dissabte, 23 de gener del 2016

Camí de la Barrera de la Marina

Powered by Wikiloc

El camí de la Barrera de la Marina o camí Vell de s'Estaca, era el camí emprat pels pescadors de Valldemossa per anar fins al caló de s'Estaca on tenien les barques. Es tracta d'un camí molt antic que ja existia quan va arribar l'Arxiduc (Cañellas. 1995c). En aquest itinerari visitarem tres miradors que va fer construir l'arxiduc Lluís Salvador (1847-1915).

Itinerari: Can Parròquia (carretera Ma-10 Km 69,3) - camí de la Barrera de la Marina - mirador Nou - mirador de s'Erassa - camí de la Font Figuera - (portell) enllaç amb el camí de ses Vinyes - mirador de la Punta Seca - (desviament) enllaç amb el camí de la Barrera de la Marina - mirador de s'Erassa - Can Parròquia.

Aproximació: Deixem el vehicle el Km 70,4 de la carretera Ma-10 de Valldemossa a Deià un poc abans d'arribar a Can Costa, a un eixampla a l'esquerra de la carretera (WP-01).

(WP-01) Km 70,4 carretera Ma-10 - 0,0 km - 0 minuts - 390 m d'altitud.
A les 8,12 h iniciem la caminada per la carretera direcció a Deià i en arribar devers al Km 69,3 l'abandonem per l'esquerra.

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 0,9 km - 13 minuts - 411 m d'altitud.
En baixada, de seguida arribem a la barrera d'accés a les cases, a la dreta de la qual, comença el camí de la Barrera de la Marina o camí vell de s’Estaca. El sender baixa cap al nord marcant algunes voltes per dins el bosc. Transcorreguts uns deu minuts aproximadament, en una corba que fa el camí, l'abandonem per la dreta. Avancem pocs metres per aquest camí anomenat de sa Torre (que anava a Ca Madò Pilla passant per la Talaia de Son Galceran) per deixar-lo per l'esquerra i prendre un inapreciable tirany que en lleuger descens ens mena al que era el Mirador Nou o Blanc situat dalt d'un turonet i en estat ruïnós.

Mirador Nou

(WP-03) Mirador Blanc - 1,2 km - 28 minuts - 355 m d'altitud.

Donant l'esquena al mirador baixem sud per un tirany que tot d'una enllaça de nou amb al camí de la Barrera de la Marina, pel qual continuem en baixada cap a l'oest/sud-oest. El senderó, franqueja la barrera de ferro que dóna nom al camí, volta a nord-oest marcant ziga-zagues, deixa a l'esquerra un portell que travessa la partió entre s’Estaca i sa Font Figuera i arriba al mirador de s'Erassa bastit damunt un gran penyal.

Mirador de s'Erassa

(WP-04) Mirador de s'Erassa - 1,8 km - 56 minuts - 259 m d'altitud.

S'hi accedeix per una rampa de paret seca, que a la part final és escalonada i per uns graons excavats a la roca (Biel Bonnin).
Després d'una breu aturada, retrocedim fins al portell que hem passat abans d'arribar al mirador. Aquí comença el camí de la Font Figuera, un camí de ferradura molt deteriorat, amb trams que han desaparegut i que desemboca al camí de ses Vinyes.
Iniciem el descens, primer sud, per voltar tot d'una a oest/sud-oest. Les fites ens menen entre grans pedres esllavissades i arbres caiguts. Passem una petita cova, a l'esquerra, i arribem a un aljub cobert al costat d'un rotlo de sitja.

(WP-05) Aljub - 2,1 km - 1 hora i 17 minuts - 222 m d'altitud.

Ara continuem amb la mateixa direcció que portàvem mentre el camí i les fites desapareixen. Camp a través, baixem casi nord-oest en fort pendent fins assolir unes marjades just darrera d'una casa. La deixem a l'esquerra, seguim oest/sud-oest per damunt la darrera marjada, creuem el camí que puja a la habitacle i arribem a un portell sense barrera que surt al camí de ses Vinyes, a prop de les cases de sa Font Figuera.

