dijous, 18 de juny del 2015

El Morro de Cúber pels passos de sa Romana i de na Perota

Pas de sa Romana
Itinerari curt però exigent que es veu recompensat per les extraordinàries panoràmiques que es divisen des del cim.
Recorregut: Portell de Cúber - Presa de l'embassament (desviament) - Pas de sa Romana - Morro de Cúber - Cota 966 - Pas de na Perota - Portell de Cúber.
Iniciem aquesta matinal a prop del punt quilomètric 34 de la carretera Ma-10 de Sóller a Pollença (WP-01). A les 8,24 h, creuem el portell de Cúber i agafem el camí asfaltat que voreja l’embassament direcció a la presa. Un poc abans d'arribar-hi, ens desviem a l'esquerra (sud) seguint, a una certa alçada, el torrent d'Almadrà (WP-02). Transcorreguts uns set minuts (WP-03), deixem el camí per l'esquerra i emprenem una forta pujada per una ampla canal de roques i carritxeres direcció a una heura aferrada al paret dels espadats (nord-est), però abans d'arribar-hi, ens desviem a la dreta vers una petita paret de pedra en sec. L'altre cantó, seguim en baixada per damunt les roques, voltem cap a l'esquerra fins arribar a un escaló rocallós, marcat amb una petita fletxa vermella, que salvem amb una curta grimpada. A les 9,05 h ens plantem al pas de sa Romana, damunt el penya-segat del barranc. El seu nom fa referència al braç major d'una vella romana clavada a la roca que impedia el pas del bestiar (WP-04).
Des d'aquest punt, sense camí i, amb l'ajuda d'esporàdiques fites, anem vorejant el Morro, mantenint més o menys l'alçada i per un territori complicat. Progressem lentament fent servir les mans en més d'una ocasió fins arribar a una tartera, a la part alta de la qual, l'hem de creuar i tot seguit remuntar el coster que ens situa damunt un ressalt.
En aquest punt, gaudim d'espectaculars vistes que superen les nostres expectatives: el torrent d'Almdrà, la coma dels Ases, el puig de sa Rateta.
Dirigim la passa cap al nord, per un territori càrstic cada cop més vertical on les grimpades es succeeixen una darrera l'altre fins arribar a la cresta que ens condueix, direcció nord-est, al cim del Morro de Cúber (951 m) coronat amb una fita de pedres (WP-05). Són les 10,40 h. El dia és radiant, no corre ni un alè d'aire i fa molt bon estar.
Després de berenar, emprenem de nou la marxa progressant, amb petites grimpades, per damunt la cresta. Passem un collet on veurem una paret seca que el tanca, és el pas de Na Perota (WP-07) per on fem comptes baixar al Pla de Cúber. Però abans, continuem per la carena seguint la mateixa direcció i per un fort coster, assolim el punt més alt d'aquest recorregut la cota 966 m (WP-06). Des de aquí podrem contemplar els dos embassaments, i una fantàstica panoràmic dels cims més emblemàtics de la Serra.
Iniciem el descens d'aquesta muntanya, desfem les passes fins arribar al collet i el pas de na Perota (WP-07). Creuem la paret que tanca aquest coll i tot seguit baixem per un fort coster en mig de les carritxeres seguint la direcció nord/nord-oest fins arribar a un camí que, en un tres i no res, ens mena al portell de Cúber tancant el cercle d'aquest itinerari. Són les 12,10 h en arribar al vehicle.
Realment ha estat una ruta molt exigent però molt gratificant i amb vistes espectaculars.

Temps efectiu sense parades: 1 hores i 51 minuts (Total: 3 hores i 49 minuts)
Excursió realitzada el dia:
23 de maig de 2015
Components del grup:
Pere,  Biel Pomar, Fernando, Miquel i Josep.
Observacions: Itinerari exigent que discorre quasi tot sense camí per un terreny càrstic i vertical. Cal estar avesats a realitzar curtes grimpades i no patir vertigen. Es necessari bon sentit de l'orientació en muntanya.
Referències: Itinerari publicat pels amics Pep Torrens, Llorenç Soler, Toni Sureda. Ens hem ajudat amb el track de l'amic Joan Riera.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

En primer lloc, gràcies per citar-nos. El mèrit és d'altres.
Com be dius un itinerari curt, però ben intens... i agrait. No sempre pots fer una ruta amb les panoràmiques d'aquesta. Una molt bona publicació, amb un bon grapat de fotos espectaculars. Enhorabona Josep.

Hola amic Llorenç,
No disposàvem de massa temps i decidirem realitzar el mateix recorregut que vosaltres.
Per les fotos, gaudirem d'un dia esplèndid.
Una aferrada i bon estiu.