dimarts, 19 de gener del 2016

Puntals de Planícia pel passos de s'Encletxa i de sa Biga

Powered by Wikiloc
Els Puntals és el cim més meridional de la finca pública de Planícia i el segon més alt del terme municipal de Banyalbufar (893 m.) des d'on s'obtenen una de les panoràmiques més espectaculars del sud-oest de la serra de Tramuntana. Avui, amb l'amic i company de cordada Fernando pugem als Puntals pel pas de s'Encletxa i baixem pel pas de sa Biga, una inclinada canal per la qual s'hi va fer passar una biga de tafona per dur-la a les cases de Planícia.

Inici: en el Coll des Grau (passat el kilòmetre 4 de la carretera Ma-101 Esporles a Puigpunyent).

(WP-01) Coll des Grau - 0,0 km - 0 minuts - 462 m d'altitud.
A les 8:28 h comencem a caminar per la pista en direcció nord, ben aviat franquegem una primera barrera que es pot obrir i al cap d'uns vint minuts de caminar, en travessem una altra que trobem oberta. Continuem per l'ample camí de terra mentre divisem a la dreta les cases de sa Campaneta i la zona marjada, al resguard de la serra des Puntals. Deixem, primer el camí de les cases a la dreta i tot seguit una pista també a la dreta. Després d'una corba, el camí discorre empedrat i entre parets seques, molt bonic. A continuació puja en fort rost franqueja un portell sense barrera i baixa per dins el bosc d'alzines. Més endavant, deixem a l'esquerra el tirany que ens duria a les runes de l'ermita de Sant Onofre i, després d'una pujadeta i una corba tancada, enllacem amb el camí Vell d'Estellencs, on es localitzen indicadors i un panell informatiu.-

(WP-02) Desviament a la dreta - 3,2 km - 55 minuts - 598 m d'altitud.

Voltem pel camí de la dreta direcció al coll d'Estellencs. Després d'uns vuit minuts de forta pujada, deixem el camí principal per prendre un tirany que surt a la dreta assenyalat amb una marca verda en un pi.

(WP-03) Desviament a la dreta - 3,6 km - 1 hora i 5 minuts - 659 m d'altitud.
Seguim aquest nou caminoi direcció nord que, després d'un fort ascens franqueja un portell sense barrera.

(WP-04) Portell - 3,7 km - 1 hora i 7 minuts - 686 m d'altitud.

Continua més suau fins a aplanar-se deixant successius rotlos de sitja a la dreta del corriol. Ara molta atenció, ens atraquem al punt on hem de deixar aquest tirany per desviar-nos cap al pas de s'Encletxa. El localitzem a uns disset minuts del portell a l'alçada d'un nou rotlo de sitja amb la seva corresponent barraca a la dreta del camí i a un nivell més enlairat d'aquest.

(WP-05) Desviament a la dreta - 4,3 km - 1 hora i 25 minuts - 746 m d'altitud.
Un cop encertat el punt, deixem el tirany que dúiem, pugem al rotlo de sitja i avancem nord/nord-est sense camí, seguit algunes fites per dins l'alzinar. Transcorreguts devers cinc minuts voltem cap a l'est. Ara les fites ens condueixen per una estreta xemeneia. Un cop superada, decidim fer una aturada per berenar i descansar abans d'atacar la pujada final. Són les 10,05 h.
Disset minuts més tard, reprenem la marxa amb forta pujada direcció est fins arribar a la base dels espadats on es localitza l'inici del pas de s'Encletxa.

Pas de s'Encletxa

(WP-06) Pas de s'Encletxa - 4,6 km - 2 hores - 859 m d'altitud.

Davant nostre a l'esquerra tenim una canal - xemeneia, amb pedreny solt, per on iniciem la grimpada. Superat aquest primer tram, seguim pujant per una cornisa a la nostra dreta direcció a un solitari pi fins assolir la serra dels Puntals de Planícia (Oest) (cota 879 m) senyalat amb una gran fita de pedres. Són les 10,49h. i acabem de superar el primer pas de la jornada.

Puntals de Planícia

(WP-07) Puntals - 4,7 km - 2 hores i 20 minuts - 881 m d'altitud
Iniciem el descens seguint les fites (nord/nord-est) les quals ens menen a un antic camí carreter per on continuem. Aquest camí marca, primer una volta a l'esquerra i a continuació una a la dreta. En aquesta darrera corba, per l'esquerra, ens conduiria al pas de sa Rata que avui no utilitzarem per la baixada.

(WP-08) Al pas de sa Rata - 5 km - 2 hores i 30 minuts - 856 m d'altitud.
Seguim aquest camí que més avall torna a marcar una volta a l'esquerra i una altra a la dreta, és en aquesta darrera corba on abandonem el camí principal per desviar-nos a l'esquerra (nord).

(WP-09) Deixar camí - 5,3 km - 2 hores i 40 minuts - 809 m d'altitud.

Direcció al pas de sa Biga de Planícia, al qual hi arribem sense camí i per un terreny molt càrstic i ple d'esquerdes.

Pas de sa Biga

(WP-10) Pas de sa Biga - 5,5 km - 2 hores i 50 minuts - 816 m d'altitud.