(WP-06) Portell - 2,5 km - 1 hora i 50 minuts - 111 m d'altitud.
El camí es dirigeix vers al nord-est. Transcorreguts uns vuit minuts, travessem un portell pel pas de vianants lateral.

(WP-07) Barrera - 2,9 km - 2 hores - 110 m d'altitud.
Uns metres més endavant, a l'esquerra, localitzem una obertura al tancat de la reixeta, és l'inici del caminoi que ens ha de menar al mirador de la punta Seca. Són les 10,15 h i decidim fer una parada tècnica per descansar [25'].

(WP-08) Portell - 3 km - 2 hores i 5 minuts - 111 m d'altitud.
Després de berenar, prenem aquest tirany que baixa cap al nord-oest fins a unes marjades abandonades. Aquí voltem a la dreta, avancem direcció nord i arribem al mirador de la punta Seca, amb bon estat de conservació.

Mirador de sa Punta Seca

(WP-09) Mirador Punta Seca - 3,9 km - 3 hores - 65 m d'altitud.

Des d'aquest petit mirador es domina el caló de s'Estaca aferrat a les penyes i la península de la Foradada.
Desfem les passes fins al camí de ses Vinyes pel qual continuem. Deixem l'entrada de la finca de s'Estaca a l'esquerra i, uns deu minuts més tard, a l'alçada de les cases, abandonem el camí principal per la dreta.

(WP-10) Desviament a la dreta - 5 km - 3 hores i 30 minuts - 142 m d'altitud.
El camí va adreçat a sud en pujada. Passats uns vint minuts, arribem de nou al mirador de s'Erassa, tancant el cercle del recorregut (WP-04).
Ara sols resta pujar pel mateix camí que hem fet servir per la baixada, arribant a can Parròquia i la sortida a la carretera. Amb un darrer tram per asfalt direcció a Valldemossa, a les 12,55 h arribem al vehicle on donem per finalitzat aquest bonic i agradable itinerari.

(WP-01) Carretera Ma-10 - 7,3 km - 4 hores i 43 minuts - 390 m d'altitud.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 40 minuts (Total: 4 hores i 43 minuts)
Excursió realitzada el dia: 30 de desembre de 2015
Components del grup: Juan (Pouet685), Miguel (Monrevi), Pere i Josep.
Cartografia: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre per camins i tiranys de muntanya, sols hi ha dificultat de trànsit en el camí de la Font Figuera (del WP-04 al WP-06), hi ha algun tram que ha desaparegut el camí i el pendent és molt pronunciat. També caldrà anar alerta el tram de carretera, d'aproximadament un quilòmetre, que separa Can Costa de Can Parròquia, és estret i té poca visibilitat.
Referències:
- Joan Carles Palos. Camí de la Barrera de la Marina.
- Nicolau S. Cañellas. El paisatge de l'Arxiduc.

Hola Josep.
És una llàstima que s'hagi deixat caure el mirador Blanc. Si l'Arxiduc aixecàs el cap...
No conec el mirador de la Punta Seca, mai he baixat tan avall, a no ser a s'Estaca. M'apunt la ruta.
Gràcies per compartir-la.

Hola Joan,
Tens tota la raó fa pena el mal estat de conservació de moltes de les construccions que ens va deixar l'Arxiduc.
El mirador de la Punta Seca es troba dins terreny privat i s'hi accedeix des del camí de ses Vinyes. Nosaltres no trobàrem a ningú i no tinguérem cap problema per arribar-hi, ara bé, a l'estar dins finca privada, mai se sap.
Moltes gràcies pel teu comentari.

M'ha agradat molt aquesta volta, i a més només en conec part... to i que és una de ses zones que més m'agraden. Molt interessant el itinerari per arribar al mirador de la Punta Seca. Una perfecte publicació Josep, enhorabona!.

Una curta volta, molt maca, per gaudir del paisatge de l'Arxiduc. Val la pena!
Una abraçada, amic Llorenç!