del Pouet. Tot d'una hem d'abandonar aquest camí i prendre el tirany que surt a l'esquerra (sud). Cal fixar-se bé ja que aquesta cruïlla és poc visible (WP-14).
Aquest nou camí baixa en fort rost per dins l’alzinar i marca algunes ziga-zagues. Més avall arriba a una zona més plana on es localitza una ruïnosa bassa i un coll de cisterna (WP-16) i desemboca, poc després, al camí de ses Basses a l'alçada del portell sense barrera del mateix nom (WP-17).
Prenem el camí carreter de ses Basses que pren direcció sud-oest fins a desembocar al camí de pujada al Pla des Pouet a l'alçada del portell de partió de Son Gual i Son Moragues.
Ara ja sols ens queda desfer el camí per on hem pujat i arribem a Valldemossa quan són a prop de les 13,50 h.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 27 minuts. (Total: 4 hores i 31 minuts)
Excursió realitzada els dies: 2 i 14 de març de 2015
Components del grup: Josep en solitari.
Observacions: Itinerari que discorre per camins de carro i tiranys de muntanya a excepció del tram del pas d'en Miquel comprés del (WP-11) al (WP-13). El pas d'en Miquel és un tram del tirany estret que discorre per damunt el cingle, no presenta cap tipus de dificultat tècnica, però cal anar alerta.
La volta al puig de na Torta passant pel mirador del mateix nom, és un itinerari restringit, és convenient demanar reserva de plaça a l'Associació Muntanya del Voltor, al telèfon 619.59.19.85 o per correu electrònic: info@muntanyadelvoltor.com

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Hola Josep.
M'agrada molt enrevoltar per aquesta zona, ara, limitada a 50 persones. Una polèmica mesura, segurament imposada per la gran quantitat de senderistes que passen per allà.
T'he mostrat un foto del pas d'en Miquel al facebook perquè crec que deixares el pas a l'esquerra, el qual baixa al pla des Pouet.
Ja em diràs coses si no és així.
Una abraçada!

Toni Sureda (Socay) ha dit...

Hola atlots, no fa molt vaig tenir el plaer de fe una xerredeta amb un agent de mediambient, dels que fant se netetje per la zona, es un seguidor de la meva Web y supos que tambe des votros blogs, es un trascador incansable, ell me va comentar que durant les tasques de netetga, probablement hbian trobat el verdeder pas d'en Miquel, que no es el des portell "segons ell", y per se entreseñes que me va donar, be podrie ser el que mos prtesente en Joep aquí.

Hola Joan,
El pas d'en Miquel que et refereixes és el què es localitza baixant per l'ample camí de les Fontanelles en direcció al pla del Pouet un cop passat pels dos miradors de les Basses. Tot seguit, el camí supera un fort desnivell marcant revolts sostinguts per un marge lateral de grans dimensions. Aquest indret, és conegut amb el nom de pas d'en Miquel.
El pas d'en Miquel que em refereixo en aquest itinerari, és l'original o primitiu. Vaig rebre la informació del nom i de la seva localització d'una de les persones que està a la garita d'entrada al camí que puja al Pla del Pouet.
En aquest itinerari es troba des del (WP-11) al (WP-13). Uneix el comellar del Corral dels Bous amb el camí de ses Fontanelles a l'alçada del mirador de ses Basses. De moment no es troba fitat ni senyalitzat (i millor que segueixi així).
Aquest itinerari el vaig fer dos pics. El primer no vaig trobar el trencall correcta baixant pel comellar del Corral dels Bous i em vaig liar de mala manera pels peny-segats. El segon intent el vaig anar a cercar al revés, de baixada, sortint del camí de les Fontanelles i seguint les instruccions que em donaren.
Una abraçada amic.

Hola amic Toni (Socay),
Crec que es tal com dius, també coincideix amb la informació que em donaren a mi.
El fet que dos indrets diferents i tan a prop l'un de l'altre tinguin o els hi donin el mateix nom, du a confusió.
Moltes gràcies per comentar.
Una aferrada amic.

Interessant! No ho sabia. Haurem d'anar a trescar per allà amb el teu track.
Gràcies per la informació.
Salutacions!

Un bon recorregut amb la variant aquesta del pas d'en Miquel, desconegut per jo. Veig que hi hagut diferents i interessants comentaris al respecte. El fet de controlar el pas no és bo. Agrait per compartir-ho Josep. Salut

Si amic Llorenç, un recorregut senzill i prou conegut. Aquest tram del pas d'en Miquel original, dona al·licient a l'excursió. Sempre és interessant conèixer nous racons.
Molt agraït pel teu amable comentari.