dissabte, 4 de juliol del 2015

Serra d'Alfàbia pels passos d'en Topa i des Porc

Pas d'en Topa
Atenció: m'informen de restriccions de pas per part dels propietaris (abril 2021).
Espectacular ruta circular des del coll de Sóller que ens atansa a la serra d'Alfàbia pel conegut pas d'en Topa i tornada al punt inicial pel pas des Porc, inclinada canal seguida d'una llarguíssima rosseguera. Seguim les indicacions de l'amic Emilio Alonso i del grup d'en Llorenç Soler.
Itinerari: coll de Sóller, pas d'en Topa, desviament, pas des Porcs, camí de Traves, coll de Sóller.
Després de deixar el vehicle al costat del restaurant que hi ha en el coll de Sóller (WP-01), a les 7,45 h iniciem la passa baixant per la carretera direcció a Palma fins a la primera corba. Aquí es localitza una barrera tancada. Deixem la carretera salvant la reixeta situada a la dreta del portell. L'altre cantó, continuem per un camí carreter que tot d'una volta a l'esquerra i, en pujada s'endinsa dins l'alzinar direcció nord/nord-est, fins arribar a una paret amb reixeta. Un cop franquejada, voltem a la dreta (nord-est) i en forta pujada seguint les fites i algunes marques de pintura, arribem als peus dels espadats. Tot seguit, voltem a l'esquerra paral·lels a les penyes i girem a la dreta per una estreta cornisa que ens condueix a l'inici del pas d'en Topa (WP-02) Es tracta de superar, amb l'ajuda d'un cable d'acer i les mans, un graó natural en cornisa que puja diagonalment. És un poc aeri però no presenta dificultat tècnica.
Un cop dalt la carena, gaudim d'una espectacular panoràmica de Can Topa, les cases apareixen diminutes, del Teix, del Puig des Vent i la Serra dels Boixos.
Continuem a l'esquerra (est/nod-est) per un antic camí passant pel costat d'un rotlle de sitja amb barraca (WP-03) i, pocs minuts després, creuem un torrent (WP-04) que ens situa a l'altra banda del vessant del comellar des Diables. A continuació, el tirany es desdibuixa força i s'orienta cap al sud, per prendre la direcció est després. Les fites ens guiaran sense camí per un terreny rocós fins arribar a la carretera asfaltada que puja als repetidors del cim d'Alfàbia (WP-05).
Voltem a l'esquerra, caminem una cinquantena de metres i prenem un tirany que surt a la dreta. El sender, brut de vegetació, pren direcció est per voltar, poc després a la dreta direcció sud-oest. Puja en suavitat enmig d'un alzinar on es localitzen diverses barraques i rotlos de sitja fins a desembocar a un camí més ample. Per aquest nou sender continuem ascendint cap a l'est portant una alta reixeta a la dreta i, en pocs minuts, arribem a un rotlo de sitja, on fem una breu aturada per berenar i descansar (WP-06). Són les 9,45 h.
Pas des Porc
Vint minuts més tard, continuem pel mateix sender i, transcorreguts devers uns vuit minuts, arribem a una cruïlla de camins on voltem pel sender de la dreta (oest) (WP-07) el qual ens a de conduir al pas des Porc. Aquest nou sender baixa enmig de l'alzinar i finalitza a un rotlo de sitja. Ara sense camí continuem descendint amb fort pendent al fons d'un tàlveg, voltem a l'esquerra (sud/sud-oest) i arribem a una alta reixeta que creuem per sota. Un poc més avall, un esperó rocós divideix la canal en dues parts, sort d'una petita fletxa vermella que ens indica que hem de descendir per l'estreta xemeneia de l'esquerra, ben aferrats a les parets dels espadats. El pronunciat pendent i la catifa de fulles o el petit pedreny del terra fan que haguem d'avançar a poc a poc i en molt de compte per evitar llenegades.
Un cop superat aquest embrollat pas, les dificultats encara no s'han acabat, tenim per endavant una llarga i vertical rosseguera abans d'arribar a bon camí. Tampoc podem frissar ni badar massa, anem descendint direcció sud per on ens sembla millor, per la riba esquerra. Més avall les pedres augmenten de grandària i ens trobem amb nous obstacles, pins i alzines arrabassades i esclafades per roques que no fa gaire s'han després dels penya-segats. En finalitzar la rosseguera, entrem dins el bosc i seguint algunes esporàdiques fites direcció sud, arribem en el camí de Traves (WP-08), després d'una hora llarga de descens frenètic. Són les 11,33 h.
Prenem a la dreta (oest) pel camí de Traves i en cinc minuts escassos som a la carretera que puja a les antenes (WP-09). Voltem a l'esquerra i, amb vint minuts de caminar per asfalt, ens plantem a la carretera del coll de Sóller, però no hem de creuar el portell, si no pujar nord per una mena de caminet i després entre bancals, fins a la barrera que de bon matí hem iniciat aquesta excursió. A les 12,30 h arribem al coll de Sóller donant per finalitzada aquest espectacular matinal.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 48 minuts (Total: 4 hores i 47 minuts)
Excursió realitzada el dia:
30 de maig de 2015
Components del grup:
Pere, Biel Pomar, Tomeu C., Agustí i Josep.
Observacions:
Itinerari que discorre per camins de carro, per tiranys de muntanya i sense camí. Per superar el pas d'en Topa, cal estar avesats a realitzar curtes grimpades i no patir vertigen. La baixada pel pas des Porc és molt llarga i es fa per un terreny molt dret, caòtic i sense camí. És necessari bon sentit de l'orientació en muntanya i guiar-se per la intuïció. No és aconsellable fer-lo en època de caça.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

En primer lloc, gràcies per citar-nos. És una volta ben entretinguda, pròxima, i que no desmereix d'altres més espectaculars. I curiós, l'havia muntada per fer amb el grup, i per motius personals no hi vaig anar aquest dia, per tant em queda pendent, ja que la meva intenció era fer el pas del Porc que, encara ara, desconec.
Enhorabona Josep per la publicació.

Feia estona que teníem aquesta excursió pendent, quan hi anàrem per la tardor de 2013, ens varem fer enrere per evitar-nos problemes amb els caçadors.
Com pots veure, nosaltres hem fet quasi exactament el mateix itinerari que vosaltres. La canal de baixada pel pas des Porc i la llarga rosseguera posterior, és la part més espectacular i no s'acaba mai.
Salut i bon estiu amic Llorenç.