dimecres, 2 de març del 2016

La caseta d'en Gregori i el camí de les coves Negres

Mirador de Son Olesa

Una excursió circular que discorre per la marina de Son Olesa. Fa una primera parada al bonic mirador homònim. Baixa pel camí del pas de l'Escaleta fins a les rotes d'en Gregori i puja al mirador del pas de l'Escaleta. Posteriorment, baixa pel camí de les Coves Negres i enllaça amb el camí de la Marina, al qual ens retorna al punt de partida, passant abans, pel mirador del Pi.
Avui tenim el plaer de compartir aquest itinerari amb els bons amics i gran muntanyencs: Llorenç Soler i Juan Manera (Pouet685).

Aproximació: El nostre itinerari comença a la urbanització de Son Olesa. Per arribar-hi, prenem la carretera Ma-10 de Valldemossa a Banyalbufar i a l'altura del quilòmetre 72,900 girem a la dreta, passem pel costat de les cases de Son Olesa i deixem el vehicle a uns quatre-cents metres més enfora, en una cruïlla de pistes.

(WP-01) Urbanització de Son Olesa - 0,0 km - 0 minuts - 386 m d'altitud.
A les 8,46 h iniciem la passa pel camí asfaltat de l'esquerra direcció oest/sud-oest, passant pel costat d'un un transformador d'electricitat. A continuació, en una altra bifurcació, seguim per la pista de l'esquerra, també asfaltada. Transcorreguts pocs minuts, el camí volta vers al nord i s'eixampla formant una esplanada, en front de la qual, es localitza un portell amb barrera que constitueix l'entrada al mirador de Son Olesa.

Puig de la Talaia Vella

(WP-02) Mirador de Son Olesa - 0,7 km - 20 minuts - 387 m d'altitud.
Aquest bonic mirador està format per dos replans, un dels quals amb una taula de pedra i un banc. Des d'aquí es gaudeix una bona vista: cap a ponent: la mola de Planícia, la punta del Cavall i el Port des Canonge, i cap a llevant: la Foradada i el puig de la Talaia Vella.
Del mirador tornem enrere fins a la placeta de la urbanització i continuem caminant pel vial asfaltat direcció nord-est i, hem d'estar atents, ja que transcorreguts devers cent setanta metres, localitzem a l'esquerra una fita que ens assenyala l'inici del camí de ferradura (del pas de l'Escaleta) que ens ha de menar a les rotes i a la caseta d'en Gregori.

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 0,9 km - 25 minuts - 382 m d'altitud.
El camí, després d'un primer tram confús, cobert de vegetació i de pins caiguts pel vent, baixa en tendència nord. Tot seguit continua un tram amb relatiu bon estat marcant llaçades per dins el bosc, però a mesura que continuem el descens i sortim de l'alzinar, el camí torna a desaparèixer engolit per la vegetació i els despreniments.
Mentre baixem si ens fixem dalt, a l'esquerra, podem intuir el mirador de Son Olesa.
Així, després d'una forta baixada, arribem a un enforcall de camins.

(WP-04) Cruïlla - 1,4 km - 45 minuts - 264 m d'altitud.
Cap a l'esquerra aniríem al camí de l'Hort de sa Cova, però el nostre itinerari volta a la dreta (nord) sense cap traça de camí, entre un desmanec de pins ajaguts. Guiats per les fites, arribem a les rotes i a les ruïnes de la caseta d'en Gregori.
Caseta d'en Gregori

(WP-05) Caseta d'en Gregori - 1,5 km - 1 hora i 5 minuts - 244 m d'altitud.
Després d'una breu aturada, seguim avançant, vers a l'est, sense camí, guiats per les fites entre altes lletreres (Euphorbia dendroides). Mantenim l'alçada (cota 235/240 m) orientats cap a unes balmes que veiem al fons. Amb calma, anem pujant suaument cap a unes penyes que formen una balconada natural, enfront tenim les balmes rogenques.

(WP-06) Balconada -  km - 1 hora i 30 minuts - 254 m d'altitud.
La nostra ruta continua per un confús tirany, cap al sud-est, en forta pujada, entre xiprell, càrritx i estepa blanca. Un poc més amunt, el caminoi passa per un pas estret format per dues grans roques i continua en fort rost per damunt el barranc amagat dins l'estreta fondalada. Mentrestant, divisem dalt, a l'altre cantó de la coma, un marge de paret seca. Més endavant comprovarem que es tracta d'un forn de calç. Després d'una bona pujada, arribem a una cruïlla, a l'esquerra de la qual, hi ha un rotlo de sitja, ja dins l'alzinar (WP-09).
1 hora i 50 minuts.- Decidim arribar-nos al mirador del pas de l'Escaleta, per això, des de la carbonera, girem a la dreta (sud) per un camí més nítid que l'anterior. Es tracta d'un camí de bístia amb marges de sosteniment que discorre, en suau pujada, per dins l'alzinar. Aviat arribem a una cruïlla (per l'esquerra sortiríem a un vial de la urbanització de Son Olesa) on voltem a la dreta.