Iniciem una forta davallada per dins una canal molt rosta de pedres soltes i terra. A mitja canal hem de desgrimpar algun esglaó de roca i botar per damunt de troncs d'arbres encallats enmig de l'esquerda. En finalitzar aquesta, voltem a l'esquerra per la base de les penyes, passem per una petita fesa amb esglaons i iniciem una exposada travessia direcció sud/sud-oest per un espadat rocós cobert de fulles seques d'alzina molt inclinat. Seguim amb atenció les fites ja que el GPS perd la recepció del senyal i és incapaç de situar-nos en exactitud. A mitja travessia, trobem un gran bloc de roca que no ens queda més remei que ajupir-nos i passar per davall d'ell, anant molt en compte ja que a la dreta tenim una bona caiguda coster avall. Més endavant, passem per una mena d'escletxa formada per dos grans blocs de roca.
Així, després de gaire bé mitja hora des que hem iniciat el pas, arribem al final de la cinglera on trobem una marge i restes de camí.

(WP-11) Marge camí - 6 km - 3 hores i 18 minuts - 711 m d'altitud.
Voltem cap a l'oest per dins l'alzinar, passem per un rotlo de sitja.

(WP-12) Rotlo sitja - 6,1 km - 3 hores i 20 minuts - 695 m d'altitud.
I, a continuació per un forn de calç situat al costat d'un sender.

Forn de calç

(WP-13) Forn de calç - 6,3 km - 3 hores i 25 minuts - 659 m d'altitud.

Prenem aquest nou camí adreçats a sud-oest, franquegem un portell (divisòria dels termes de Banyalbufar i Estellencs).

(WP-14) Portell - 6,5 km - 3 hores i 30 minuts - 656 m d'altitud.
Un poc més endavant, deixem un camí a la dreta per seguir tot dret.

(WP-15) Seguir recte - 6,6 km - 3 hores i 32 minuts - 656 m d'altitud.
Ara el camí pren direcció sud i continua per dins l'alzinar. No tardem gaire en deixar un coll de cisterna mig esbucat.

(WP-16) Cisterna - 6,8 km - 3 hores i 37 minuts - 642 m d'altitud.
Després d'una bona i agradable caminada per la contrada denominada es Pins Vers, desemboquem a un camí transversal.

(WP-17) Cruïlla - 8 km - 3 hores i 57 minuts - 636 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i, amb pujada, arribem al coll d'Estellencs, després de franquejar un portell (divisòria dels termes de Estellencs i Puigpunyent).

Coll d'Estellencs

(WP-18) Coll d'Estellencs - 8,2 km - 4 hores -
654 m d'altitud.
Ara aquest camí, ens menarà seguint a la inversa el mateix trajecte que hem emprat de pujada, fins arribar al punt d'origen.

(WP-01) Coll des Grau - 12 km - 4 hores i 57 minuts - 462 m d'altitud.
A les 13:25 h tanquem un itinerari dels que fan afició.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 48 minuts (Total: 4 hores i 56 minuts)
Excursió realitzada el dia: 12 de desembre de 2015
Components del grup: Fernando i Josep.
Cartografia: Tramuntana Sud. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari difícil amb trams importants sense camí. Calen: bona orientació, experiència en muntanya i estar avesats a realitzar grimpades i desgrimpades per superar els dos passos.
Referències: Tomàs Vibot. Planícia. Itineraris pel patrimoni ambiental i cultural (2009).

Hola Josep.
Una volta ben entretinguda. Del pas de sa Biga de Planícia, vaig trobar més dificultós i exposat la baixada que ve després pel coster, que el propi pas.
Tu que opines del fet de fer passar una biga de tafona per allà?
Salutacions i fins aviat!

Hola Joan,
Igualment, jo també vaig trobar més seriós i exposat el descens posterior a la canal. Cal anar ben concentrat i amb peus de plom!
Em costa pensar i creure que per aquest indret davallessin una una biga de tafona per dur-la a les cases de Planícia. Sembla una tasca impossible.
Gràcies per comentar i salut!

Aquesta és de ses bones. Fa temps tenia les informacions d'en Pep Torrens, i després amb la publicació d'en Joan Riera, en vaig prendre nota, per fer aquest pas i fer una volta pels Puntals. Encara no hem trobat el moment. Amb aquesta publicació m'ho has recordat. Molt bona les informacions aportades i la fotografia. Salut Josep.

Nosaltres també seguirem la ressenya del bon amic Pep Torrens per fer aquest itinerari.
Aquest serralada dels Puntals està plegada de passos, un d'ells és el pas de sa Biga de Son Balaguer que el company Fernando m'ha dit que és molt maco i val molt la pena. Ja tenim un motiu per torna-hi.
Moltes gràcies pel teu comentari.

Unknown ha dit...

Hola! Primer de tot, donar-vos l'enhorabona per la feina que feis. Us segueixo desde fa poc quan vaig trobar un dels vostres i em va mostrar el "Pas de sa Paret" del Massanella. M'encanta Planícia i els voltants i havia sentit a parlar del "Pas de sa Biga" però desconeixa la seva ubicació. Me l'apunt per la pròxima! Salutacions!

Sí Víctor,
L'amic i company Agustí me'n va parlar de la vostra ascensió al Massanella per aquest bonic pas. Enhorabona! espero que en gaudíssiu força.
Aquesta espectacular serralada hi ha un caramull de passos, i dos d'ells de sa biga: pas de la biga de Planícia i pas de la biga de Son Balaguer, topònim que fa referència a la possessió puigpunyentina de la vall de Superna.
Si hi vas, desitjo que la gaudeixis tan com nosaltres, és una ruta que val molt la pena i no et deixa indiferent.
Moltes gràcies per seguir-nos i pel teu amable comentari.