dissabte, 5 de desembre del 2015

Clot de Déu i coll dels Moixarrins

Casa del Clot de Déu
Bonica excursió matinal pel rellar de Son Marc (Pollença) que per un camí remot de ferradura ens condueix a un incògnit racó, el Clot de Déu, una immensa dolina envoltada d'abruptes crestes rocoses. Completem l'itinerari pujant al coll dels Moixarrins i al turó fortificat de Son Marc.
Seguim les ressenyes dels amics: Pep Torrens, Llorenç Soler i Joan Riera.
Per arribar al punt de partida, ens desviem a l'esquerra en el Km 5,3 de la carretera Ma-10 de Pollença a Lluc. Avancem pel camí vell de Lluc (GR-221) fins arribar al portell de cal Melcion, on just abans d'arribar-hi, a la dreta, deixem el vehicle (WP-01).
00 minuts.- Així doncs, a les 8,10 h baixem al torrent de Muntanya, remuntem per la seva llera en sentit oest fins topar amb una barrera metàl·lica que saltem per l'esquerra. A l'altre cantó, sortim del torrent pel costat dret i avancem per dins un alzinar paral·lels al torrent, deixem un forn de calç i, un poc més endavant, girem a la dreta (nord-oest) fins localitzar el marge de sosteniment del camí de bístia que ens ha de menar al Clot de Déu.
15 minuts.- Prenem el costerut caminoi en sentit oest/nord-oest tot fent ziga-zagues enmig de roques i alzines, mentre en Pere troba els primers picornells sota els arbres d'aquest boscatge.
Seguim pujant, el camí amb bastants trams empedrat, a estones es perd i no és bo de seguir, malgrat la presència d'algunes fites i fletxes de pintura.
35 minuts.- Travessem un rotllo de sitja (WP-02) i seguim pujant entre un laberint de roques direcció oest/sud-oest. Més endavant franquegem una paret de pedra seca.
1 hora.- Arribem a una plana amb velles alzines i penyalar a l’esquerra, on a la dreta de la qual, es localitza una senzilla bassa.
Travessem el planiol, franquegem dos rotllos de sitja seguits, i descendim cap a l'esquerra (sud) per una mena de canal torrentera. Tot seguit, deixem una cova a la dreta i franquegem un nou rotllo de sitja sense emprar i voltem a la dreta (oest) per un nou caminoi escalonat. En aquest punt surt el camí que fem comptes emprar per la tornada (WP-03).
1 hora i 40 minuts.- El camí realitza diverses marrades en pujada. Veiem a l'esquerra una gran roca amb una petita esquerda, punt on ens desviem del camí per veure un cable d'acer que baixa fins l'altre costat del barranc. Davant s'alça la silueta inconfusible de la cara nord del puig Tomir (WP-04). De tornada al camí principal, seguim direcció nord-oest, travessem una paret esbaldregada.
1 hora i 50 minuts.- Arribem al Clot de Déu, un preciós vall entre muntanyes d'afilades crestes càrstiques (WP-05). Aquí es localitza les ruïnes d'una casa rodejades de velles oliveres, ametllers i figueres dins un mar de carritxeres que ho cobreix casi tot. Són les 10 h i no podíem estar en millor paratge per berenar i recuperar forces.
2 hores i 22 minuts.- A les 10,32 h, continuem el nostre itinerari per arribar-nos al coll dels Moixarrins, una de les dues sortides possibles d'aquesta clotada.
Des de la casa, partim orientats a nord seguint les disperses fites. Avancem sense camí per un terreny molt costerut, entre carritxeres i roques direcció a un collet situat entre les cotes 423 i 391.
2 hores i 45 minuts.- Passat el collet, se'ns obre una ample coma, no massa rosta, coberta de càrritx per on hem de pujar. Seguim casi nord cercant en tot moment la millor passa.
2 hores i 53 minuts.- Així a les 11 h arribem al coll dels Moixarrins (WP-06) on, a la dreta del qual, s'alça una muralla de grans blocs de pedra, és al turó fortificat de Son Marc (WP-07). Arribar-hi és un moment i no resulta massa complicat.
3 hores i 7 minuts.- Retornem pel mateix camí, intentant no perdre de vista les esporàdiques fites. Passem la casa del Clot de Déu i, pel mateix camí que hem fet de pujada, arribem de nou en la cruïlla de camins (WP-03).
3 hores i 54 minuts. -Ara voltem primer sud, i tot seguit sud-oest per un bonic camí de ferradura que discorre per un ombrívol alzinar. Dins el camí, tornem a trobar un bon grapat de picornells que aprofitem per omplir dues bosses ben plenes. Més endavant, el camí passa per davall del gruixut cable que hem vist abans. El caminoi segueix baixant marcant diverses voltes i ens mena al fons del torrent de Muntanya.
4 hores i 14 minuts.- L'altre cantó, creuem un portell que dona pas a un ample camí carreter que ja no abandonem fins arribar a un portell molt a prop de les cases de Cal Melcion (WP-08).
4 hores i 29 minuts.- Aquí deixem el camí per l'esquerra i baixem a la llera del torrent. Ara hem d'anar sempre pel marge esquerre al principi i alguna vegada pel dret sempre propers al torrent per arribar a una primera barrera fàcil de passar per sota ja que bascula i no és molt pesada. Arribem així a la barrera final que tornem a botar per sortir del torrent i donar per acabat el nostre recorregut. Són les 13 h. en arribar al vehicle.
4 hores i 53 minuts.- Portell de cal Melcion. Camí vell de Lluc.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 53 minuts (Total: 4 hores i 53 minuts)
Excursió realitzada el dia: 31 d'octubre de 2015
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Fernando, i Josep.
Cartografia: Tramuntana Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari la major part sense camí definit per un terreny rocós i abrupte. Pot presentar dificultats d'orientació.

Un itinerari ben interessant i agraït. Un lloc extraordinari, ben amagat... i que gràcies als nostres "amics" hem pogut gaudir. He vist els canvis al text, que crec molt interessant Gràcies per citar-nos... i salut!!!

Un itinerari per llocs impressionants, gràcies a vosaltres, el completem pujant al coll dels Moixarrins i al turó fortificat de Son Marc. Un racó preciós.
Molt agraït per comentar.
Una aferrada, amic Llorenç.