dimecres, 16 de març del 2016

Puig de sa Font i torrent de n'Angelè

Exigent excursió circular que ascendeix al puig de sa Font Nord (o puig de Sant Pere?), pel vessant sud. A l'iniciar-se a Bunyola (Can Penasso), fa que l'ascens sigui llarg i amb força desnivell. La tornada pel torrent de n'Angelè fins a Biniforani Vell, és un frenètic descens sense camí per un pronunciat pendent.

Itinerari: Can Penasso (Bunyola) - coll de Son Nassi (Botador) - coll de la Senyora - desviament al Pas de sa Fesa - desviament al camí de la Plana - puig de sa Font Nord (o Puig de Sant Pere 968 m) - coll de Pastoritx - torrent de n'Angelè - portell al camí de Biniforani Vell - Can Penasso (Bunyola).

(WP-01) Can Penasso - 0,0 km - 0 minuts - 171 m d'altitud.

A les 8,35 h deixem el vehicle a l'aparcament del restaurant de Can Penasso, al Km 14,600 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller, creuem la carretera i prenem el vial asfaltat direcció a les cases de Son Nassi Vell. A uns cent vuitanta metres, girem a la dreta pel primer carrer. Uns poc més endavant, el vial far un gir de noranta graus i puja direcció nord-oest fins que finalitza on comença el bosc.
Agafem un camí que gira momentàniament a la dreta i franqueja un portell amb una barrera de ferro. Un cop dins el bosc, el caminoi fa un brusc canvi de direcció cap a sud-oest recorrent la falda del puig de Son Nassi. El sender comença a pujar lleugerament seguint paral·lels a un reixat de ferro que ens queda a la nostra esquerra segons el sentit de la marxa.
Transcorreguts uns quinze minuts des del portell, assolim una barraca en estat ruïnós. En aquest punt s'acaba el camí i emprenen una forta pujada direcció nord-oest, entre roques, carritxeres i ullastres, per dins el rost coster del comellar de Cas Putxer.
La pujada és molt feixuga i ens guien les fites de pedra i algunes marques vermelles fins assolir el coll que separa el puig de s'Alqueria a l'esquerra i el puig de Son Nassi a la dreta. Aquest coll és tancat per una paret seca amb reixat i un gran botador metàl·lic per passar a l'altre costat

(WP-02) Botador - 1,7 km - 55 minuts - 485 m d'altitud.
L'altre cantó de la paret, trobem un coll de caça, just al front i girem a l’esquerra direcció gairebé oest guiats per fites per un empinat coster molt rocós, fins arribar al tirany (WP-03) que ve del puig de s'Alqueria, voltem a la dreta i baixem al coll de sa Senyora, en el camí de Muntanya.

(WP-04) camí de Muntanya - 2,1 km - 1 hora i 38 minuts - 536 m d'altitud.
El nostre itinerari continua cap a l'esquerra per camí de carro. Un poc més endavant, franqueja un portell amb barrera oberta i passa pel costat del porxo del Pouet (WP-05). En aquest punt deixem la pista per la dreta, direcció nord cap al pas de sa Fesa, entre marjades d'olivar. Immediatament, a uns cinc minuts del porxo, hem d'estar atents, ja que ens hem de desviar a l'esquerra pel camí de la Plana, fantàstica via de carro. Aquest nou camí, gira cap a l'esquerra (sud-oest) i, a continuació cap a la dreta (nord-oest) per endinsar-se dins l'alzinar, després de franquejar un portell sense barrera. Un poc més endavant, passa pel costat d'un forn de calç i un porxo de volta i gira a l'esquerra.

1 hora i 55 minuts.- El sender s'orienta cap a nord-oest, sempre en pujada, passa pel costat de la bassa de la Muntanya amb forma de ferradura i, poc després, pel costat d'un forn de coure pa ben conservat. Continuem avançant per aquest sender, ara més pedregós i, com sempre, a mesura que anem pujant les vistes es van obrint: Alfàbia, Penyals d'Honor (813 m) i Comuna de Bunyola. Més amunt, deixem un altre forn de coure pa a l'esquerra i, a continuació, una caseta de carboners amb aljub a la dreta, fins arribar al final del sender.
Caminem fora camí una cinquantena de metres cap al nord i voltem a la dreta, casi est, per damunt les roques franquejant un llom rocós fins que arribem a una paret de pedra en sec. Breu aturada per berenar i descansar. Són les 11,13 h.
A les 11,30 h continuem el nostre camí cap al nord, guiats per les fites, sempre paral·lels a la paret cabrera que ens queda a la nostra dreta. La pujada és llarga, feixuga i sostinguda, en clara direcció nord-oest, fins assolir el puig de sa Font Nord (o de Sant Pere?) de 968 m d'altitud.

(WP-06) Puig de sa Font Nord - 6 km - 3 hores i 42 minuts - 968 m d'altitud.
Dalt del cim no hi estem gaire estona, l'intens oratge que corre no hi fa bon estar. Després de realitzà algunes instantànies, iniciem el descens cap al nord/nord-oest, creuem a la mala la paret de partió de la finca des Teix, plena d'avisos de tota mena, i descendim cap al coll de Pastoritx per un coster molt pronunciat i relliscós vorejant la paret, que ara ens queda a l'esquerra.

Torrent de n'Angelè

(WP-07) Coll Pastoritx - 6,3 km - 4 hores - 870 m d'altitud.
Una vegada al coll, descendim per una pista de terra direcció casi est. Baixa marcant diverses voltes i arriba a una cruïlla. Deixem a l'esquerra el camí que ens duria al Pla d'en Fideu i a les casetes del Rei Sanxo (contrada prohibida) i voltem a la dreta direcció sud-est. Avancem devers cent vint metres i deixem la sendera per baixar a la llera del torrent de n'Angelè.