(WP-07) Desviament a la dreta - 2 km - 2 hores i 5 minuts - 354 m d'altitud.
Dirigim la passa direcció oest/nord-oest per un caminoi, en principi bastant definit, però aviat desapareix tapat per la vegetació. Més endavant, gira a sud-oest i discorre per una estreta i aèria cornisa. Després de passar per davall un arbre caigut, apareix una rústica escala en bon estat de conservació que ens condueix al mirador del pas de s'Escaleta.

Mirador del pas de s'Escaleta

(WP-08) Mirador del pas de s'Escaleta - 2,3 km - 2 hores i 25 minuts - 364 m d'altitud.
Amb espectaculars vistes sobre la costa nord i sa Foradada a la llunyania. Són les 11:12 h. Aquí decidim aturar-nos a berenar.
A les 11,52 h. seguim el nostre camí tornant enrere fins al rotlo de sitja (WP-09). Aquí parteix un sender, direcció nord/nord-est que passa a prop d'un forn de calç (WP-10) i, després de marcar dues corbes en pujada, enllaça amb el de les Coves Negres.

(WP-11) Cruïlla - 2,9 km - 3 hores i 30 minuts - 333 m d'altitud.
En desviem a l'esquerra per aquest nou camí que s'orienta gairebé nord en baixada, fins a situar-nos a prop dels espadats sobre el mar. Continua direcció est, salva un esperó rocós i segueix molt aeri sobre la Marina. El camí, en lleuger descens, s'obre pas entre la vegetació i grans roques, passa pel costat d'unes balmes (les Coves Negres) i baixa un petit graó de roca, on cal ajudar-se amb les mans.
Superat aquest petit pas, flanquegem un inclinat tàlveg mantenint l'alçada. Després, d'una curta però forta pujada, enllacem amb el camí de Son Olesa a la Marina.

(WP-12) Camí - 3,5 km - 4 hores i 10 minuts - 266 m d'altitud.
El camí puja marcant diverses llaçades i s'endinsa dins l'alzinar. Transcorreguts uns quinze minuts de pujada, ens desviem a l'esquerra cap al mirador del Pi, al qual hi arribem desprès de franquejar una paret de pedra (WP-13). Breu parada.

Mirador del Pi

(WP-13) Mirador del Pi - 4,1 km - 4 hores i 30 minuts - 353 m d'altitud.
Continuem pel senderó que es dirigeix cap al sud/sud-oest, enllacem amb el camí de Son Olesa al Port que havíem deixat, fins arribar a un botador que dóna pas a un vial de la urbanització molt a prop de les cases de Son Olesa. Voltem a la dreta (oest), i per aquesta pista arribem al punt de partida.

(WP-01) Urbanització - 4,8 km - 4 hores i 50 minuts - 386 m d'altitud.
A les 13:36 h donem per acabada l'excursió.
Al final ha resultat un volta entretinguda i amb molt bona companyia.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 30 minuts (Total: 4 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada el dia: 10 de febrer de 2016
Components del grup: Llorenç Soler, Juan Manera (Pouet685), Pere i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions:Itinerari que discorre per trams importants sense camí i per un terreny rocós i tapat per la vegetació. En molts trams és complicat seguir el sender ja que l'antic camí ha desaparegut. És necessari seguir les fites amb molta atenció i guiar-nos per la intuïció. Hi ha algun curt tram bastant aeri.
Referències: Joan Carles Palos. La caseta d'en Gregori.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Una bona volta, trepitjant un territori desconegut (llevat dels miradors) i molt interessant. De ben segur que aquests camins oblidats ens donen possibilitats de fer-hi altres itineraris. Estic ben content d'haver compartit amb voltros aquest dia. Perfecte la publicació i les informacions. Una aferrada i salut.

Per a mi també va ser una volta totalment innovadora, vaig gaudir dels paisatges, de les espectaculars vistes i de la bona companyia.
Desitjo poder-ne fer moltes més plegats.
Gràcies per aquest amable comentari.
Una abraçada, amic!

Hola Josep.
Em va cridar tant l'atenció aquesta ruta, ja que no coneixia aquesta zona de Valldemossa, que decidírem seguir les vostres passes.
Ens va agradar molt el paratge i hi verem altres possibilitats, com arribar a l'Hort de sa Cova i pujar per antic camí de ferradura, cosa que férem ahir. Avui he vist que vosaltres el mes passat també féreu un itinerari semblant.
Segurament, per aquest antic camí pujaren els 400 moros que atacaren Valldemossa allà l'any 1552.
Gràcies per compartir.
Salutacions!

Hola amic Joan,
M'alegra que us hagi agradat aquest itinerari. Per nosaltres també va ser tot una sorpresa trescar per aquests camins apartats i oblidats que, com bé dius, suggereixen realitzar altres itineraris per aquesta contrada.