dissabte, 8 d’agost del 2015

La volta de l'Escolta

Mirador des Port
Curta i vistosa excursió de Son Mas a Can Costa pel camí de la volta de l'Escolta, remot sender de vigilància costanera, que ja existia a mitjan s XVI i que posteriorment l'Arxiduc va manar millorar.
Seguim les indicacions de l'amic Joan Carles Palos segons les quals informe que: "L'acord subscrit entre l'Ajuntament de Valldemossa i els propietaris fa possible recórrer íntegrament aquest vell camí públic, passant pels sis miradors que l'Arxiduc manà bastir sobre aquest bell paratge."
En el llibre: Possessions, camins i paisatges de l'Arxiduc, 2015 Gaspar Valero i Joan Carles Palos es diu que: "La Volta de s'Escolta és un camí de vigilància de la costa; el nom mateix designa clarament aquesta funció de defensa: era per on l'escolta o vigilant de vaixells enemics feia la seva volta. Durant els segles del corsarisme, la vigilància es realitzava de diverses maneres, una era fent patrulles nocturnes que amb el silenci de la nit paraven atenció per si escoltaven res".
Itinerari: Son Mas, Es Portalet, Camí de s'Escolta, Mirador des Barranc, Mirador des Port, Mirador de la Volta de l'Escolta, Mirador de sa Font Figuera, Can Costa i retornada pel mateix camí.
El punt de partida i arribada es situa vora les cases de Son Mas, a la carretera Ma-1131 del Port de Valldemossa (WP-00).
A les 17,15 h iniciem l'itinerari per la carretera en direcció al port fins el Km 1,200 on es localitza les restes del camí vell que unia Valldemossa amb el seu port. Prenem el camí de la dreta. Es tracta d'un tirany força malmès i brut de vegetació que en pujada franqueja una paret esfondrada, el Portalet (WP-01) fins assolir un replanet on al costat es troba la paret de partió de Son Mas. El sender, ara molt clar i evident, segueix en sua pendent direcció nord/nord-oest paral·lel a la mencionada paret. Al cap de pocs minuts arribem al primer mirador, el del Barranc (WP-02). Bona vista de la fondalada del port.
El sender continua cap al nord i planeja per la contrada anomenada sa Planeta i, després de franquejar una petita barrera de fusta i filferro, trobem a l'esquerra el segon mirador, el des Port (WP-03).
Un xic més enllà, hi ha un balcó natural amb una barana d'ullastre i un seient de ferro (WP-04) que també val la pena donar-hi un cop d'ull.
El tercer mirador, el de la Volta de l'Escolta (WP-05), el trobem a uns cinc minuts de camí. És el més petit de tots però, com els altres, ens ofereix una vista magnífica.
Deixem enrere aquesta balconada i prosseguim per aquest bonic camí en suau baixada fins topar amb una paret amb reixeta que barra el pas. La salvem per la dreta on la paret és més baixa i fàcil de botar. Tot seguit el camí continua paral·lel a una alta reixeta i, no massa apartat a un gran xalet de recent construcció, fins al mirador de la Font Figuera (WP-06).
Després del mirador, el camí va girant en tendència cap a l'est fins a desembocar a la carretera, després de franquejar dues barreres de ferro sense tancar del llogaret de la Torre. Un cop a la carretera, girem a l'esquerra fins arribar al restaurant de Can Costa. La nostra intenció és de visitar els dos miradors restants: el de la Vorera i el de Can Parroquià, però al no trobar ningú per demanar permís de pas, donem la volta i tornem pel mateix camí fins a Son Mas on tenim el vehicle. Hi arribem a les 19,30 h.
Transcric literalment com acaba la ressenya de l'amic Joan Carles Palos: "En arribar a la carretera, 1h 05’ girau a l’esquerra cap al restaurant. Al mirador de la Vorera -dit popularment torre de Can Costa- s’hi accedeix per un portell que trobareu a la dreta de l’establiment. Reconaman que demaneu permís. Abans de pujar-hi 1h 15’, a l’esquerra, veurem prop del penya-segat, el mirador de Can Parròquia."

Ruta: No Circular
Inici/Final: Cases de Son Mas, a la carretera Ma-1131 al Port de Valldemossa.
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 19 minuts (Total: 2 hores i 15 minuts)
Excursió realitzada el dia:
9 de juliol de 2015
Components del grup: Pere, Fernando, Tomeu C. i Josep.
Cartografia: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: passejada curta i fàcil molt recomanable per gaudir del paisatge i d'una posta de sol.

Sempre en marxa... no atures ni en s'estiu! He mirat de prim en compte aquesta volta, que curiosament no conec en la seva totalitat. Segur que ara no tindré cap excusa, després de la teva bona publicació. Enhorabona per aquesta feina. Salut Josep

No et creguis, amb aquest estiu que hem tingut fins ara no ha fet ganes de sortir.
Aquesta volta és una curta passejada de relax per contemplar la captivadora panoràmica des dels miradors.