dilluns, 28 de març del 2016

Marines de Son Olesa i Son Ferrandell

Platja de s'Hort de sa Cova
Bonica passejada per les marines de Son Olesa i Son Ferrandell, dues grans possessions de Valldemossa.

Itinerari: urbanització de Son Olesa (Valldemossa) - mirador de l'Escaleta - caseta d'en Gregori - paret partió amb Son Ferrandell - Platja de l'Hort de sa Cova - camí de s'Hort de sa Cova - mirador - mirador de Son Olesa -  urbanització de Son Olesa.

Aproximació: El nostre itinerari comença a la urbanització de Son Olesa. Per arribar-hi, prenem la carretera Ma-10 de Valldemossa a Banyalbufar i a l'altura del quilòmetre 72,900 girem a la dreta, passem pel costat de les cases de Son Olesa i deixem el vehicle a uns quatre-cents metres més enfora, en una cruïlla de pistes (WP-01) (386 m).

(WP-01) Urbanització de Son Olesa - 0,0 km - 0 minuts - 386 m d'altitud.
A les 8,41 h iniciem la passa pel camí asfaltat de l'esquerra direcció oest/sud-oest. Després de deixar a l'esquerra un transformador d'electricitat, voltem pel camí de la dreta, també asfaltat. Immediatament deixem un xalet blanc a la dreta i arribem a una nova cruïlla, continuem pel vial de la dreta que ens mena, nord/nord-oest, al mirador de l'Escaleta. És un mirador amb una bona esplanada, sense parets de protecció i amb dos seients d'obra que es donen l'esquena.

(WP-02) Mirador Escaleta - 0,8 km - 10 minuts - 364 m d'altitud.
Per una rústica escala que surt a l'esquerra del mirador, baixem fins a enllaçar amb un confós tirany que dóna la volta per sota del mirador. Passem per davall un arbre caigut i avancem per una estreta i aèria cornisa. Ara el tirany planeja tapat per la vegetació i canvia cap est/sud/est fins arribar a una bifurcació. Per la dreta sortiríem a un vial de la urbanització de Son Olesa, nosaltres hem de voltar a l'esquerra.

(WP-03) Esquerra - 0,8 km - 30 minuts - 353 m d'altitud.
El camí, amb marges de sosteniment, serpenteja en baixada (nord) per dins un ombrívol alzinar fins arribar a un rotlo de sitja just al costat dret (WP-04) (314 m).
Continuem, nord-oest, en fort descens per un difuminat viarany que discorre per damunt el torrent amagat dins l'estreta fondalada. Un poc més avall, passa per un pas estret entre dues grans roques i arriba a unes penyes que formen una balconada natural, just davant a l’altre costat del barranc, unes balmes rogenques (258 m).
A partir d'aquí, l'itinerari volta a l'esquerra (oest) sense sendera, guiats per les fites. Hem d'estar atents i no seguir unes fites que es dirigeixen al pas d'en Colom situat a uns cent metres més avall. Nosaltres hem de mantenir la cota 235/240 m per un territori pedregós i entre lletreres fins arribar a les ruïnes de la caseta d’en Gregori, situada a unes feixes que pengen damunt la mar.

(WP-05) Caseta - 1,3 km - 1 hora i 5 minuts - 244 m d'altitud.

Desprès de la caseta, continuem en lleugera pujada (gairebé sud) sense cap traça de camí, entre pins ajaguts i guiats per esporàdiques fites, fins arribar a una intersecció de camins.

(WP-06) Cruïlla - 1,5 km - 1 hora i 20 minuts - 266 m d'altitud.
Voltem a la dreta, seguim les fites, primer direcció nord-oest per voltar més tard cap a l'oest just per davall del mirador de Son Olesa. Més endavant, passem al costat d'una roca aïllada amb un fita, girem a l'esquerra (sud), franquegem un torrentó (WP-07) (254 m) i assolim la paret de partió entre Son Olesa i Son Ferrandell (WP-08) (270 m). A l'altra banda de la paret, avancem direcció sud per un tirany que en pocs minuts desemboca a la pista de terra que baixa cap a l'Hort de sa Cova  i el port del Canonge.

