dilluns, 22 de febrer del 2016

Volta de les ermites Velles (Valldemossa)

Mirador dels Tudons
Aquesta és una caminada pels voltants de la ermita de Valldemossa i de les ermites Velles. Entre frondosos boscos d'alzines passarem per diverses construccions que ens va deixar l'Arxiduc Lluís Salvador a les terres del seu Miramar.

Itinerari: ca Madò Pilla - mirador des Tudons - mirador de Son Gallard - cova del Beat Ramon - mirador des Pla de s'Ullastre - ermites Velles - mirador dels Ermitans - capella des Puig des Verger - ermita de la Trinitat - ca Madò Pilla.

(WP-01) Ca Madò Pilla - 0,0 km - 0 minuts - 387 m d'altitud.
Iniciem la caminada a ca Madò Pilla (actualment "Hotel Continental"), al punt quilomètric 68,300 de la carretera Ma-10 a les 9,43 h d'un matí de principis de febrer gris i humit, però gens fred.
Just davant els apartaments parteix el camí de la Muntanya per on comencem la passejada. Després d'una primera corba, deixem a la dreta un camí ample per on fem comptes tornar en acabar la caminada. Continuem pujant tot dret (nord-est) i, a uns cinc minuts trobem a la dreta una olla de calç i a continuació, a l'esquerra el primer mirador de la jornada, el dels Tudons des d'on es gaudeix la vista més coneguda de Miramar, just darrera, sa Foradada, i al fons, Son Marroig.

(WP-02) Mirador des Tudons - 0,6 km - 10 minuts - 430 m d'altitud.
Després de la visita, seguim pujant en tendència cap a l'est pel mateix camí, deixem a la dreta un original coll de caça, travessem una paret de partió (divisòria dels termes de Valldemossa i Deià) i assolim un collet, a l'esquerra del qual, hi ha unes grans roques. Aquí el camí volta cap al sud-est, segueix recta en pujada, marca diverses voltes per salvar, un curt però fort desnivell, i assoleix el mirador de Son Gallard de planta trapezoïdal.

Mirador de Son Gallard

(WP-03) Mirador de Son Gallard - 1,5 km - 25 minuts - 544 m d'altitud.

Des d'aquí es dominen les cases de Son Gallard i la Foradada.
Tirem enrere pel mateix camí, fins arribar de nou al coll de caça.

(WP-04) Cruïlla - 2 km - 35 minuts - 450 m d'altitud.
Voltem a la dreta per un tirany, que en suau baixada, ens mena a la cova del Beta Ramon Llull, coronada per una creu de fusta.

Cova del Beat Ramon Llull

(WP-05) Cova del Beat Ramon Llull - 2,2 km - 37 minuts - 412 m d'altitud.

Aquí decidim fer una aturada per berenar [24']. Retornem pel mateix camí, fins al coll de tords, girem a la dreta pel camí de la Muntanya i, hem d'estar atents ja que transcorreguts un centenar de metres (rotlo de sitja), tombem a l'esquerra pel camí anomenat del Bosc. Seguim, la pujada sud/sud-oest, i ens desplacem a l'esquerra per donar un cop d'ull a un forn de coure pa en bon estat de conservació (WP-06). Un xic més amunt, deixem un forn de calç amb un pi al seu interior, i arribem al mirador del Pla de l'Ullastre rodejat d'alzines i sense vistes.

Mirador del Pla de s'Ullastre

(WP-07) Mirador del Pla de s'Ullastre - 2,6 km - 1 hora i 10 minuts - 464 m d'altitud.

Aquest mirador està format per sis bancs situats de forma ovalada.
Deixem el mirador i seguim pujant per aquest bonic camí que ens mena, creuant per una obertura a l'alta paret, a una de les dues ermites Velles, l'ermita de Sant Pere i Sant Pau. Dins el tancat, voltem a la dreta (nord) i arribem a les úniques restes de construcció de l'ermita més vella. Des d'aquí, cerquem el mirador dels Ermitans, el qual es localitza damunt unes roques fora del recinte i a pocs metres en direcció nord-est. Encara es conserva la petita rampa de pedra per on s'hi accedeix.

(WP-08) Mirador dels Ermitans - 3,1 km - 1 hora i 25 minuts - 517 m d'altitud.

Sortim del recinte de les ermites pel costat oest creuant un petit portell i seguim en baixada per un senderó que en cinc minuts ens du a la capella del puig del Verger, d'estil àrab i planta quadrada.

Capella del puig del Verger

(WP-09) Capella del puig del Verger - 3,3 km - 1 hora i 30 minuts - 486 m d'altitud.

Tornem enrere fins a les Ermites Velles i seguim, sud-oest, pel camí del Bosc passant pel costat de la bassa dels Porcs a la dreta del camí i més endavant per la petita cova Busquera situada a l'esquerra. El camí de ferradura continua per dins l'alzinar passa per damunt alguns rotlos de sitja, deixa un berenador amb taula de pedra i un pedrís (és el bufador dels ermitans).

(WP-10) Berenador - 4,2 km - 1 hora i 40 minuts - 465 m d'altitud.
Un xic més endavant, entrem a l'esplanada de l'ermita, després de creuar un tancat de filferro.

Ermita de la Trinitat

(WP-11) Ermita de la Trinitat - 4,3 km - 1 hora i 45 minuts - 475 m d'altitud.

Després de la visita obligada a l'ermita, desfem poques passes i, abans d'arribar al berenador, ens desviem a l'esquerra per un sender ben marcat que un poc més endavant es converteix en una pista de terra.
El camí baixa cap al nord-est, deixa un trencall a l'esquerra, marca una ampla corba a la dreta i s'orienta a nord, fins a desembocar al camí de la Muntanya.

(WP-12) Camí de la Muntanya - 5,1 km - 1 hora i 55 minuts - 400 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i, en un tres i no res, ens deixa on hem iniciat la ruta.

(WP-01) Ca Madò Pilla - 5,3 km - 2 hores - 387 m d'altitud.
Són les 11,43 h en arribar al vehicle.

Temps efectiu sense parades: 1 hores i 27 minuts (Total: 2 hores)
Excursió realitzada el dia: 3 de febrer de 2016
Components del grup: Josep en solitari.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer tot ell discorre per camins i tiranys de muntanya.
Referències: Joan Carles Palos. Volta de les ermites Velles. 20 rutes en família per Mallorca. La Serra de Tramuntana (I)

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Darrerament els teus itineraris son molt engrescadors. Aquest en concret, és preciós. Una volta que molts coneixem com a part d'altres itineraris, però no d'aquesta manera tan interessant. Quina llàstima que totes aquestes construccions de s'Arxiduc es vagin deteriorant inexorablement. Molt bona publicació Mosep. Enhorabona... i salut.

Hola amic Llorenç,
A mi en va passar el mateix, quan vaig veure aquesta volta en el llibre d'en Joan Carles Palos la vaig trobar ben pensada, ja que recorre totes les construccions que ens va deixar l'Arxiduc situades al vessant nord de la Talaia Vella.
Tal com dius, és una pena veure com es van deteriorant totes aquestes construccions.

Mercè ha dit...

Acabam de fer la ruta i les teves indicacions ens han anat molt bé! Gràcies, un camí preciós!

Hola Mercè,
M'alegra que hàgiu seguit aquest bonic itinerari. Moltes gràcies.