dijous, 10 de març del 2016

De Mancor de la Vall a Biniarroi

Una còmode excursió circular amb inici i fi a Mancor de la Vall. Puja pel camí Vell de Biniarroi al llogaret del mateix nom, avui gairebé deshabitat i abandonat. Segueix per un bonic caminoi per dins el bosc que enllaça amb el camí de sa Font des Garrover, el qual ens retorna, per asfalt, a Mancor.

Biniarroi era una alqueria musulmana. El despoblament del llogaret s'inicia el març de 1721 quan les aigües subterrànies emergiren de sobte en gran abundància i reblaniren els estrats argilosos sobre els quals estaven construïdes les cases. Amb el moviment de terres moltes cases s'esbucaren i els habitants fugiren per no tornar-hi mai més (Viquipèdia).

(WP-01)  - 0,0 km - 0 minuts - 221 m d'altitud.
Comencem a caminar en el carrer de Biniarroi, pel qual sortim del nucli urbà. A la primera bifurcació, deixem a l'esquerra el camí de sa Font des Garrover per on fem comptes tornar en acabar la caminada. Continuem pel camí de carro asfaltat de la dreta. Després de franquejar el torrent, trobem una segona cruïlla de camins. Optem pel de l'esquerra, deixant a la dreta el que es dirigeix a l'oratori de Santa Llúcia.

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 0,5 km - 8 minuts - 240 m d'altitud.
Anem pujant, entre garrovers, ametllers i tarongers per asfalt fins arribar a la barrera de Can Pau Carro. Uns metres abans d'aquesta barrera, trobem a l'esquerra el camí vell de Biniarroi (rètol indicador).

(WP-03) Camí Vell - 1,1 km - 20 minuts - 309 m d'altitud.
Prenem aquest camí de ferradura que puja direcció oest/nord-oest en fort rost i marcant diverses voltes. No té pèrdua i en algun segment encara es poden veure restes de l'antic empedrat. Així, entrem al llogaret de Biniarroi flanquejat per les cases abandonades de Son Nadal a la dreta i Can Ros a la esquerra.

(WP-04) Biniarroi - 1,9 km - 45 minuts - 460 m d'altitud.
Des de la terrassa que conforma el llogaret es gaudeixen boniques vistes panoràmiques sobre el pla de l'illa.
Després del merescut descans [40'] deixem Biniarroi retornant un bocí pel mateix camí de pujada (uns180 m) i, voltem a la dreta per un estret tirany envaït per la vegetació. Aquest nou tirany discorre per dins el boscatge i a poc a poc es va consolidant. Després de franquejar una barrera, enllacem amb el camí de la Font des Garrover, que comunica Mancor de la Vall amb el Clot d'Almadrà.

(WP-05) Pista - 3,3 km - 2 hores i 10 minuts - 398 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i en baixada seguim per asfalt fins arribar de nou a Mancor, on tanquem el cercle d'aquesta agradable passejada.

(WP-01) Mancor de la Vall - 5,4 km - 2 hores i 45 minuts - 221 m d'altitud.
A les 12:10 h donem per finalitzada l'excursió.

Inici/ Final: Mancor de la Vall
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 2 minuts (Total: 2 hores i 45 minuts)
Excursió realitzada el dia: 14 de febrer de 2016
Components: Grup Associació de Veïnats de Pòrtol
Cartografia: Mapa de l'IGN (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari bo de fer tot ell discorre per camins asfaltats i tiranys de muntanya. Fins a Biniarroi hi ha una bona pujada.