dimecres, 21 d’octubre del 2015

Volta al massís de Randa pel pas de sa Geneta

Pas de sa Geneta
Itinerari pel massís de Randa que discorre pel cingle oriental d'aquesta muntanya on es localitza l'aeri pas de sa Geneta. Seguim la ressenya de l’amic Pep Torrens.

Itinerari: Randa - puig de Son Reus - cruïlla de l'oratori de Gràcia - pas de sa Geneta - Santuari de Cura - camí de Bon Pastor - polvorins - Randa.

Deixem el vehicle a l'aparcament situat just a l'entrada del llogaret de Randa.

(WP-01) Randa - 0,0 km - 0 minuts - 282 m d'altitud.

A les 8,20 h iniciem la marxa pels carrers de l'Església i de Sa Font. Passem pels rentadors, la font de Randa i la creu de terme. En sortir de nou a la carretera, tot d'una l'abandonem per la dreta pel carrer des Puig. Aviat l'asfalt dóna pas a unes velles escales empedrades que ens menen en pujada de nou a un carrer asfaltat. Seguim sud-oest per agafar una pista que s'endinsa en el boscatge, avançarem un centenar de metres fins una barrera de ferro que es pot obrir. L'altre cantó, l'ample camí continua en sua pujada i, a uns cinc minuts més de caminar, el deixem per l'esquerra.

(WP-02) Desviament - 0,7 km - 10 minuts - 354 m d'altitud.

Ara prenem un corriol que puja en fort pendent per dins un espès alzinar direcció sud. Uns deu minuts del trencall, topem amb el primer graó rocós d'uns tres metres d'altura que hem de vèncer aferrar-nos amb les mans. Un cop superat, dirigim les passes sud-est, fins a una altra filera de roques, molt semblant a les anteriors, que vencem sense cap dificultat. Encara ens queda una rampa de roques més per pujar abans d'assolir el cim del Puig de Son Reus. Aquest cim és una extensa planura plena de vegetació baixa. A l'esquerra es situa el punt més alt, però no és necessari arribar-hi ja que des d'aquí es gaudeixen àmplies vistes.
El fitat tirany continua direcció sud. Transcorreguts uns vuit minuts, volta cap a l'est i passa per unes pedreres abandonades.

(WP-03) Pedrera - 2,1 km - 50 minuts - 453 m d'altitud.

Continuem descendint, fins arribar al coll que separa les dues muntanyes del massís.

(WP-04) Carretera - 2,4 km - 1 hora - 384 m d'altitud.
Deixem a la dreta la carretera que dóna accés al santuari de Nostra Senyora de Gràcia. Després de vint minuts de pujada (nord-est) per dreceres i per asfaltat, arribem de nou a la carretera.

(WP-05) Carretera - 3,3 km - 1 hora i 20 minuts - 492 m d'altitud.
Voltem a la dreta i baixem fins al punt quilomètric 3,4.

(WP-06) Desviament - 3,4 km - 1 hora i 25 minuts - 487 m d'altitud.
Són les 9,45 h quan iniciem el tram més delicat i espectacular d'aquesta ruta.
Aquí deixem l'asfalt per l'esquerra i avancem uns dos minuts en sentit est/sud-est fins a col·locar-nos al límit dels espadats des d'on veiem, uns metres més avall, un petit replà al qual hem d'arribar. Per això, voltem a la dreta i descendim vers sud per una rampa bastant inclinada amb pedreny solt. Un cop a baix, girem a l'esquerra i aconseguim l'estreta plataforma que hem guaitat abans.
A partir d'aquí, avancem sense pressa per l'angosta aresta de la cinglera. No hi ha camí, les fites ens guien direcció nord/nord-est mantenint més o menys la mateixa alçada, sols amb petites pujades i baixades que marca el terreny. Transcorreguts uns deu minuts, arribem a un esperó del penya-segat, és el pas de sa Geneta.

(WP-07) Pas de sa Geneta - 3,6 km - 1 hora i 40 minuts - 479 m d'altitud.