(WP-08) Torrent de n'Angelè - 7,1 km - 4 hores i 15 minuts - 729 m d'altitud.
4 hores i 15 minuts.- El nostre itinerari continua, sud/sud-est, sense cap mena de camí ni fites per dins el barranc. A estones pel seu jaç, a estones pel costat dret i a poca altura, cercant la millor passa, esquivant la vegetació i els arbres caiguts fins arribar a una paret que hem de salvar.
4 hores i 55 minuts.- Continuem avançant, ara pel costat esquerra, i cada vegada més separats de la llera del torrent. Per aquí trobem a una jove parella que remunten el barranc. Amb crits els hi diem si necessiten ajuda. Ens expliquen que s'han trobat penjats en el salt d'aigua del barranc i han decidit tornar enrere. Han partit de bon matí de Valldemossa amb la intenció d'arribar a Sóller. Els oferim la possibilitat de baixar amb nosaltres fins a Bunyola. Encantats accepten ja que no saben a on es troben ni com sortir-ne d'aquesta situació. Continuem tots junts i travessem un llom rocós molt dret amb l'ajuda de les mans. Davall nostre, a la dreta, es precipita el torrent pel Salt de n'Angelè. A poc a poc anem voltant cap a l'est, trobem restes d'un camí de ferradura, avui en dia casi desaparegut pel desús i els despreniments. Més endavant creuem una esllavissada recent i iniciem un fort descens per dins l'alzinar cobert de fullaraca. Finalment, després de creuar unes marjades, arribem a una barrera que dóna accés a una pista a prop de Biniforani Vell.

(WP-10) Pista - 9,1 km - 6 hores i 10 minuts - 331 m d'altitud.
Agafem camí ample passant pel costat d'un enorme safareig i de camps de cítrics (S'Hort),  mentre donem un darrer cop d'ull al torrent encaixonat i als escarpats penya-segats que hem recorregut en el nostre descens.  Immediatament, franquegem la barrera oberta de la possessió de Biniforani Vell i, per camí asfaltat acompanyats de camps d'oliveres, sortim a la carretera de Palma a Sóller que, en un tres i no res,  ens torna a Can Penasso, on donem per finalitzada la nostra aventura d'avui.

(WP-01) Can Penasso - 12,4 km - 6 hores i 53 minuts - 171 m d'altitud.
A les 15:28 h donem per finalitzada l'excursió.

Temps efectiu sense parades: 4 hores i 38 minuts (Total: 6 hores i 53 minuts)
Excursió realitzada el dia: 13 de febrer de 2016
Components del grup: Fernando i Josep
Observacions: Itinerari llarg que presenta pujades i baixades molt fortes, cal salvar un fort desnivell. Des del (WP-08) al (WP-10) no hi ha camí ni fites. És complicat seguir el recorregut ja que l'antic camí ha desaparegut. És necessari tenir bona orientació en muntanya i guiar-se per la intuïció. Hi ha algun curt tram bastant aeri que haurem de fer servir les mans.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies.

Hola Josep.
Molt bona aquests ruta, i molt ben descrita. Veïna de la que férem nosaltres.
M'havien comentat que al costat del torrent de n'Angeler hi havia un tirany. És així o tot és salvatge?
Quant a la situació del puig, si feim cas a la foto del web Toponímia Mallorca, resulta que és el puig que hi ha devora el del Rei, i que està entre els dos barrancs: el de n'Angeler i el de Biniforani. Jo també tenia els meus dubtes, però a partir d'ara, allà el situaré.
Tu ho dius 'un lio'. Jesús García Pastor, el de les "Rutes...", al seu llibre "Mallorca altiva", un autèntic catàleg de cotes, al puig de Sant Pere li posa 968 m., i el puig de n'Angeler no figura, només figura el coll de n'Angelet (791 m).
Una abraçada!

Hola Joan,
Aquesta ruta ens va agradar molt, em va guiar l'amic Fernando que ja l'havia feta.
Nosaltres trobàrem restes de camí, molt desfet, passada la paret que es troba dins la torrentera, quan passes al costat esquerre del barranc i molt a la vorera de l'espadat. Abans de la paret, no.
Deu ser així com dius, el puig de n'Angeler el que està situat a prop del puig del Rei i entre els dos barrancs. El que pujàrem nosaltres, de cota 968 m, he vist a diversos llocs amb el nom de puig de Sant Pere, en canvi, en el mapa de l'Alpina el situa a un altre lloc, al sud del Pla d'en Fideu.
Molt agraït pels teus aclariments.
Una abraçada!

Una volta espectacular, pels llocs trepitjats i per la dificultats de pas com bé deixes reflexat a la publicació. La pujada fins al coll de Pastoritx, des de Can Penasso, és llarga, molt llarga diria jo... i forta. He vist el mapa amb els tracks que m'has fet seguir, gairebé calcats. Una zona "conflictiva" fins i tot amb els topònims. Una molt bona publicació Josep.

Tal com bé dius, l'ascensió al cim és molt llarga, no dóna treva, doncs cal superar devers 800 metres de desnivell, però l'esforç es veu recompensat pel terreny que trepitges i les espectaculars vistes que es gaudeixen.
Tens tota la raó, els topònims són confusos segons el mapa de referència, per això és important afegir la cota.
Agraït pel teu comentari.