(WP-09) Pista - 2,1 km - 1 hora i 55 minuts - 279 m d'altitud.
Són les 10,35 h. A la vorera de la pista, damunt unes roques, aprofitem per descansar i berenar. A les 11 h, seguim el nostre camí baixant per la pista, franquegem unes barreres de ferro obertes i, pocs metres més avall, en una corba tancada, localitzem una fita a l'esquerra, aquí arrenca el camí de s'Hort de sa Cova que emprarem després a la pujada.
Decidim arribar-nos fins a la platja de l'Hort de sa Cova, per això continuem per la pista, deixem a l'esquerra unes barreres (és el camí que porta al Port des Canonge), i seguim baixant a la dreta. En una de les següents corbes, entre la vegetació, es troba la Font de s'Hort de sa Cova. Deixem una desviació amb una barrera a l'esquerra, que porta a les Cases de s'Hort de sa Cova, i en molt pocs minuts arribem a una esplanada, just a baix la platja.

(WP-10) Platja - 5,2 km - 2 hores i 55 minuts - 13 m d'altitud.
Després d'una breu aturada per contemplar aquest idíl·lic indret, ens toca ascendir per la pista i desfer el camí fins a la corba on arrenca el camí de pujada.
Mirador de s'Escaleta
(WP-11) Camí de l'Hort de sa Cova - 7,7 km - 3 hores i 55 minuts - 210 m d'altitud.
Iniciem la forta pujada per aquest corriol, el qual en un principi, es troba molt desfet i casi desaparegut. Seguim les fites amb atenció entre altes carritxeres i pins caiguts. Més endavant és fa més evident i es converteix en un bonic camí de ferradura amb marges de sosteniment. El camí serpenteja fins arribar al final on trobem un petit portell de ferro. A la dreta, hi ha un mirador modern.

(WP-12) Mirador - 8,6 km - 4 hores i 40 minuts - 420 m d'altitud.

Anem cap a l'esquerra i sortim a un vial de la urbanització de George Sand.
Avancem per asfalt direcció nord, en un primer trencall ens desviem a l'esquerra. Aquest nou vial baixa marcant diverses voltes i finalitza a una placeta, en front de la qual, parteix un senderó brut, que immediatament es converteix en una camí de carro i arriba a una paret de partió, la botem i a l'altra banda, seguim un corriol que desemboca a un vial, voltem a l'esquerra i arribem una àmplia placeta on hi ha l'entrada al Mirador de Son Olesa. Val la pena acostar-se a visitar aquesta fantàstica balconada (WP-13) (389 m). Retrocedim a la placeta i, per vial asfaltat, cap a l'est, arribem al punt on hem iniciat aquest itinerari.

(WP-01) Urbanització de Son Olesa - 10,5 km - 5 hores i 31 minuts - 386 m d'altitud.
Són les 14,12 h en arribar al vehicle.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 27 minuts. (Total: 5 hores i 31 minuts)
Excursió realitzada el dia: 20 de febrer de 2016
Components del grup: Fernando i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari que discorre per trams importants sense camí i per un terreny rocós i tapat per la vegetació. En molts trams és complicat seguir el sender ja que l'antic camí ha desaparegut. És necessari seguir les fites amb molta atenció.
Baixar fins a la platja de l'Hort de la Cova des del (WP-11) i tornar en aquest mateix punt, representa una hora i mitja.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Has completat força bé el cercle. La pujada final des de s'Hort de sa Cova és una passada, el tram abans del mirador és realment impresionant. He reviscut ses nostres pases junts del dia que arribarem a sa caseta d'en Gregori. Molt bona publicació. Veig que hi vas fent petits canvis. Salut

Quan transites per una contrada casi sempre se't suggereixen altres recorreguts, aquest n'és un de tants. Estic d'acord amb tu, el camí de ferradura de s'Hort de sa Cova és espectacular, llàstima que no es conservi.