dijous, 29 d’octubre del 2015

Puig de sa Creu pel Pas de s'Herba Tendra

Pas de s'Herba Tendra
Seguint les indicacions del bon amic Pep Torrens, i les passes (track) de l'amic Joan Riera, avui ens proposem una travessa curta per la Comuna de Caimari (Selva), ascendint al puig de sa Creu (601 m) pel pas de s'Herba Tendra, antiga via d'accés emprada per anar a treballar al bosc.
Itinerari: Caimari (WP-01) - camí del comellar dels Horts - desviament al pas (WP-02) - pas de s'Herba Tendra (WP-03) - camí al puig (WP-04 - puig de sa Creu (WP-05) - coll Matar (WP-06) - àrea recreativa des Fornassos - Caimari.
El punt de partida i arribada es situa a l'entrada del poble de Caimari, on prèviament hem estacionat el vehicle (WP-01).
El dia s'ofereix assolellat, cel clar i boirines matinals ideal per fer aquesta bonica excursió matinal
Així doncs, a les 8 h en punt iniciem la caminada pel carrer de la Nostra Senyora de Lluc (carretera de Lluc). En sortir del poble, deixem la carretera per la segona bifurcació a l'esquerra, és el camí del comellar dels Horts. Al seu començament hi ha un senyal circular de pintura blanca i taronja a la paret.
L'ample sender de terra es dirigeix vers al nord, a la primera corba tomba a l'oest i franqueja una barrera tancada sense pany. El camí continua amb suau pujada, passa pel costat d'unes altes penyes (a l'esquerra) i més amunt franqueja una segona barrera. A poques passes més amunt, arribem al trencall cap al pas de s'Herba Tendra, el lloc es troba senyalat amb una fita de pedres a la vorera del camí (WP-02).
Són les 8,25 h quan deixem el sender principal per l'esquerra i emprenem una forta pujada, guiada per algunes fites, pel bell mig d'una rosta rosseguera. El terreny es troba molt banyat per la rosada i per la pluja de la nit passada. Continuem cap a l'esquerra cercant la millor passa entre l'atapeïda vegetació fins arribar als peus dels espadats, on una deteriorada corda fermada en un arbre ens confirma que ens trobem a l'inici del pas de s'Herba Tendra (WP-03). Iniciem la primera grimpada per damunt la roca humida anant molt alerta ja que portem la sola de les botes mullades i enfangades. Sobremuntat aquest primer repetjó, voltem cap a l'esquerra per una estreta cornisa que ens situa damunt un marge de paret de pedra. Davant nostre s'aixeca un alt esglaó rocós que, amb l'ajuda d'unes pedres col·locades a la base i una branca seca per agafar-nos, ens ajuden a fer la passa per sobrepassar-lo. Sortim del pas per una angosta cornisa amb un considerable estimball als nostres peus i voltem direcció oest/sud-oest. Després d'una breu aturada, dirigim les passes sense camí per dins el bosc esquivant el matolls i els arbres caiguts (sud/sud-oest) fins arribar a un camí de ferradura on voltem a l'esquerra i planejant desemboquem al camí de pujada habitual al puig de sa Creu (WP-04). Són les 9,27 h.
Voltem a la dreta i, pel marcat camí de ferradura, en pocs minuts arribem a un pla on finalitza aquest sender.
Si ens fixem bé, just a l'entrada de la planura, a l'esquerra al costat d'un pi es localitza una fita de pedres que ens indica la continuació del nostre itinerari.
A partir d'aquí seguim per un corriol molt tapat per la vegetació de càrritx i xiprell. Les fites ens menen vers l'oest per dins el boscatge, sempre en pujada. Uns minuts més amunt, la ruta canvia de direcció cap a nord-oest i, resseguint el llom de la muntanya paral·lels a la paret que fa partió entre la Comuna i les terres de Son Maga, assolim la punta rocosa on es situa la fita del puig de la Creu (601 m) (WP-05), després de fer una curta grimpada per les roques. Són prop de les 10 h.
El descens d'aquesta muntanya el realitzem pel mateix camí de pujada seguint amb atenció les fites fins arribar de nou al planiol. A partir d'aquí sols ens resta continuar pel camí de ferradura que baixa direcció sud-est, passa pel costat d'una bassa (a l'esquerra) i uns colls de caça (a la dreta), arribant al coll Matar, cruïlla de camins (WP-06). Pel camí de l'esquerra baixem fins a l'àrea recreativa des Fornassos i tot seguit pel carrer Fornassos desemboquem al carrer de Nostra Senyora de Lluc (carretera de Lluc) i, voltant a la dreta, tot d'una arribem a l'entrada del poble on tenim el vehicle. A les 11,36 h donem per finalitzada aquesta interessant matinal.

Inici/Final: Caimari
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 51 minuts (Total: 3 hores i 38 minuts)
Excursió realitzada el dia: 3 d'octubre de 2015
Components del grup: Tomeu M., Agustí i Josep
Cartografia: Tramuntana Nord. Editorial Alpina. (Escala:1:25.000)
Observacions: itinerari amb un tram important sense camí del (WP-02) al (WP-04). Per superar el pas de s'Herba Tendra cal estar avesats a realitzar petites grimpades i no patir vertigen.

Molt bona publicació a la vora del meu poble. Aquest i n'Escuder son dos cims emblemàtics per tota la contrada, i poc visitats. M'ha agradat la pujada diferent, per aquest pas, i també veure que ja han senyalitzat el recorregut "classic". Enhorabona Josep...i salut

Després de la rosseguera, ens decantàrem massa cap a l'esquerra, perdérem les fites i varem haver de pujar a "les males" per arribar a l'inci del pas. Malgrat tot, aquesta pujada pel pas ens va agradar molt.
Han fet una bona feina de neteja del camí habitual d'ascensió al cim, també l'han senyalitzat un poc.
Gràcies pel teu amable comentari.