dilluns, 14 de desembre del 2015

Volta pels passos de sa Granja i de na Boscana

Pas de sa Granja
Una curta volta pels alzinars de la mola de na Ferrana, entre Esporles i Puigpunyent.

El punt de partida del nostre itinerari es situa en el Km 8,6 de la carretera Ma-110, aquí trobem a l'esquerra un camí amb una barrera. Per arribar-hi, hem de sortir d'Esporles i desviar-nos per la carretera Ma-1101 direcció a Puigpunyent. En aquest mateix punt podem deixar el vehicle a la vorera de la carretera.

Itinerari: Km 8,6 carretera Ma-1101, pas de sa Granja, ermita de Maristel·la, ermita Vella, bassa de Son Vic, pas de na Boscana, font des Tomassos, Km 8,6 carretera Ma-1101.

(WP-01) Km. 8,6 carretera Ma-1101 - 0,0 km - 0 minuts - 299 m d'altitud.
A les 8:16 h salvem la barrera per la paret de l'esquerra i avancem per una ampla pista de terra que ascendeix cap al sud. Un poc més amunt, la pista va derivant cap a l'est i marca diverses voltes per l'interior de l'olivar, fins arribar a un collet amb una cruïlla de camins.

(WP-02) Desviament - 0,9 km - 14 minuts - 369 m d'altitud.
Seguim en ascens cap a l'est devers uns cent vint metres, fins trobar un altre desviament, on voltem a la dreta. Després d'un revolt, ens desviem cap a l'esquerra.

(WP-03) Esquerra - 1,1 km - 19 minuts - 398 m d'altitud.
El camí es converteix en tirany, deixa a l'esquerra un claper i continua cap al sud endinsant-se dins l'alzinar. Poc desprès, ascendeix algunes marjades i es dirigeix a un collet amb una paret a l'esquerra. En aquest punt, voltem noranta graus a l'esquerra (est) i pugem pel rost coster que discorre per dins l'alzinar. Si aixequem la vista, veurem un estret entre dues penyes, on es pot apreciar la petita paret esglaonada, que permet superar-lo. És el pas de sa Granja, on hi arribem després d'una forta pujada.
Pas de sa Granja
(WP-04) Pas de la Granja - 1,3 km - 30 minuts - 445 m d'altitud.
Un cop sobremuntada la paret de pedres, baixem per l'altre costat amb l'ajuda de les mans i voltem a la dreta pujant per una angosta i graonada canal que ens mena dins un espès alzinar. El fitat tirany continua cap a l'est, passa pel costat d'un gran rotlle de sitja i desemboca a un camí carreter.

(WP-05) Camí de carro - 1,4 km - 35 minuts - 470 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i seguim pujant pel camí. Deixem un forn de coure pa a l'esquerra i, un poc més amunt, una olla de calç a la dreta (522 m) i de seguida enllacem amb un camí transversal, on prenem cap a la dreta (sud-est).

(WP-06) Desviament - 1,7 km - 50 minuts - 547 m d'altitud.
Anem pujant orientats a sud per un bonic camí de ferradura, fins arribar just darrera l'ermita de Maristel·la.
Ermita
(WP-07) Ermita - 2 km - 1 hora i 5 minuts - 582 m d'altitud.
L'ermita de Maristel·la fou construïda el 1890 i està dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel·la).
Prosseguim la caminada creuant el pla vers sud-oest, passem un portell amb una cruïlla de camins, agafant el de la dreta. Aviat, franquegem un altre portell que ens deixa a una esplanada on hi ha l'ermita Vella.

(WP-08) Ermita Vella - 2,5 km - 1 hora i 24 minuts - 620 m d'altitud.
Camí endavant, deixem l'avenc Podrit, a l'esquerra i, una mica més amunt, un forn de calç, fins trobar un camí transversal.

(WP-09) Desviament - 2,9 km - 1 hora i 34 minuts - 642 m d'altitud.
Continuem cap a la dreta i, tot d'una trobem la bassa de Son Vic.
Aljub
(WP-10) Bassa de Son Vic - 3 km - 1 hora i 37 minuts - 638 m d'altitud.
Aquesta bassa és un vell aljub amb dos dipòsits, per a consum humà i animals molt ben conservat.
Un bon lloc per fer una aturada i berenar [20']. Reprenem la marxa cap a l'oest devers uns cent cinquanta metres, i voltem a la dreta (nord).

(WP-11) Desviament - 3,2 km - 2 hores i 10 minuts - 632 m d'altitud.
El bonic camí de ferradura baixa en fort rost per dins l'alzinar. Un poc més avall, supera la cinglera fent curtes ziga-zagues. És el pas de na Boscana, un curt tram esglaonat i amb margets de sosteniment.
Pas de na Boscana
(WP-12) Pas de na Boscana - 3,4 km - 2 hores i 15 minuts - 587 m d'altitud.
Seguim baixant, passem pel costat d'un parell de rotlos de sitja i arribem a un nou camí transversal, on nosaltres voltem a l'esquerra per a la font des Tomassos (optatiu), a la què arribem després de passar pel costat d'un gran forn de calç convertit en corral.

(WP-13) Forn de calç - 4,5 km - 2 hores i 46 minuts - 484 m d'altitud.
Font dels Tomassos
(WP-14) Font dels Tomassos - 4,6 km - 2 hores i 50 minuts - 470 m d'altitud.
Tornem enrere fins a la cruïlla de camins i, abans d'arribar a una altra olla de calç, prenem el camí de l'esquerra. Es tracta d'un camí carreter bastant difús que més endavant és fa més evident. Es troba bastant brut de vegetació i amb arbres caiguts que dificulten un poc la caminada. Baixa fent llaçades per dins el bosc i arriba a un portell.

(WP-15) Portell - 6,1 km - 3 hores i 30 minuts - 392 m d'altitud.
Un poc més endavant, enllacem amb el enllacem amb el camí que hem emprat a la pujada, molt a prop de la carretera.

(WP-16) Intersecció - 6,6 km - 3 hores i 42 minuts - 329 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i direcció nord, arribem a la carretera, d'on havíem sortit.

(WP-01) Carretera - 7 km - 3 hores i 48 minuts - 294 m d'altitud.
A les 12:04 h posem punt i final a l'excursió.

Inici/ Final: Km 8,6 carretera Ma-1101 (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 26 minuts. (Total: 3 hores i 47 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19 de novembre de 2015
Components del grup: Pere i Josep.
CartografiaTramuntana Sud. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre en tot moment per camins de carro i per tiranys de muntanya sense salvar grans desnivells. Cal anar alerta amb la gran quantitat de camins que hi ha que ens poden despistar.