dimarts, 6 d’octubre del 2015

Powered by Wikiloc

Clàssica volta circular pels dominis de l'Arxiduc Lluís Salvador

Itinerari:
Valldemossa, font de s'Abeurada, Pla del Pouet, Mirador de Can Costa, sa Talaia Vella, Caseta Refugi, Mirador des Garriguer, Coll de Son Gallard, Cova de l'Ermità Guillem, Puig Caragolí, Pla dels Aritges, Miradors de ses Basses i de Son Gual, Portell Pla del Pouet, Valldemossa.

El punt de partida es situa a Valldemossa al final del carrer de les Oliveres on a l’esquerra del portell de Son Gual Petit arranca el transitat camí de pujada al Pla del Pouet (WP-01).

Així doncs, a les 9,10 h comencem a caminar pel mencionat camí de carro que pren direcció nord endinsant-se dins un frondós alzinar. Transcorreguts uns deu minuts, passem la partió de Son Gual i Son Moragues per un portell amb barrera de fusta, deixant a la dreta el camí de ses Basses. Pocs minuts després, deixem a l'esquerra la font de s'Abeurada apartada uns pocs metres del camí.
L'ample camí continua pujant en fort rost (nord) marcant successius revolts fins assolir el portell d'entrada al Pla del Pouet. Són les 9,46 h i hem superat uns dos-cents metres de desnivell.

Travessem tot dret l’esplanada coberta d’alzines fins a ensopegar el pou amb abeurador què dóna nom a aquest lloc (WP-02). Pel voltants es localitzen les restes de les Rotes d'en Miquel dels Tancats amb construccions com els clapers d'espedregades, basses per abeurar els animals, una gran barraca, rotllos, barraques de carboner i forns de calç que ens recorden l'explotació forestal, el conreu de la terra i la pastura del bestiar que es duia a terme en aquesta contrada.

Des del pou, dirigim les passes pel tirany de l'esquerra, mentre que sender de la dreta ens menaria al coll de Son Gallard. El viarany puja lleugerament, primer nord per voltar tot d'una a nord-oest, per un territori cada cop més pedregós i, sense pèrdua, ens mena al mirador de Can Costa o de ses Puntes (WP-03), on arribem en trenta minuts aproximadament des del Pouet.

Des del mirador s'obtenen una de les millors panoràmiques del Pla del Rei i de l'ermita de Valldemossa. En 1911 el mateix Arxiduc en diu: "Està aquest darrer rodat de merlets i sembla des de lluny ses ruïnes d'un vell castell (...)".

Retornem unes metres enrere per recuperar el camí que continua cap a l’esquerra. Aquest sender és ben fressat i bo de seguir fins arribar a un punt on es desdibuixa un poc, però seguint les fites cap a la dreta direcció a unes roques, assolim el vèrtex geodèsic de la Talaia Vella a 856 m (WP-04).

El sender continua gairebé en sentit nord-est per damunt la carena i, al cap de pocs minuts i, després d'una curta volta a la dreta, ens mena a la caseta refugi situada a 868 m d'altitud (WP-05). Aquesta caseta la menà construir l'Arxiduc devers el 1907 "per comoditat i sopluig dels qui hi pugen" i està considerada com el refugi de muntanya més antic d'Espanya i no fa masses anys que ha estat totalment restaurada.

Gaudim d’un esplèndid dia de finals d'estiu que ens permet contemplar una bonica panoràmica.
Davallem de la caseta tornant al camí principal i el seguim cap a gregal (nord-est). Un poc més avall, a la primera corba a la dreta, abandonem el camí per l'esquerra i per un confós corriol ens arribem al mirador des Garriguer (WP-06), una petita plataforma des d'on es veuen les cases de Son Marroig, sa Foradada, Son Rul·lan, les Ermites Velles i Miramar.

