dilluns, 27 de juliol del 2015

Mola de Son Ferrandell (726 m)

Vista des de la Mola de Son Ferrandell
Passejada curta i adequada per aquests dies de calor ja que discorre majoritàriament sota l’ombra de bells alzinars de la Moleta de Son Ferrandell a cavall entre Esporles i Valldemossa.
Seguim les indicacions de l'amic Joan Carles Palos.
Itinerari: camí de la Coma d'en Llobera, coll de sa Basseta, Deixar GR (Rotlo sitja), Penyal Vermell, Mola de Son Ferrandell, font de s'Almangra, camí GR (Rotlo sitja), replà aljub, camí de la Coma d'en Llobera.
El punt de partida i arribada es situa en el camí de la Coma d'en Llobera, una pista de terra i ciment tancada amb una barrera (indicacions del GR-221/Coll de la Basseta) (WP-01).
Així doncs, a les 17,50 h passem a l'altre cantó pel costat dret de la barrera i prenem (sud/sud-est) el mencionat camí direcció al coll de sa Basseta (455 m), on hi arribem en cinc minuts escassos. Aquí, a la dreta, es localitza una bassa de ciment que dóna nom al lloc (WP-02). Continuem cap al nord per un ample camí, però tot d'un l'hem de deixar per la dreta (fita) i prendre (nord/nord-est) un caminoi fitat que s'enfila coster amunt enmig del bosc. A, deu minuts de marxa, arribem a un collet on es localitzen restes d'un ranxo de carboners i més amunt assolim una paret transversal (divisòria dels termes d'Esporles i Valldemossa), que franquegem per un esbaldrec.
Des de la paret, el tirany continua planer cap al nord/nord-est fins arribar a un gran rotlle de sitja amb un marge de sosteniment vora el camí. Aquí hem d'abandonar el camí principal (GR 221) i voltar a l'esquerra (nord) per un viarany fitat. Seguint les fites, canviem de sentit est/nord-est i, a quatre minuts virem vers al nord, passem entre un rotlo i una barraca (WP-03) i, després d'uns minuts de forta pujada, arribem a un camí de carro, que seguim en direcció oest/sud-oest fins arribar a un ranxo de carboners on finalitza (WP-04).
Seguim ascendint dins l'alzinar sense camí i per un terreny pedregós, en sentit gairebé nord-oest direcció al Penyal Vermell (665m) (WP-05), on hi arribem en vuit minuts. La panoràmica que tenim davant és espectacular: la vall de Son Cabaspre, la Fita del Ram i, per darrera guaita el puig de Galatzó.
Progressem fora camí direcció nord-oest paral·lels al penya-segat que ens queda a la nostra esquerra fins arribar a l'extrem de la mola de Son Ferrandell (726 m) (WP-06). Són les 19,10 h. Als nostres peus la possessió de Son Ferrandell, el Pla del Rei, Son Olesa, Vistamar, ... Quedem bocabadats de la panoràmica que es divisa des de cada cantó.
Després d'un breu descans, desfem els nostres passos uns metres, i seguint les fites direcció est, arribem a un ranxo de carboners i un camí carreter. Poc després de deixar un camí a la dreta, prenem un tirany a l'esquerra el qual passa per una sitja, segueix baixant nord-est sobre una espècie de cornisa i, aviat arribem a la cova font de s'Almangra situada darrera uns grans blocs de roques. L'almangra que li dóna el nom, és un compost d'alúmina i òxid de ferro que servia per marcar les ovelles.
Continuem est pel tirany que ara discorre per una cinglera, volta cap a sud-est i, després de cinc minuts de la font, arribem de nou al camí del GR a l'alçada d'un gran rotlo de sitja (WP-07). Girem a la dreta per un camí carreter ombrívol d'alzinar i amb el sòl amb pedreny solt. Cinc minuts més endavant, assolim l'encreuament de camins de l'aljub de la mola de Son Pacs. Si volem donar-hi un cop d'ull, girem a la dreta i tot d'una hi arribem. El conjunt està format per un porxo de volta i un aljub/cisterna (WP-08). Val la pena fer-hi una breu aturada.
De nou en el camí de carro, el seguim planer direcció sud/sud-est. Transcorreguts devers vuit minuts, trobem una cruïlla de camins (WP-09), on ens desviem cap a la dreta. Tot seguit baixem i, a uns tres minuts escassos, el camí ample desapareix i ens desviem cap a la dreta per un camí de ferradura, a l'inici del qual trobem a l'esquerra un rotlle de sitja (WP-10).
Aquest nou tirany baixa amb tendència cap a la dreta, marca diverses voltes, fins que assoleix un gran rotlo de sitja dins un comellar, on tanquem el cercle del nostre itinerari. Ara sols ens resta desfer les passes que hem fet de pujada, que després de franquejar la paret de partió entre Son Pacs i Son Cabaspre, passar pel coll de sa Basseta, arribem al punt d'inici. Són les 20,35 h, bona hora.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 3 minuts (Total: 2 hores i 52 minuts)
Excursió realitzada el dia:
25 de juny de 2015
Components del grup: Pere, Fernando i Josep
Observacions: Itinerari bo de fer. Sols hi ha un tram sense camí del (WP-04) al (WP-06), la resta discorre per camins de carro i tiranys de muntanya.