Es tracta d’una estreta cornisa penjada a l'estimball que dóna la volta a l'esperó. A l'altre cantó seguim avançant per l'aèria i exposada cornisa fins que finalitza i ens obliga a baixar fent una curta desgrimpada. A la nostra dreta i als peus dels penya-segats es localitza una fosca i petita balma.
Des de la cova, baixem uns metres per voltar tot d'una a l'esquerra i continuar nord pels peus dels espadats on la peculiar pedra d'aquesta muntanya s'ha anat fragmentant formant covetes i balmes. No resulta gens còmode progressar per aquest terreny ple de vegetació. Uns deu minuts més tard, franquegem una paret de partió.

(WP-08) Paret - 3,7 km - 1 hora i 55 minuts - 492 m d'altitud.
Seguim avançant i al cap de quinze minuts, quan finalitzen els penya-segats, donem la volta al Morro d'en Moll. Ben aviat trobem caminoi que en sentit sud-oest ens mena a la carretera, a l'alçada de les antenes de Cura. Voltem a la dreta i en no res arribem al Santuari de Cura.

(WP-09) Santuari de Cura - 4,6 km - 2 hores i 25 minuts - 540 m d'altitud.

Després de fer un parada tècnica per berenar [40’], retrocedim per la carretera fins el punt quilomètric cinc. Aquí hem de girar a l'esquerra per prendre el camí de Bon Pastor que es dirigeix en sentit oest/nord-oest per sota les Penyes des Colomer, passa pels polvorins (excavats durant els anys de la II Guerra Mundial).

(WP-10) Galeria - 5,4 km - 3 hores - 514 m d'altitud.

Un cop travessat el túnel, un poc més avall, passem per una balconada natural des d'on es gaudeixen bones panoràmiques de la serra de Tramuntana i el Raiguer.

(WP-11) Balconada - 5,5 km - 3 hores i 5 minuts - 487 m d'altitud.
Ara el corriol s'endinsa dins el bosc i baixa en fort pendent per una rampa fàcil de llenegar. Passat aquest incòmode bocí, el camí continua en suau descens voltant la muntanya fins a desembocar a la carretera. Baixem uns metres fins al primer revolt, on trobem un portell de ferro.

(WP-12) Portell - 6,6 km - 3 hores i 20 minuts - 339 m d'altitud.
L'altre cantó seguim nord-oest per un viarany que discorre per dins un torrentó paral·lel a la carretera, i en pocs minuts ens mena al llogaret de Randa, tancant el cercle d'aquest entretingut itinerari.

(WP-01) Randa - 7,5 km - 3 hores i 35 minuts - 282 m d'altitud.
Arribem a l'aparcament a les 11,54 h.

Ruta: Circula
Inici/Final: Randa (Algaida)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 31 minuts (Total: 3 hores i 38 minuts)
Excursió realitzada el dia: 26 de setembre de 2015
Components del grup: Fernando i Josep
Cartografia:  Pla de Mallorca. Editorial Alpina. (Escala: 1:50.000)
Observacions: itinerari que discorre per camins i tiranys marcats excepte un aeri i exposat tram que recorre el peu dels espadats on hi ha perill de despreniments de pedres (del WP-06 al Morro d'en Moll) (recomanable dur casc). El pas de sa Geneta, és molt aeri i en sortir cal fer una curta desgrimpada. Per pujar al puig de Son Reus cal superar tres ressalts rocallosos on cal posar les mans. La davallada de Cura pel camí de Bon Pastor, hi ha un curt tram on el pendent és molt pronunciat.

Molt bona i acurada aquesta publicació. I molt interessant aquesta sortida, i explicacions, amb el teu cunyat. Sa veritat és que no conec gens tota aquesta zona, i això que fa temps anau publicant diferents itineraris. Caldrà posar-se en marxa i fer-hi un tomb. Enhorabona per la publicació, diria que perfecte, i per les informacions aportades. Salut Josep

Des que l'estiu de 2013 vaig conèixer el pas de sa Geneta, tenia pendent realitzar una bona volta per aquesta zona, amb les informacions d'en Pep Torrens, l'he poguda completar.
Si hi aneu, desitjo que us agradi.
Molt agraït pel teu comentari tan animador!
Una abraçada, amic Llorenç.