Des del mirador seguim un camí que discorre paral·lel al camí principal fins arribar a un punt on coincideixen el dos. De nou en el camí carreter, amb un parell de corbes més avall, arribem al coll de Son Gallard, on l'Arxiduc i féu construir uns pedrissos en forma d'angle (WP-07).

El nostre itinerari continua ara en ascens cap a xaloc pel camí de sa Muntanya. Transcorreguts uns cinc minuts ens desviem per un tirany que surt a la dreta i que ens condueix a la cova de l'Ermità Guillem després de creuar un portell (WP-08).

Una vegada visitada la cova i el seu tranquil entorn, retornem de nou al camí de l'Arxiduc, el qual puja cap al nord mentre surt del bosc i arriba a la part superior de la serra. El camí, és una obra d'enginyeria popular i discorre per damunt la cinglera en alguns punts fregant la mateixa timba i és una balconada natural amb vistes espectaculars on l'estrella indiscutible es sa Foradada.

Després d’uns quaranta minuts arribem al cim des Puig Caragolí de 945 m (WP-09) i en uns deu minuts més assolim el Pla dels Aritges  enmig d'un clap de pins i enforcall important de camins (WP-10).

La davallada cap a Valldemossa la realitzem pel bonic camí de ses Fontanelles el qual parteix cap a la dreta (llebeig). Baixa suaument sense cap dificultat de seguiment i s'endinsa dins l'alzinar. Al cap de pocs minuts deixem a la dreta l’abeurador de ses Fontanelles i més avall, a l'esquerra, apareixen dos miradors. El primer el de ses Basses (WP-11) i tot seguit el mirador de Son Gual (WP-12).

Després dels miradors, el camí supera un considerable desnivell marcant revolts sostinguts per un marge lateral de grans dimensions. Aquest indret, és conegut amb el nom de pas d'en Miquel, una gran fissura feta a base de barrobins. Finalment el camí desemboca a prop del portell del Pla des Pouet on tanquem el cercle d'aquest llarg recorregut.

Ara pel, mateix camí de pujada, baixem a Valldemossa. Arribem al carrer de les Oliveres a les 14 h tocades.

Inici/Final: Final del carrer de les Oliveres (Valldemossa)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 39 minuts (Total: 5 hores i 4 minuts)
Excursió realitzada el dia:
11 de setembre de 2015
Components del grup: Toni, Montserrat, Ferran, M. Rosa, Lluís, M. Dolors i Josep.
Cartografia
: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala:1:25.000)
Observacions: itinerari bo de fer, discorre tot ell per camins o tiranys marcats.
La primera part d'aquest itinerari és restringit (50 persones al dia), es convenient demanar reserva de plaça a la fundació Vida Silvestre de la Mediterrània, al telèfon 619591985 o per correu electrònic: valldemossa@procustodia.org.
Referències: Possessions, camins i paisatges de l'Arxiduc, 2015, Gaspar Valero i Joan Carles Palos.

Hola Josep.
El 'Paisatge de l'Arxiduc' no ens avorrirà mai! Per moltes vegades que un hi va, sempre veim algun detall nou o simplement la llum, les ombres, depenent del dia que topem.
He vist a les fotos que han posat una barrera al pas d'en Miquel.
No és mala idea la d'acabar peus davall taula per arrodonir la ruta.
Salutacions!

Hola Joan,
Havia de triar un itinerari per compartir amb la família de Terrassa i em vaig decantar per aquesta clàssica volta. Va resultar tot un èxit!
Tens tota la raó, per molt que ho coneguem, sempre hi ha recons nous per descobrir, en aquesta ocasió passàrem pel mirador des Garriguer (WP-06) que no coneixia.
El pas d'en Miquel l'han arreglat o restaurat tot, marges, portell, trespol, ...
Una aferrada amic Joan!

Un clàssic Josep. Una volta que pot repetirse sempre que vulguis, sense cansar-te, amb múltiples variants. Segur que vares triunfar entre els components del grup. Molt bona publicació i fotografia Josep!

Sí amic, una volta ben entretinguda i variada, va agradar molt.