hola. Som Miquel Clamor.

Et volia demanar si es pot arribar en cotxe al wp1 i si es pot deixar es cotxe

moltes gracies per les teves indicacions.

Hola Miquel,
Al punt d'inici d'aquest itinerari (camí de la Coma d'en Llobera) s'hi accedeix amb cotxe des d'Esporles per la carretera que unia Valldemossa i Esporles. És un tram de carretera estreta i asfaltada que es fa llarg. Una bona part coincideix amb el sender de GR-221 (tram d'Esporles al Coll de sa Basseta). Però atenció, sortint d'Esporles, heu d'agafar la carretera, no el GR, si seguiu el GR amb el cotxe no podreu passar.
Es pot deixar el vehicle just al costat de la barrera (WP-01), on s'inicia l'excursió.
He afegit una imatge (la segona) de l'àlbum de fotografies amb l'itinerari d'aproximació (amb puntets vermells). Esper haver-te ajudat.
Salutacions cordials.

hola som Miquel Clamor.

Gracies per la teva ajuda. Esper fer l´excursió la setmana que ve.

Hola Miquel,
Estic segur que us agradarà, és un recorregut fàcil, molt variat i vistós. Si segui el track del GPS, no ha d'haver cap dificultat.
Molt agraït pel teu interès.
Salut i bon camí!

som Miquel Clamor.

Vaig arribar sense problemas al wp1 gràcies al google maps.
No vaig deixar el cotxe perque era propietat privada i haviem passat un disc de dirección prohibida.Ara ja se perque no va pasar el cotxe de google. Un altre dia la faré sortint de esporles pel gr.
grácies pel teu blog.

Hola Miquel,
Carai! no em vaig fixar del disc de "prohibit el pas", nosaltres tal com et vaig dir, deixàrem el cotxe a l'inici del camí de la Coma d'en Llobera sense cap problema.
El tram des d'Esporles pel GR és força llarg i poc agraït.
De res a disposar.

Un altre volta ben engrescadora Josep. La Mola de Son Ferrandell sempre m'ha semblat la proa d'un gran vaixell, des de la qual s'hi pot gaudir de precioses vistes. I molt interessant tal com heu get el recorregut, sempre hi he pujat des de la de Son Pacs o del coll de Sant Jordi, i qualque vegada fent el GR, però fent un recorregut circular per aquesta mola. Molt bona la publicaciò Josep, i el teu blog molt bo i ben muntat. Salut

La veritat si que és una volta ben engrescadora i bona de fer. Mai havia pujat, sempre passava de llis.
El que vaig trobar llarg va ser arribar en cotxe fins al principi.